کد خبر: ۱۰۹۰۱
۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۱
این دستگاه به بیمارانی که احتمال ابتلا به سرطان پستان در آن‌ها بالا است امکان می‌دهد در فاصله ماموگرام‌ها بتوانند وضعیت بافت پستان خود را زیر نظر داشته باشند.

تیمی در دانشگاه ام آی تی که روی ابزار‌های سلامتی قابل پوشیدن کار می‌کنند، شش سال و نیم برای طراحی و توسعه این دستگاه کارکردند. این اختراع در ماه اوت در ایالات‌متحده به ثبت رسمی رسید و هم‌اکنون در مرحله آزمایش با انسان است.

به گزارش اکوپل به نقل از بی بی سی؛ تصور کنید یک دستگاه اسکن اولترا ساند قابل پوشیدن روی سینه‌بندتان، روی برجستگی پستان بسته‌اید که می‌تواند درحالی‌که فنجان قهوه‌تان را می‌نوشید، بافت‌های پستان را در جستجوی تومور اسکن کند.

دکتر جانان داگدویرن دانشمند زاده ترکیه با همکارانش در در بخش مدیا لب انستیتوی تکنولوژی ماساچوست (ام آی تی) به یاد عمه‌اش که به دلیل سرطان پستان درگذشت، مشغول تحقیق و توسعه این تکنولوژی جدید شد.

این دستگاه به بیمارانی که احتمال ابتلا به سرطان پستان در آن‌ها بالا است امکان می‌دهد در فاصله ماموگرام‌ها بتوانند وضعیت بافت پستان خود را زیر نظر داشته باشند.

ساخت یک ابزار پوشیدنی برای تشخیص سرطان پستان

سرطان پستان شایع‌ترین نوع سرطان است.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۰، ۲.۳ میلیون زن مبتلابه این بیماری شناخته شدند و ۶۸۵ هزار زن در اثر آن جان خود را از دست دادند. این سرطان دومین دلیل رایج مرگ زنان است.

طبق تحقیقات مرکز سرطان ایالات‌متحده آمریکا اگر سرطان پستان زود تشخیص داده شود و هنوز در مرحله موضعی باشد و گسترش پیدا نکرده باشد، میزان زنده ماندن بیمار بعد از ۵ سال ۹۹ درصد است.

دکتر داگدویرن می‌گوید دستگاه جدید می‌تواند میزان زنده ماندن را بالاتر ببرد، چون در حال حاضر زنانی که سرطان آن‌ها در مرحله پیشرفته‌تری تشخیص داده می‌شود، فقط ۲۲ درصد شانس زنده ماندن دارند.
این دستگاه چطور کار می‌کند؟

دانشمندان حوزه مواد در دانشگاه ام آی تی و خانم داگدویرن که مهندس است اولین بار وقتی او در کنار تخت بیمارستان عمه‌اش نشسته بود به فکر چنین دستگاهی افتادند.

عمه خانم داگدویرن باوجودآنکه به‌طور مرتب آزمایش‌های مربوط به سرطان پستان را انجام می‌داد، دچار نوع شدید سرطان شد و بعد از ۶ ماه درگذشت.

این دستگاه مانند یک برچسب منعطف و چند بارمصرف است که می‌توان به سینه‌بند متصل کرد و برای کار کردن با آن نیاز به فرد متخصص نیست. روی دستگاه که شکلی شبیه کندوی زنبورعسل دارد، شش شیار وجود دارد و یک دوربین اولترا ساند کوچک از داخل آن‌ها می‌تواند به حرکت دربیاید و شما به کمک آن می‌توانید داخل بافت سینه خود را از جهت‌های مختلف ببینید. این دستگاه نیازی به ژل مخصوص اولترا ساند ندارد.

دکتر داگدوین می‌گوید این دستگاه می‌تواند غده‌هایی به کوچکی سه دهم سانتیمتر که اندازه معمول غده‌ها در مراحل اولیه است را تشخیص بدهد. او می‌گوید: «این یعنی دستگاه دقت بالایی در تشخیص هر بافت غیرعادی را دارد.»

ماموگرام رایج‌ترین روش تشخیص سرطان پستان است که در آن سینه‌ها در معرض اشعه ایکسی که به بدن تابانده می‌شود قرار می‌گیرند و تصویری از آن‌ها به دست می‌آید.

متخصص رادیوگرافی هر پستان را به‌طور جداگانه بین دو صفحه تخت دستگاه قرار می‌دهد. این صفحه‌ها پستان را برای چند لحظه بین خود نگه می‌دارند. معمولاً زنان احساس کمی فشار می‌کنند و ممکن است کمی ناراحت‌کننده باشد. به نظر بعضی زنان دردناک است، اما خیلی سریع تمام می‌شود.

همچنین ماموگرام گران است و در بسیاری از کشور‌ها تحت پوشش نظام بهداشت و درمان عمومی نیست.
چرا بعضی زنان احساس درد می‌کنند؟

خانم هلن یول، متخصص رادیوگرافی و رئیس هیئت مشاوره‌ی رادیولوژی در بریتانیا می‌گوید: «پستان‌های هر فرد با دیگری فرق دارد و منحصر به اوست. میزان و تراکم بافت غدد شیری و بافت چربی در هر فرد مختص به او است.»

زنانی که بافت غددی بیشتری در پستان‌های خوددارند معمولاً طی انجام ماموگرام احساس ناراحتی بیشتری نسبت به زنانی که سینه‌هایشان به‌طور کامل بافت چربی دارد می‌کنند. در ضمن مصرف دارو‌های جایگزین هورمون (اچ آر تی) هم حساسیت پستان‌ها را بالا می‌برد.

به نظر این متخصص رادیوگرافی اینکه یک زن قبل از انجام ماموگرام چه تصوری درباره آن دارد هم می‌تواند در میزان احساس درد تأثیر داشته باشد.

راه‌های ساده‌ای برای جلوگیری از درد هنگام ماموگرام وجود دارد. سعی کنید یک هفته قبل یا در روز‌هایی که عادت ماهانه هستید ماموگرام نکنید و یا اینکه قبل از ماموگرام مسکن پاراستامول استفاده کنید.

اسکنر پوشیدنی برای چه کسانی است؟

تومور‌هایی که در فاصله ماموگرام‌ها رشد پیدا می‌کنند منجر سرطان‌های میانی می‌شوند. مطالعات نشان داده‌اند این تومور‌ها حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد موارد سرطان سینه را تشکیل می‌دهند. گروه محققان دانشگاه ام آی تی میگویند این تومور‌ها معمولاً مهاجم‌تر از تومور‌هایی که طی ماموگرام‌های معمول تشخیص داده می‌شوند هستند.

این دستگاه می‌تواند در اختیار زنانی که خطر بالاتری برای ابتلا به سرطان پستان دارند قرار بگیرد تا در فاصله ماموگرام‌ها و در کنار آزمایش با دست از آن استفاده کنند.

اما محققان میگویند «اگر بافت غیرطبیعی با این دستگاه تشخیص داده شد، انجام ماموگرام همچنان لازم است.»

این دستگاه کجا ساخته‌ شده است؟

تیمی در دانشگاه ام آی تی که روی ابزار‌های سلامتی قابل پوشیدن کار می‌کنند، شش سال و نیم برای طراحی و توسعه این دستگاه کارکردند. این اختراع در ماه اوت در ایالات‌متحده به ثبت رسمی رسید و هم‌اکنون در مرحله آزمایش با انسان است.

هر دستگاه حدود ۱۰۰۰ دلار قیمت خواهد داشت، اما مخترعان میگویند به‌مرور و هم‌زمان با افزایش تولید قیمت آن پایین خواهد آمد. آن‌ها گمان می‌کنند این مرحله ۴ تا ۵ سال طول خواهد کشید.

آن‌طور که طراحان دستگاه تخمین می‌زنند، «اگر روزی یک اسکن انجام دهید کمتر از قیمت یک فنجان قهوه برایتان تمام خواهد شد».

امید برای زنان

مطالعات نشان داده‌اند که تشخیص دیر به‌علاوه نبود خدمات بهداشتی کافی از دلایل اصلی نرخ بالای مرگ‌ومیر ناشی از سرطان پستان در کشور‌های درحال‌ توسعه هستند.

طبق داده‌های سازمان بهداشت جهانی، نرخ زنده ماندن ۵ ساله در کشور‌های با درآمد بالا از نود درصد هم بالاتر است، اما این رقم در هند به ۶۶ درصد و در آفریقای جنوبی به ۴۴ درصد می‌رسد.

خانم داگدویرن می‌گوید این دستگاه این قابلیت را دارد که برای اسکن اندام‌های دیگر بدن هم به‌کاربرده شود. او پارسال در دوران بارداری‌اش از این دستگاه برای اسکن کردن خود استفاده کرده بود.

او می‌گوید: «عمه من خیلی جوان بود. فقط ۴۹ سالش بود. مرگ دورترین مسئله در ذهنش بود. اگر او سینه‌بندی مانند این داشت شاید همه‌چیز فرق می‌کرد.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر