کد خبر: ۱۰۹۷۴
۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶
بر اساس یک نظرسنجی پژوهشی کلیسای انجیلی آلمان، از هر ده نفر، هشت نفر گفته‌اند که دین برای آن‌ها بی‌اهمیت و یا کم‌اهمیت است.

بر اساس یک نظرسنجی پژوهشی کلیسای انجیلی آلمان، از هر ده نفر، هشت نفر گفته‌اند که دین برای آن‌ها بی‌اهمیت و یا کم‌اهمیت است. احتمال داده می‌شود که سال آینده شمار افراد دارای وابستگی مذهبی در آلمان به زیر ۵۰درصد نزول یابد.

به گزارش دویچه وله؛ پیوند‌های کلیسایی و دینداری آلمانی‌ها با روندی سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت سیر نزولی دارد. این یک نتیجه محوری از ششمین مطالعه موسوم به "عضویت در کلیسا" است که کلیسای انجیلی آلمان (EKD) در شهر اولم در نشست شورای این کلیسا منتشر کرد.

اکثریت احتمالا دیگر عضو یک کلیسا نخواهند شد

بر اساس روند کنونی، سهم افراد دارای پیوند‌های کلیسایی در آلمان در سال آینده به زیر ۵۰درصد خواهد رسید.

کریستوفر یاکوبی، پژوهشگر انستیتوی علوم اجتماعی کلیسای انجیلی آلمان، به هنگام ارائه پژوهش خود به ۱۲۸ نماینده این کلیسا توضیح داد که انتظار می‌رود افراد غیرمذهبی در پایان دهه ۲۰۲۰ از مرز ۵۰درصد فراتر روند و بدین گونه اکثریت مطلق جمعیت را تشکیل خواهند داد.

جامعه آلمان دین‌گریز شده اند

این نظرسنجی جامعه‌شناختی همچنین به این نتیجه رسیده است که کاهش شمار اعضای کلیسای انجیلی یا پروتستان تا سال ۲۰۶۰ به نصف، که چهار سال پیش توسط پژوهش دیگری پیش‌بینی شده بود، احتمالاً در دهه ۲۰۴۰ محقق خواهد شد. تنها ۲۷درصد از کاتولیک‌های که مورد سوال قرار گرفته‌اند، در حال حاضر خروج از کلیسا را رد می‌کنند. این رقم در میان پروتستان‌ها ۳۵درصد است. در نظرسنجی حدود ده سال پیش عضویت کلیسا ۷۴درصد خروج از کلیسا را منتفی می‌دانستند.

بر اساس این پژوهش، اکثریت شکننده‌ای از آلمانی‌ها در حال حاضر پیوند مذهبی کلیسایی دارند. در صورتی که اعضای تمام مذاهب مسیحی، از جمله اعضای کلیسا‌های ارتدوکس و آزاد را جمع بزنیم، سهم آن‌ها از جمعیت در پایان سال ۲۰۲۲ به ۵۲درصد بالغ بوده است.

طبق این پژوهش جامعه‌شناختی، هم امروز نیز افراد مذهبی به وضوح در جامعه آلمان در اقلیت هستند، چرا که پیوند‌های افراد باورمند به مذهب هم سست شده است. حدود ۱۳درصد از افراد پرسش‌شده خود را مذهبی کلیسایی می‌دانند، ۲۵درصد از دین دوری گزیده‌اند، ۵۶درصد خود را سکولار می‌دانند، و حتی در میان اعضای کلیسا، همه خود را مذهبی نمی‌دانند.

اکثریت بزرگی خواستار اصلاحات در کلیسا هستند

فولکر یونگ، رئیس کلیسای هسن-ناسائو، در این رابطه گفت که رویگردانی دائمی و یا تدریجی مردم از کلیسا با انتظار مربوط به تحول در کلیسا و آموزه‌های مرتبط است.

بر اساس این مطالعه، ۸۰درصد از اعضای کلیسای پروتستان خواستار تغییراتی در آموزه‌ها و ارزش‌های کلیسایی هستند. یونگ که رئیس هیئت مشورتی تحقیقات عضویت کلیسا و عضو شورای کلیسای پروتستان آلمان است، گفت:، اما این به تنهایی راهنمای عمل نیست. اکنون باید در مورد پیامد‌های نتایج بحث شود.

ششمین بررسی عضویت کلیسا در آلمان

پژوهش "عضویت در کلیسا" از سال ۱۹۷۲ بدین سو تقریباً هر ده سال یکبار منتشر می‌شود. این یک مطالعه دینی- جامعه‌شناختی است که به بررسی نگرش نسبت به دین و کلیسا در جامعه آلمان می‌پردازد.

در پژوهش حاضر، نتایج عضویت در کلیسای کاتولیک نیز برای اولین بار بررسی شده است. این نظرسنجی میان اکتبر و دسامبر ۲۰۲۲ از سوی انستیتوی نظرسنجی فورسا صورت گرفته است. در مجموع ۵۲۸۲ نفر مورد پرسش قرار گرفتند. این مطالعه زیر نظر انستیتوی علوم اجتماعی کلیسای پروتستان آلمان صورت گرفت و کنفرانس اسقف‌های کاتولیک آلمان برای اولین بار در آن شرکت داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر