کد خبر: ۱۰۹۷۶
۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
محمدباقر قالیباف گفت: بنده حدود دو سال پیش به مجموعه باغ کتاب که مجموعه بزرگی بوده و ظرفیت بسیار بزرگی دارد رفتم، اما آنچه که آنجا اتفاق می‌افتد بیشتر به ضد فرهنگ شبیه بود تا به کار‌های فرهنگی.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه بعضا از ظرفیت‌های موجود در حوزه فرهنگی به درستی استفاده نمی‌شود بلکه ما باید ابتدا به سمت استفاده از ظرفیت‌های موجود گام برداشته و سپس برای به دست آوردن نداشته‌هایمان تلاش کنیم.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از ایسنا، محمدباقر قالیباف در مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در تالار وحدت بیان کرد: ما باید توجه داشته باشیم خانواده‌هایی که امروز برای تامین نیاز‌های معیشتی و مسکن خود با چالش مواجه هستند حق دارند که از سبد فرهنگی فاصله بگیرند، شاید فراموش نکنند، اما کم‌کم با درگیر شدن به دغدغه‌های معیشتی سبد فرهنگی را از یاد می‌برند و عوارض آن برای کشور و خانواده خواهد بود.

وی در ادامه اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌ها یک نهاد عمومی است، این نهاد باید جور بار فرهنگی را در سبد خانواده‌ها بر دوش بکشد. نهاد بخش خصوصی یا تخصصی نیست باید عرصه فرهنگی خانوار از این طریق پر شود. خیلی از کار‌ها نیاز به پول ندارد بلکه نیازمند همکاری و هماهنگی بین دستگاهی دارد. بنده با توجه به مسئولیتی که در شهرداری داشتم خطاب به همه شهرداری‌ها و شهرداران اعلام می‌کنم که نقش مهمی را در حوزه فرهنگی به ویژه فرهنگ کتابخوانی برعهده دارند.

محمدباقر قالیباف: آنچه که در باغ کتاب تهران اتفاق می‌افتد ضد فرهنگ است

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: بنده به به یاد دارم یک تقابلی بین نهاد کتابخانه‌ها با شهرداری‌ها بر سر عوارضی که در قانون مصوب شده بود وجود داشت، بنده معتقد هستم به جای پرداختن به این مسائل باید از ظرفیت‌ها استفاده شود. با همدلی و همکاری می‌توان از بستر شهرداری برای حوزه کتابخوانی استفاده کرد. امروز بیش از ۶۰۰ کتابخانه در کشور با عنوان‌های مختلف مانند کتاب مترو، کتاب تاکسی و کتاب اتوبوس شکل گرفته است. در سرا‌های محله کتابخانه تشکیل شده است. عده‌ای می‌گفتند چرا سرای محله؟ حتما مدرسه و مسجد پیشروتر از نهاد کتابخانه هستند، اما ما باید رویکرد محله‌محور داشته باشیم. در هر محله، مسجد، مدرسه و منزل می‌توانند هم‌پوشانی داشته و از ابعاد مختلف محله را پیشرو کنند.

قالیباف در ادامه تاکید کرد: در خیلی از جا‌ها نیازمند پول برای ساخت کتابخانه نیستیم بلکه یک ساختمان ممکن است سال‌ها بلاتکلیف باشد. خیلی از موارد نیاز به قانون‌گذاری ندارد. از سوی دیگر قانونی که نوشته می‌شود باید اجرا شود. ما در قانون بودجه سال گذشته یک درصد از درآمد شرکت‌ها را به این حوزه اختصاص دادیم، اما آیا این یک درصد فقط ۳۷ میلیون تومان می‌شود. اجرای قانون نیز بسیار مهم است که آن هم نیازمند همدلی و همکاری است.

وی اضافه کرد: امروز گره‌های کشور در حوزه‌های تحولی با نکاتی که گفتم حل می‌شود اگر ما می‌خواهیم جامعه آگاه و خلاق داشته باشیم باید در حوزه حکمرانی و مدیریتی به این همدلی و همفکری توجه کنیم. بنده به عنوان یک شهروند و یک خدمت‌گزار در مجلس شورای اسلامی تلاش کردم در مسیر تصویب برنامه هفتم این نکات را لحاظ کنم. قطعا دولت و مجلس شورای اسلامی به موضوعات فرهنگی توجه دارد. اما گاهی ما از داشته‌هایمان به خوبی استفاده نمی‌کنیم قطعا اولویت اول ما در حوزه فرهنگی کتابخوانی است، اما بلافاصله پس از آن محتوا نیز حائز اهمیت است قطعا مسائل اخلاقی خط قرمز ما هستند. محتوا نیز مهم است گاهی از ظرفیت‌ها و چهره‌های برجسته در این عرصه به دلایل مختلف به درستی استفاده نمی‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنده حدود دو سال پیش به مجموعه باغ کتاب که مجموعه بزرگی بوده و ظرفیت بسیار بزرگی دارد رفتم، اما آنچه که آنجا اتفاق می‌افتد بیشتر به ضد فرهنگ شبیه بود تا به کار‌های فرهنگی. نوع استفاده ما از داشته‌هایمان بسیار مهم است. اول باید از ظرفیت‌های موجود به درستی استفاده کنیم سپس به فکر چیز‌هایی که نداریم برویم. ان شاءالله همه دست به دست هم دهیم تا این تحول را در حوزه فرهنگی رقم بزنیم.

قالیباف گفت: بنده پس از اتمام تصویب برنامه هفتم گزارشی خدمت ملت ایران ارائه می‌کنم قطعا افق پنج ساله پیش‌رو قابل دسترسی و روشن خواهد بود و مجلس شورای اسلامی، دولت و قوه قضاییه دست به دست هم برای حل مشکلات گام بر می‌دارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر