کد خبر: ۱۰۹۲۸
۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
مساحت زمین‌های زیر کشت خشخاش از ۲۳۳ هزار هکتار به ۱۰ هزار و ۸۰۰ هکتار کاهش یافته است. این کاهش منجر به کاهش تولید تریاک نیز شده است.

ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان که از سوی طالبان اعمال شده، ظاهرا جواب داده است. کشت این ماده مخدر به شدت کاهش پیدا کرده و کشاورزان نیازمند جایگزینی سریع یک ماده دیگر هستند تا بتوانند کمبود درآمدشان را جبران کنند.

به گزارش دویچه وله؛ بنا بر اطلاعات سازمان ملل، تولید تریاک در افغانستان تا ۹۵ درصد کاهش داشته است. دفتر مبارزه با جرایم و مواد مخدرسازمان ملل در وین (UNODC) این امر را نتیجه ممنوعیت اعمال‌شده از سوی طالبان دانسته است.

مساحت زمین‌های زیر کشت خشخاش از ۲۳۳ هزار هکتار به ۱۰ هزار و ۸۰۰ هکتار کاهش یافته است. این کاهش منجر به کاهش تولید تریاک نیز شده است به طوری که تولید این ماده مخدر از ۶۲۰۰ تن در سال ۲۰۲۲ به ۳۳۳ تن در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

در گذشته ۹۰ درصد خشخاش دنیا که ماده اولیه هروئین نیز هست، از افغانستان تامین می‌شد. برای بسیاری از کشاورزان افغانستان، کشت این ماده راهی برای زنده ماندن در میانه جنگ و فقر بود.

رییس دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل گفته، کاهش تجارت تریاک "تأثیر انسانی" بر بسیاری از جوامع روستایی داشته است. غاده فتحی والی گفته است، کشاورزان مجبور به روی آوردن به کشت محصولات دیگر با درآمد قابل توجهی کمتر شده‌اند و درآمد آن‌ها ۹۲ درصد کاهش داشته است.

او تاکید کرده که مردم افغانستان نیاز "فوری" به حمایت دارند تا از این "شوک" درآیند.

حبیب‌الله آخوندزاده، رهبر طلبان در آوریل سال گذشته طی یک دستور، کشت خشخاش را ممنوع کرد. البته کشت این ماده پیش از به قدرت رسیدن طالبان در ماه اوت ۲۰۲۱ نیز غیرقانونی، اما علیرغم آن بسیار گسترده بود.

هم طالبان و هم اعضای دولت پیشین افغانستان که از حمایت دولت‌های خارجی برخوردار بودند، از تجارت تریاک سود می‌برند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر