کد خبر: ۱۱۰۰۳
۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۱
رییس کل گمرک ایران گفت: تجارت خارجی کشور از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا انتهای آبان به حدود ۷۵.۵ میلیارد دلار رسید.

رییس کل گمرک ایران گفت: گمرک در حوزه تجارت بعنوان ویترین تعامل با بخش تولیدی، بازرگانی و خصوصی است که باید در شان اقتصاد کشور اصلاح و بازطراحی شود.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از ایرنا، محمد رضوانی‌فر روز یکشنبه در آیین افتتاح پروژه‌های عمرانی و مرکز منطقه‌ای آموزش، تحقیقات و ظرفیت سازی مرکز کشور در گمرکات استان اصفهان افزود: در این مدت حدود ۲۵ میلیون تُن واردات به استعداد حدود ۴۲ میلیارد دلار و ۹۰ میلیون تن صادرات به استعداد حدود ۳۲ میلیارد دلار و به تقریب ۱۱۵ میلیون تن کالا وارد و صادر شده و عملیات تشریفات گمرکی آن انجام شده است.

وی با بیان اینکه این عملیات صادرات بدون نفت و واردات آن به حدود ۷۵.۵ میلیارد دلار تجارت خارجی منتج شده است، ادامه داد: این حجم از صادرات و واردات، بدون صادرات نفت، برق و خدمات فنی مهندسی انجام شده و بطور حتم میزان دقیق‌تر و صحیح‌تر حجم تجارت خارجی کشور باید با درآمد‌های نفتی محاسبه شود.

رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه گزارش تراز تجارت خارجی در همه جای دنیا با در نظر گرفتن مجموعه محاسبات مربوط به واردات و صادرات انجام می‌شود، اظهار داشت: در کشور ما هم باید واردات و صادرات اینگونه کالا‌ها و خدمات از جمله صادرات نفت، صادرات خدمات فنی و مهندسی و برق در گزارش‌ها اضافه شود که در این صورت تراز تجارت خارجی کشور ما دستکم ۱۰ میلیارد دلار در هشت ماه امسال مثبت خواهد بود.

تجارت خارجی ایران به ۷۵.۵ میلیارد دلار رسید

وی اضافه کرد: در گزارش‌هایی که به زودی توسط گمرک منتشر خواهد شد میزان صادرات برق، خدمات فنی و مهندسی و نفت هم اضافه خواهد شد، تا گزارش تراز تجارت خارجی مبتنی بر مبانی بین المللی و علمی تری ارائه شود.

رضوانی فر گفت: در این شرایط اقتصادی که به‌دلیل فضای ظالمانه تحریم پیرامون تجارت خارجی کشور ما ایجاد شده تک تک نیرو‌های پاک دست و دلسوز و سخت کوش گمرکات کشور که در ایفای مسوولیت مرزبانی اقتصادی تلاش می‌کنند به معنی واقعی کلمه بسیجی اقتصادی هستند.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد، توسعه و قرار گرفتن گمرک در تراز یک گمرک پویا، نوین و مبتنی بر نیاز‌های روز اقتصادی و بعنوان بازیگر اصلی حوزه تجارت خارجی کشور و در راستای ایفای وظایف واقعی مرزبانی اقتصادی نیازمند پنج رکن اساسی است.

به گفته وی، نیروی انسانی و سرمایه‌های انسانی یکی از ارکان اصلی گمرک است که توسعه این سازمان را به‌دنبال خواهد داشت و بخشی از برنامه‌های امروز در گمرک در زمینه توجه ویژه به این سرمایه‌های اصلی است.

وی افزود: توسعه اینگونه مراکز آموزشی، توجه ویژه به امور رفاهی کارکنان و منازل سازمانی ناشی از این است که بدون توسعه انسانی و افزایش ظرفیت در حوزه منابع انسانی، دستیابی به یک گمرک در تراز بین المللی و در تراز نظام جمهوری اسلامی محقق نخواهد شد.

رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: از حدود ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته تاکنون نیروی انسانی جدید وارد این سازمان نشده بود، اما به زودی جمعی از نیرو‌های تازه نفس از جمله ۲۸۰ نفری که آزمون آن‌ها در خرداد انجام شده و مجوز استخدام تعدادی نیرو هم در قالب طرح نخبگان و با استفاده از سهمیه بنیاد شهید هم ۶۰۰ نیرو به جمع خانواده بزرگ گمرک اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های مربوط به سامانه‌ها و نرم افزار‌ها دومین رکن برای جهش عملکرد در گمرک است، ادامه داد: گمرک جزو سازمان‌های پیشگام مکانیزه و اتوماسیون کردن عملیات‌های اداری و تجاری محسوب می‌شود، اما همواره نیازمند این هستیم که متناسب با تغییرات روز سامانه‌ها را به روز رسانی کنیم.

رضوانی فر اظهار داشت: سامانه جدید و توسعه یافته گمرکی پیش از روز جهانی گمرک، رونمایی خواهد شد تا با استقرار این سامانه مدرن، پویا و مبتنی بر نیاز‌های روز بسیاری از کاستی‌ها و کمبود‌های اتصال به سایر سامانه‌ها و ایفای تعهدات گمرک در حوزه تجارت و تبادل اطلاعات با سامانه‌های دیگر رفع شود.

وی بیان کرد: با استقرار این سامانه ظرفیت مبادله الکترونیک اطلاعات با گمرکات کشور‌های دیگر نیز ایجاد خواهد شد و مقداری از فضای کنونی دور افتادگی ما از فضای بین المللی در زمینه مبادله اسناد و اطلاعات جبران خواهد شد.

رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه رکن سوم در توسعه گمرک توجه به فرآیندها، شیوه‌ها و دستورالعمل‌ها و نظام‌نامه‌هایی است که سیستم با آن اداره می‌شود، اضافه کرد: بطور خاص در این زمینه‌ها هم اقدامات خوبی در گمرکات کشور انجام شده و مجموعه شیوه نامه‌ها و دستورالعمل‌های گمرکی کشور در حال بازنگری است و تسهیل گری‌هایی برای فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان در راستای این است که دستورالعمل‌ها متناسب با شرایط اقتصادی روز کشور به روز رسانی شود.

وی گفت: توسعه زیرساخت‌ها بعنوان رکن چهارم است که گمرک بدلیل رویه تخصیص منابع در سال‌های گذشته در این بخش مقداری مظلوم واقع شده است.

رضوانی فر بیان کرد: توسعه زیرساخت‌ها از جمله توسعه آشکارساز، ابنیه، تجهیزات و تاسیسات تا بازسازی و نوسازی فضا‌های ارائه خدمات باید به شدت در سایر گمرکات دیگر کشور تقویت و اجرا شود

وی افزود: گمرک در حوزه تجارت بعنوان ویترین تعامل با بخش تولیدی، بازرگانی و خصوصی است که باید در شان اقتصاد کشور اصلاح و بازطراحی شود.

رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه گمرک باید نقش محوری خود را در توسعه تعامل با دستگاه‌های مجاور و هم عرض را بازیابی کند، تاکید کرد: تعامل با فعالان اقتصادی، اتاق‌ها، سندیکا‌ها و نمایندگان اصناف و تولید کنندگان و تُجار کار لازم و ضروری است که اصفهان جزو مجموعه‌هایی است که در این حوزه هم از سایر استان‌ها موفق‌تر است.

وی ادامه داد: کمترین ماندگاری و رسوب کالا، کمترین گلایه و شکایت تولیدکنندگان در استان اصفهان وجود دارد که مورد تایید و تقدیر است و باید در سایر نقاط کشور هم مورد توجه قرار گیرد.

رضوانی فر خاطرنشان کرد: مجموعه اقداماتی که امروز در گمرکات مختلف کشور در حوزه‌های نظارت مبتنی بر این پنج محور در حال انجام است نویدبخش است و خروجی آن هم در بخش تجارت مثبت است.

وی گفت: حدود ۱۲۵ هزار میلیارد تومان واریزی و وصولی برای خزانه کشور توسط گمرکات کشور در هشت ماه گذشته انجام شده و جایگاه سوم این نهاد بعنوان یک منبع درآمدی پایدار پس از نفت و مالیات تثبیت شده است.

رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران افزود: درآمد گمرک کشور در هشت ماه سال جاری نسبت به مشابه سال گذشته بطور متوسط رشد ۵۰ درصدی درآمد داشته است.

وی اظهار داشت: این رشد درآمدی در شرایطی محقق شده که حقوق گمرکی بسیاری کالا‌ها در لایحه بودجه از چهار به یک کاهش پیدا کرده و سود بازرگانی بسیاری از اقلام بدلیل کنترل تورم و سایر ملاحظات اقتصادی کاهش پیدا کرده بود و واردات خودرو بر اساس چیزی که در بودجه پیش بینی شده بود در مقام عمل اتفاق نیفتاد.

گزارش خطا
برچسب ها: تجارت خارجی
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر