کد خبر: ۱۱۰۰۴
۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱
ایلان ماسک، کارآفرین حوزه فناوری، روز دوشنبه از کارزار اسرائیل علیه حماس حمایت کرد.

ایلان ماسک که مالک و بنیانگذار شرکت‌های تسلا و اسپیس ایکس هم هست گفت: «هیچ چاره دیگری وجود ندارد. من هم می‌خواهم کمک کنم.»

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از یورونیوز؛ آقای ماسک، مالک پلتفرم رسانه‌های اجتماعی ایکس که قبلا توییتر نام داشت، در خلال آتش‌بس چهار روزه و در یک سفر غیرمعمول به اسرائیل رفت و بعد هم گفتگوی آنلاینی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برگزار کرد.

با شنیدن توصیف آقای نتانیاهو از نابودی حماس که اسرائیل آن را به عنوان هدف جنگ تعیین کرده و گفته برای صلح آینده با فلسطینی‌ها ضروری است، ماسک هم موافقت کلی خود را با چنین اهدافی اعلام کرد.

ماسک که مالک و بنیانگذار شرکت‌های تسلا و اسپیس ایکس هم هست گفت: «هیچ چاره دیگری وجود ندارد. من هم می‌خواهم کمک کنم.»

ایلان ماسک از کارزار علیه حماس حمایت کرد

مالک شبکه اجتماعی ایکس ادامه داد: «کسانی را که قصد کشتار دارند باید متوقف کرد. تبلیغاتی که مردم را به عنوان قاتلان آینده آموزش می‌دهد، باید تمام شود و در این‌صورت است که شکوفایی غزه رخ خواهد داد. اگر این اتفاق بیفتد، فکر می‌کنم آینده خوبی رقم خواهد خورد.»

نتانیاهو هم پاسخ داد: «امیدوارم شما هم در این امر مشارکت داشته باشید. این واقعیت که شما به اینجا آمدید، گویای تعهد شما در تلاش برای تضمین آینده‌ای بهتر است.»

آخرین باری که این دو در ۱۸ سپتامبر در کالیفرنیا با هم دیدار کردند، نتانیاهو از ماسک خواست تا پس از هفته‌ها بحث و جدل بر سر یهودی‌ستیزی در شبکه اجتماعی ایکس، تعادلی بین حفاظت از آزادی بیان و مبارزه با سخنان نفرت‌انگیز ایجاد کند.

آقای ماسک قبلا گفته بود که با هرچیزی که «نفرت و درگیری را ترویج کند»، مخالف است.

او همچنین قرار است با اسحاق هرتزوگ، رییس جمهوری اسرائیل و خانواده‌های گروگان‌های حماس در غزه دیدار کند. دفتر آقای هرتزوگ گفت که آن‌ها در مورد «ضرورت اقدام برای مبارزه با یهودی‌ستیزی در فضای مجازی» با هم گفتگو خواهند کرد.

این در حالی است که همزمان با شروع جنگ، ماسک پیشنهاد استفاده از استارلینک را برای پشتیبانی از پیوند‌های ارتباطی با «سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی» را در منطقه تاریک غزه ارائه کرده بود.

آن زمان، شلومو کرهی، وزیر ارتباطات اسرائیل مخالفت کرده و گفته بود: «حماس از خدمات استارلینک برای فعالیت‌های تروریستی استفاده خواهد کرد.».

اما در رویکردی جدید، شلومو کرهی گفت که اسرائیل و آقای ماسک به توافقی دست یافته‌اند که براساس آن «واحد‌های ماهواره‌ای استارلینک تنها با تایید وزارت ارتباطات اسرائیل می‌توانند در اسرائیل و نوار غزه فعال شوند.»

شلومو کرهی همچنین در پستی در شبکه اجتماعی ایکس خطاب به ماسک نوشت که امیدوار است سفر به اسرائیل «به عنوان سکوی پرشی برای تلاش‌های آینده باشد و همچنین روابط شما با قوم یهود و ارزش‌هایی را که ما با کل جهان به اشتراک می‌گذاریم، تقویت کند.»

این در حالی است که ایلان ماسک ۱۵ نوامبر در شبکه اجتماعی ایکس نوشته بود که با یک تئوری توطئه یهودستیزانه که در شبکه اجتماعی «ایکس» منتشر شده، موافق است. این تئوری ادعا می‌کرد که یهودیان «یک نفرت دیالکتیکی را علیه سفیدپوستان» به راه انداختند و ماسک در پاسخ نوشت: «شما عین حقیقت را می‌گویید.» حالا او اضافه کرده است که این «تئوری توطئه نادرست» است.

در پاسخ به اظهارات قبلی آقای ماسک، کاخ سفید آن را «ترویج یهودی‌ستیزی و نژاد‌پرستانه» توصیف کرد که «در تضاد با ارزش‌های اصلی ما به عنوان آمریکایی است.»

در مواجهه با این وضعیت، شرکت‌های بزرگ آمریکایی از جمله والت دیزنی، برادران وارنر و ان‌بی‌سی یونیورسال تبلیغات خود را در شبکه اجتماعی او متوقف کردند.

به گزارش کمیته ضدافترا، یک سازمان غیرانتفاعی که با یهودی‌ستیزی مبارزه می‌کند، پس از شروع جنگ غزه، حوادث مربوط به یهودی ستیزی در آمریکا تقریبا ۴۰۰ درصد نسبت به دوره قبل از آن افزایش داشته است.

البته یهودی‌ستیزی و اسلام‌هراسی هر دو در سراسر جهان در طول جنگ غزه افزایش یافته است.

ایلان ماسک گفته است که شبکه اجتماعی ایکس باید بستری برای ارسال دیدگاه‌های مختلف توسط افراد باشد، اما این شرکت انتشار پست‌های خاصی را که ممکن است خط مشی‌هایی را نقض کند، محدود خواهد کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر