کد خبر: ۱۶۸۸
۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۷
اینکه زلزله بزرگتری بعد از این زلزله رخ خواهد داد یا خیر، کسی نمی‌تواند به قطعیت اعلام کند.

در محل تلاقی دو گسل فعال و لرزه‌زای شرق تهران بعد از مدت زمان طولانی سکون لرزه‌ای امروز با زمین لرزه‌ای به بزرگای ۳.۹ لرزید.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از ایسنا در ساعت ۱۷ و ۱۱ دقیقه امروز یکشنبه ۲۴ مرداد ماه در بومهن تهران زلزله‌ای به بزرگای ۳.۹ در عمق ۸ کیلومتری رخ داد که به گفته محققان این زمین لرزه در محل تلاقی دو گسل لرزه زای "شمال تهران" و "مشا" رخ داده است.

دکتر علی بیت اللهی، مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به جزئیات این زمین لرزه افزود: این زلزله در حدود ۱۰ کیلومتری بومهن در شرق تهران رخ داده است که از مرکز شهر تهران حدود ۴۵ کیلومتری فاصله دارد.

مقام مسئول: کسی نمی‌داند زلزله بزرگتری در راه است یا خیر؛ هوشیار باشید

وی با تاکید بر اینکه این زلزله از مرز شرقی شهر تهران حدود ۱۵ کیلومتر فاصله داشته است، اظهار کرد: این نشان می‌دهد که این زمین لرزه به شهر تهران بسیار نزدیک بوده است.

بیت اللهی ادامه داد: مکان یابی رومرکز این زمین لرزه نشان می‌دهد که این زمین لرزه دقیقا بر روی گسل مشا قرار دارد.

این در حالی است که در ۳ روز گذشته یعنی روز ۲۱ مرداد ماه درست در همین منطقه زلزله خفیفی با بزرگای ۲.۶ نیز رخ داده است.

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یادآور شد: این دو زلزله که به صورت تصاعدی رو به بزرگی رفته است، به طور واضح نشان دهنده فعالیت گسل مشا در شرق تهران است و به ویژه این فعالیت در نقطه‌ای رخ داده که در محل تلاقی گسل‌های "شمال تهران" با "مشا" است.

به گفته وی، محل تلاقی گسل‌ها زون‌های بسیار فعال هستند.

بیت اللهی با اشاره به سابقه لرزه خیزی این منطقه گفت: سابقه لرزه خیزی این منطقه نشان می‌دهد که شرق تهران به مراتب فعال است.

وی با بیان اینکه دو رخداد لرزه‌ای ۲.۶ و ۳.۹ که در فاصله زمانی کوتاهی رخ داده است، جای نگرانی دارد، خاطر نشان کرد: تاکید بر این نکته مهم است که در خیلی از مواقع زلزله‌هایی در این زون فعال با این بزرگی رخ داده و زلزله بزرگتری بعد از آن به وقوع نپیوسته است، ولی در بخشی از زلزله‌ها دیده شده که در پیش از زلزله‌های بزرگ، این زلزله‌ها با چنین ریشتری رخ داده است و اگر این روند ادامه دار باشد، جای نگرانی است.

بیت اللهی ادامه داد: اینکه زلزله بزرگتری بعد از این زلزله رخ خواهد داد یا خیر، کسی نمی‌تواند به قطعیت اعلام کند.

هم اینکه گفته شود زلزله بزرگتری نمی‌آید، از نظر علمی درست است و هم اینکه بگوییم حتما زلزله بزرگتری می‌آید.

در توان دانشی ما نمی‌گنجد، ولی با این روند رخداد لرزه‌ای لازم است هوشیار باشیم، به ویژه آنکه دستگاه‌ها رخداد زلزله کوچکی در این منطقه را ثبت کردند.

وی با بیان اینکه مدت‌های زیادی است که در این منطقه سکون لرزه‌ای حاکم بوده است، گفت: این دو زمینلرزه درست در مجاورت یکدیگر و در یک ناحیه‌ای که دو گسل بزرگ شمال تهران و مشا با یکدیگر تلاقی دارند، بیانگر فعال بودن این زون است و منطقی است که در این زمینه هوشیاری لازم را داشته باشیم.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر