کد خبر: ۱۱۰۰۷
۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
هنری کیسینجر وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در زمان ریچارد نیکسون و جرالد فورد، روز چهارشنبه در سن ۱۰۰ سالگی درگذشت.

هنری کیسینجر، چهره سرشناس و جنجالی دیپلماسی آمریکا و وزیر امور خارجه پیشین این کشور در زمان ریچارد نیکسون و جرالد فورد، روز چهارشنبه در سن ۱۰۰ سالگی درگذشت.

به گزارش یورونیوز؛ شرکت مشاوره «کیسینجر آسوشیتس» در بیانیه‌ای بدون اشاره به دلیل مرگ وی اعلام کرد که این بازیگر کلیدی دیپلماسی جهانی در طول جنگ سرد، «امروز در خانه خود در ایالت کنتیکت درگذشت.»

در این بیانیه با اشاره به اینکه خانواده آقای کیسینجر مراسم تشییع جنازه خصوصی برای وی برگزار خواهند کرد آمده است که مراسمی متعاقب آن در نیویورک برای ادای احترام عمومی به وی برگزار خواهد شد.

هنری کیسینجر به‌ویژه در میان ایرانیان به دلیل حمایتش از محمدرضا پهلوی، آخرین پادشاه ایران شهرت دارد. وی از جمله چهره‌های دیپلماسی آمریکاست که خواستار حفظ حکومت شاه بود.

هنری کیسینجر درگذشت

جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا که همانند هنری کیسنیجر یک جمهوری خواه است در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که با مرگ آقای کیسینجر، «آمریکا یکی از مطمئن‌ترین و رساترین صدا‌های خود را در سیاست خارجی از دست داد.»

نقش مهم در نزدیکی آمریکا با چین و تنش‌زدایی با اتحاد جماهیر شوروی

این سیاستمدار برجسته سال ۱۹۲۳ در آلمان به دنیا آمد و لهجه شدید آلمانی در کلامش به وضوح قابل تشخیص بود. او پس از ترک مسئولیت در عرصه سیاست بین‌الملل برای دهه‌ها همچنان به عنوان صدایی تاثیر‌گذار در این عرصه باقی ماند.

هنری کیسینجر که دریافت جایزه صلح نوبل را در کارنامه سیاسی خود دارد از پیشگامان سیاست خارجی کشورش در زمینه برقراری روابط نزدیک دپیلماتیک با چین و مسکو در دهه هفتاد میلادی بود.

وجهه این سیاستمدار کارکشته، اما همسو با صفحات سیاه تاریخ ایالات متحده، مانند حمایت از کودتای ۱۹۷۳ در شیلی یا حمله به تیمور شرقی در سال ۱۹۷۵و بویژه جنگ ویتنام تا حدود زیادی نزد منتقدان مخدوش شد.

هنری کیسینجر که به داشتن صدای شنی و قامتی کوتاه شهرت داشت دیپلماتی عمل‌گرا و معتقد به «رئال پولیتیک» یا «سیاست واقع‌گرایانه» بود.

او مخاطبان را به واسطه تجربه زیاد در عرصه سیاست خارجی جذب خود می‌کرد و برغم تحسین از سوی برخی به عنوان یک سیاستمدار برجسته، مورد تنفر برخی منتقدان به عنوان جنایتکار جنگی بود.

مردی که ماه مه صدمین سالگرد تولد خود را جشن گرفت، چندین دهه پس از ترک مسئولیت خود در امور بین الملل، همچنان مورد توجه بزرگان عرصه سیاست بود.

او ماه ژوئیه برای دیدار با شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین به پکن رفت و در آنجا از او به عنوان یک «دیپلمات افسانه‌ای» استقبال شد.

چین جایگاه ویژه‌ای در دوران حرفه‌ای آقای کیسینجر دارد. او با انجام سفر‌های مخفیانه برای سازماندهی سفر تاریخی ریچارد نیکسون به پکن در سال ۱۹۷۲، نقشی کلیدی در گرم شدن روابط آمریکا با چین تحت رهبری مائو ایفا کرد.

این دست که به‌واسطه تدابیر کیسینجر به سوی چین دراز شد به انزوای غول آسیایی پایان داد و به ظهور پکن، به عنوان یک قدرت اقتصادی در صحنه جهانی کمک کرد.

سفیر چین در ایالات متحده بامداد روز پنجشنبه در پی اعلام خبر درگذشت هنری کیسینجر نسبت به این واقعه به شدت ابراز تاسف کرد.

ژی فنگ مرگ دیپلمات سابق آمریکایی را که نقشی اساسی در عادی سازی و برقراری روابط بین پکن و واشنگتن ایفا کرد، «ضایعه‌ای بزرگ» خواند.

از سوی دیگر، نخست‌وزیر ژاپن نیز با ادای احترام به هنری کسینجر از تلاش‌های وی در جهت برقراری «صلح و ثبات در آسیا» قدردانی کرد.

فومیو کیشیدابه خبرنگاران گفت که آقای کیسینجر «کمک‌های قابل توجهی به صلح و ثبات منطقه‌ای از جمله عادی سازی روابط دیپلماتیک بین ایالات متحده و چین» کرده است.
میانجی روابط اسرائیل و کشور‌های عربی

هنری کیسینجر در ایالات متحده همچنین به عنوان یک میانجی مهم در مدیریت تنش‌ها میان اسرائیل و کشور‌های عربی شناخته شده بود.

او در عین حال سال ۱۹۷۳ پس از حمله غافلگیرانه کشور‌های عربی به اسرائیل که در ایام تعطیلات یهودیان موسوم به «یوم کیپور» صورت گرفت، با برقرای یک پل هوایی زمینه تامین سلاح و تجهیزات نظامی برای اسرائیل، متحد نزدیک کشورش را فراهم کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر