- محمد بن سلمان: جامعه جهانی مانع حمله اسرائیل به خاک ایران شود
- عباس عراقچی: خوش بینی ممکن است موجه باشد، اما فقط با احتیاط زیاد
- اعلام جرم علیه دو مدیر رسانه به دلیل اظهارات سخیف درباره مذاکرات هستهای
- بیشترین درخواست پناهندگی مربوط به کدام کشور اروپایی است؟
- شلیک ۹ گلگوله به یک نوجوان اوتیسمی توسط پلیس آیداهو
- شاغلان کدام کشور اروپایی درآمد کمتری دارند؟
- کوچکترین ضربان ساز قلب جهان ساخته شد
- عباس عراقچی: عجله ای برای ارتباط با دولت سوریه نداریم
- حضور در لیست سیاه FATF عامل افشای اطلاعات کشور است
- علی شمخانی: ایران برای توافق متوازن آمده، نه تسلیم
- مرگ تلخ ۲ قاضی کهگیلویه و بویراحمدی در یک تصادف
- احمد خاتمی: امکان مذاکره بر سر غنی سازی، فعالیتهای موشکی و حضور منطقهای ایران وجود ندارد
- چین سفارش هواپیماهای بوئینگ را متوقف کرد
- بانک سپه هک نشده بلکه داده ها سرقت شده است
- فرمانده نیروی زمینی ارتش: دشمن شرارتی در سر داشته باشد ارتش سر را از بدن او جدا می کند
- حسین مرعشی: مطمئن باشید ایران لیبی نمیشود/ ایران رهبری هوشمندی دارد
با طرح «قطار هایپرلوپ» آشنا شوید؛ سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت
اگر یک چیز مسافران اروپایی را ترغیب کند که از هواپیما به قطار رو بیاورند کاستن بسیار از مدتزمان سفر است. شرکتهایی نظیر زِلِروس در اسپانیا و «نِوومو» در لهستان میکوشند تا با طراحی خط قطار هایپرلوپ به رویای سفرهای فوقسریع جامه عمل بپوشانند.
چنین سامانهای که انتظار میرود تا سال ۲۰۴۵ عملی شود فاصله پاریس تا برلین را در یک ساعت خواهد پیمود.
به گزارش اکوپل نیوز به نقل از یورونیوز، طرح قطار فوقسریع «زلروس» هم یکی از پروژههای ارائهشده در مسابقهٔ طراحی هایپرلوپ در سال ۲۰۱۵ بود که از سوی گروه اسپیس ایکس ایلان ماسک برگزار شده بود.
طراحان جوان هایپرلوپ زلروس دو جایزهٔ «بهترین طراحی» و «بهترین سیستم پیشرانه (موتور)» را از آن خود کرد.
تیم طراحان انگیزه مضاعفی یافتند و اکنون تیمی ۱۵۰ نفره پروژه خود را تجاری کردهاند و در حال آزمایش روی نمونههای اولیه هستند. هدف این طرح رسیدن به سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت بدون انتشار هیچگونه آلایندهای است.
هایپرلوپ سیستمی است که هر دو نوع اصطکاک حرکتی میان قطار و ریل و قطار و هوا به به حداقل میرساند و سبب میشود که بازدهی انرژی حرکتی در آن ۵ تا ۱۰ بار بیش از حملونقل هوایی باشد.
ایدهٔ حملونقل بهوسیله هایپرلوپ نخستین بار در اوئل قرن نوزدهم از سوی جورج مدهورست مطرح شد، اما ایلان ماسک با انتشار طرحی در سال ۲۰۱۳ روح تازهای در آن دمید.
از سوی دیگر طراحان شرکت نوومو در حال حاضر بر ساخت ریلهای مغناطیسی (مگریل) تمرکز کردهاند و امیدوارند که پیش تا سال ۲۰۲۵ بتوانند پروژه این ریلها را عملیاتی کنند.
آنها گرچه پروژهٔ هایپرلوپ را نیز در دست دارند، اما میگویند رسیدن به امکان عملیاتی کردن هایپرلوپها چند دهه زمان میبرد.
طراحان نوموو میکوشند مگنتها را روی ریلهای موجود نصب کنند و معتقدند که همین امر آنان را از رقبا متمایز میکند.
مسئولان این شرکت اعلام کردهاند که اگر فناوری تولیدی آنها روی ریل قطارهای سریعالسیر فعلی (موسوم به تیجیوی) نصب شوند میتوانند سرعت این قطارها را به دوبرابر یعنی حدود ۵۵۰ کیلومتر بر ساعت برسانند.
اتحادیه اروپا برنامه دارد که تا سال ۲۰۵۰ میزان انتشار آلایندههای خود را به صفر برساند. کاهش آلایندههای حملونقل هوایی در این زمینه نقش عمدهای ایفا میکنند.
کارشناسان پیشنهاد خط آهن جامع اروپا را دادهاند که بتواند پایتختهای عمده اروپا را با «بیشترین سرعت و کمترین آلایندگی» به هم متصل کند.