کد خبر: ۱۶۱۰
۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳
یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: ارزش افزوده‌ای که از سوی کارگران و قشر ضعیف کشور ایجاد می‌شود آبشخور تامین کسری بودجه، اختلاس و ارتشا است.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از ایلنا،مرتضی سامتی درباره معیشت طبقه کارگر در شرایط عدم لغو تحریم‌ها و رشد نرخ تورم اظهار داشت: معیشت مردم ایران و به ویژه قشر کارگر در دهه‌های اخیر به شدت ضعیف شده و شرایط سخت امروز مقطعی از این روند است.

در این سال‌ها سفره مردم به خصوص طبقه کارگر کوچک شده و این روند بدون تغییر وضعیت ادامه دارد.

وی با بیان اینکه این بهمنی که امروز طبقه کارگر در کشور را بلعیده از چند دهه قبل سرازیر و بزرگ و بزرگ‌تر شد، تاکید کرد: در تاریخ در هیچ کشوری تورم دو رقمی و در برخی از سال‌ها تورم نزدیک به ۴۰ درصد ادامه نداشته و این شرایط اقتصادی خاص کشور ما است.

این کارشناس اقتصادی گفت: در ایران ارزش افزوده‌ای که از سوی کارگران و قشر ضعیف کشور ایجاد می‌شود تا حدود زیادی آبشخور تامین کسری بودجه، اختلاس و ارتشا است.

استاد دانشگاه اصفهان با اشاره به برنامه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اثر ان در زندگی طبقه کارگر اظهار داشت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تفاوت قابل توجهی در زندگی طبقه کارگر ایجاد نمی‌کند چراکه ارز ۴۲۰۰ تومان محلی برای رانت خواری یک عده‌ای بوده و تا کنون کمکی به اقشار ضعیف و کارگر نکرده است.

امروز شاهد آن هستیم که طبقه کارگر دیگر به اقلامی که وابسته به نهاده‌ها و کالای‌های اساسی هستند، دسترسی ندارند بنابراین ارز ۴۲۰۰ تومانی نه تنها کمکی به قشر کارگر نکرد بلکه باعث افزایش فاصله طبقاتی شد.

سامتی ادامه داد: وقتی نیاز‌های اولیه قشر کارگر حذف شده، مشخص است که این طبقه دسترسی به رفاه ندارد و دسترسی به تفریح و رفاه و استفاده از کالا‌های غیرضروری و نیاز اولیه برای قشر ضعیف و کارگر یک موضوع رویایی است.

وی با تاکید بر اینکه مهم‌تر از آن موضوع سلامت در این شرایط بحران شیوع ویروس کرونا است، گفت: اگر درآمد یک خانوار متعلق به قشر کارگر ماهیانه ۵ میلیون تومان هم باشد که البته این رقم بسیار خوشبینانه است حتی در این شرایط این خانواده قدرت خرید یک قلم داروی کرونا را ندارد و در این شرایط سخت، دولت قشر کارگر را در اولویت واکسیناسیون قرار نداد.

وی با اشاره به اعتراضات کارگران و کارکنان در چند ماه گذشته گفت: هر جریانی یک نقطه آستانه‌ای دارد و معتقدم این نقطه آستانه در این شرایط اقتصادی امروز نزدیک است و احتمال ادامه اعتراضات وجود دارد مگر اینکه حکومت تغییر رویه داشته باشد.

وی تاکید کرد:. امکانات اقای رییسی به بودجه کشور بستگی دارد و آنقدر افزاد بانفوذ در بودجه نقش دارند که چیزی از آن برای معیشت مردم و قشر کارگر باقی نمی‌ماند.

این کارشناس اقتصادی گفت: وقتی تصمیم سازان کشورمان، کشور‌های غربی را در برجام نمی‌پذیرند مشخص است که برجام به نتیجه‌ای نمی‌رسد و با عدم رفع تحریم‌ها شرایط اقتصادی کشور سخت‌تر می‌شود و فشار بر روی قشر کارگر بیشتر. باید دید تصمیم سازان کشور که برجام را قبول ندارند در کدام سبد، تخم مرغ‌های طلایی را چیده‌اند.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر