کد خبر: ۱۱۴۲
۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۷
قهرمانی هر کدام از تیم‌های پرسپولیس و سپاهان، وضعیت تازه‌ای را در لیگ برتر ایران ایجاد خواهد کرد.

به گزارش اکوپل نیوز،وزش سه- پرسپولیس برای کسب جام به یک پیروزی احتیاج دارد و سپاهان برای بازگشت به فرم قهرمانی، به توقف پرسپولیس. قرمزها که تاکنون 13 بار در لیگ ایران به قهرمانی رسیده‌اند، اولین تیم ایرانی هستند که «پوکر» کردند و حالا در صورت حفظ صدرنشینی، واژه جدیدی را به دایره کلمات فوتبال ایران اضافه خواهند کرد: «گلات».

 

نکته مهم درباره لیگ بیستم، شایستگی واقعی هر دو تیم مدعی است. این نه یک موضوع کیفی و قابل بحث بلکه واقعیتی کمی است که می‌توان از تعداد امتیازات دو تیم آن را نتیجه گرفت. برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر، دو تیم با میانگین بیش از دو امتیاز در هر بازی به ایستگاه پایانی رسیده‌اند و حتی احتمال دارد دو تیم 67 و 65 امتیازی در لیگ برتر قرار داشته باشند.

اگرچه هر دو تیم شایستگی خود برای قهرمانی را نشان داده‌اند اما در نهایت یک تیم رتبه اول را به خود اختصاص خواهد داد و تیم دیگر با عنوان نایب قهرمانی فصل را به پایان خواهند رساند. چه قهرمانی پرسپولیس و چه سپاهان، نتایج خاص خود را در فضای فوتبال ایران خواهد داشت و تاثیراتش را در سال‌های آینده نشان خواهد داد.

 

پرسپولیس یا سپاهان

 

* با قهرمانی پرسپولیس، یک بار دیگر نقش «ثبات» در فوتبال ایران روشن خواهد شد. پرسپولیس در دو سال اخیر باخت در فینال آسیا، دو شکست در دربی جام حذفی و رسیدن به رتبه هشتم لیگ برتر را تجربه کرد اما مدیران این باشگاه و گفتمان هواداری هرگز حتی احتمال تغییر سرمربی را هم مطرح نکردند چرا که از سرانجام مسیر خود با یحیی اطلاع داشتند. حتی اختلاف نظر مدیران باشگاه با گل‌محمدی نیز به این تغییر ختم نشد.

 

* مهمترین نتیجه قهرمانی سپاهان، اعتماد هرچه بیشتر به مربیان جوان خواهد بود. اگر قهرمانی پرسپولیس با برانکو سبب شد تا بسیاری از تیمها به فکر استخدام سرمربی خارجی بیفتند، این بار هم احتمالا بیشتر به پیشکسوتان تازه کار خود در عرصه مربیگری اعتماد خواهند کرد و البته باید خوش شانس باشند که یکی مثل محرم نویدکیا را داشته باشند.

 

* در صورت قهرمانی پرسپولیس، یک بار دیگر مشخص خواهد داد که نقش خط دفاعی مستحکم در فتح لیگ ایران تا چه اندازه مهم است. سپاهان در تعداد گلزنی برتری قابل توجهی نسبت به پرسپولیس دارد اما عملکرد درخشان خط دفاعی پرسپولیس و میانگین 0.5 گل در هر بازی سبب شده تا پرسپولیس موقعیت بهتری داشته باشد. این موضوع احتمالا تاثیر خود را در نقل و انتقالات و شیوه خرید بازیکن توسط تیمها نیز نشان خواهد داد. چرا که پرسپولیس در فصول گذشته نیز با همین سبک قهرمانی را به دست آورد.

 

* سپاهان با قهرمانی در لیگ بیستم، مهمترین طلسم تاریخ فوتبال ایران را خواهد شکست. تاکنون هیچ تیمی در لیگ ایران موفق به چهار قهرمانی متوالی نشده و حالا اگر سپاهان مانع از پنجمین قهرمانی پشت سر هم پرسپولیس شود، به کانون توجهات تبدیل خواهد شد و لیگ خلیج فارس پس از چهار سال یک مدافع جدید برای عنوان قهرمانی را خواهد داشت.

 

سید جلال حسینی

 

* قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر، حاشیه امن این باشگاه برای عنوان «پرافتخارترین تیم لیگ ایران» را شش ساله خواهد کرد. یعنی اگر پرسپولیس این فصل فاتح لیگ شود، تا شش سال دیگر به هر شکلی دارنده بیشترین تعداد جام در این مسابقات خواهد بود. مهمترین تهدید علیه قرمزها استقلال است که باید «دبل هت تریک» کند تا به تعداد قهرمانی سرخپوشان برسد. پرسپولیس با قهرمانی در لیگ بیستم به چهاردهمین جام در لیگ های سراسری خواهد رسید.

 

* برای سپاهانی‌ها و البته کل فوتبال ایران، قهرمانی با محرم نویدکیا یک درس بزرگ را در خود خواهد داشت. به وضوح سرمربی تیم سپاهان تمایز ادبیات خود را به نمایش گذشته و از این نظر تیمش را برجسته کرده و حالا قهرمانی با چنین ادبیات خوددارانه و بزرگوارانه، ممکن است تغییراتی در فوتبال ایران به وجود بیاورد؛ این البته بیش از هر چیزی برمی‌گردد به شخصیت سرمربی و سپس مدیرعامل و ساختار باشگاه. خود نویدکیا هم به این موضوع اشاره کرد و گفت که خیلی‌ها می‌گفتند که با این شیوه موفق نخواهید شد اما ...

 

* با گلات قهرمانی، «شخصیت قهرمانی» در پرسپولیس تقویت خواهد شد. این عبارت به این معنا استفاده می‌شود که پرسپولیس حتی در روزهای نه چندان خوب با غیبت نفرات، از دید حریفان تیمی است که شکست نمی‌خورد و حتی اگر عقب بیفتد، در نهایت یک جوری نتیجه را تغییر خواهد داد. همچنین تیمی که در خانه مقتدرانه پیروز می‌شود و امتیاز از دست نمی‌دهد و تیمی که نوع فوتبالش را به حریف دیکته می‌کند.

 

بازیکنان سپاهان

 

* قهرمانی سپاهان در لیگ برتر، موقعیتی ویژه را برای این تیم در بازار نقل و انتقالات ایجاد می‌کند. چهار سال قهرمانی پرسپولیس سبب شد تا این تیم در بازار نقل و انتقالات دست بالاتر را داشته باشد و حتی گاهی با هزینه پایین تر، بازیکنان مورد نظر را خریداری کند. یعنی برخی از بازیکنان علاقه داشتند تا در تیم قهرمان بازی کنند و تصور می‌کردند حتی با دریافت حقوق کمتر، باتوجه به امکان پیشرفت بهتر، این انتقال به سودشان خواهد بود. حالا تعویض تیم قهرمان، سپاهان را نیز دارای چنین موقعیتی خواهد کرد.


* قهرمانی پرسپولیس بدین معناست که یحیی گل‌محمدی سرمربی سرخ‌ها خود را به عنوان بهترین مربی فعلی ایران تثبیت کرده است. او بعد از دو قهرمانی در پرسپولیس و یک فینال آسیا امیدوار است بتواند اولین مربی ایرانی فاتح لیگ قهرمانان آسیا لقب گیرد. چالش پرسپولیس برای او در این عنوان به حد نهایی خواهد رسید.

 

* قهرمانی سپاهان همچنین بدین معنا خواهد بود که شرایط اقتصادی و ثبات مالی می‌تواند چه تاثیر مهمی بر کسب نتایج یک تیم داشته باشد. سپاهان وابسته به فولاد مبارکه و یکی از ثروتمندترین باشگاه های ایران است، حتی ثروتمندتر از پرسپولیس که ۸ قهرمانی داخلی و دو فینال اسیایی را در سالهای گذشته تجربه کرد. در بین چهار تیم بالای جدول امروز، گل گهر هم با برنامه ریزی مناسب و سرمربی کهنه کارش توانسته از این امکان هم بهره ببرد. دو باشگاه پرسپولیس و استقلال هم باوجود تمام مشکلات در بین باشگاه های ثدرتمند ایران قرار دارند و این را می‌شود از رقم قراردادهایشان متوجه شد.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر