کد خبر: ۱۹۰۱
۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲
سخنگوی وزارت امور خارجه:
موضوع برجام نیاز به میانجی ندارد. ما با آمریکا در وین و یا جای دیگر گفت‌وگوی مستقیم و غیرمستقیمی نداریم و گفتگو‌ها در وین بین ایران و ۱+۴ انجام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به جلسه مشترک وزارت خارجه و وزارت بهداشت در روز پنچ شنبه هفته گذشته در مورد تسریع واردات واکسن کرونا گفت: در این جلسه تصمیمات خوبی برای تسریع واردات واکسن کرونا از نقاط مختلف جهان گرفته شد.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از ایسنا، سعید خطیب زاده در نشست هفتگی خود که با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شده بود، همچنین با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به سوریه گفت: ایشان بامداد امروز به تهران بازگشتند.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به برخی از اظهارات مقامات عراقی در جریان نشست بغداد آیا قرار است بغداد و یا کشوری بین ایران و آمریکا در ارتباط با موضوع برجام میانجی‌گری کند، گفت: موضوع برجام نیاز به میانجی ندارد. ما با آمریکا در وین و یا جای دیگر گفت‌وگوی مستقیم و غیرمستقیمی نداریم و گفتگو‌ها در وین بین ایران و ۱+۴ انجام شده است.

با آمریکا گفت‌وگوی مستقیم و غیرمستقیمی نداریم

وی با بیان اینکه آنچه که اکنون از سوی دولت آمریکا صورت گرفته پافشاری بر سیاست‌های شکست خورده دولت ترامپ است، گفت: ما متأسفانه هیچ تغییری از سوی دولت واشنگتن در رفتار مشاهده نکرده‌ایم و آن‌ها با تکرار همان رفتار‌ها و سیاست‌های دولت قبل آمریکا به دنبال رسیدن به نتایج بهتری هستند.

آن‌ها باید در رفتار خود و اعمال فشار حداکثری علیه ملت ایران که در واقع تروریسم اقتصادی است تجدید نظر کنند و در آن صورت است که خواهند دید که مسیر گفتگو‌ها در وین به خوبی طی می‌شود.

آنچه که در مذاکرات وین باقی مانده به خاطر لجبازی و رفتار‌های غیرمنطقی طرف آمریکایی و غربی است و اگر تغییر رفتاری صورت بگیرد برجام قابل احیا خواهد بود.

خطیب زاده تأکید کرد: برجام در فضایی جدا از منطقه پیگیری می‌شود و مسیر خود را طی می‌کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در حاشیه نشست بغداد گفت وگویی بین ایران و عربستان انجام شده است، گفت: در مورد عربستان، بیشتر از گفتگو‌هایی که پیش از این در بغداد صورت گرفته گفت وگویی بین ایران و عربستان انجام نشده و در نشست بغداد شاهد گفت‌وگوی جدیدی نبودیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد موضوع عربستان و گفتگو‌ها بین دو کشور تصریح کرد: تاکنون سه دور گفتگو بین دو کشور برگزار شده است و در صورت لزوم دور‌های بعدی برگزار می‌شود و ما از نقش سازنده عراق هم در این زمینه تقدیر و تشکر می‌کنیم.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به این سوال که آیا بن بستی در مذاکرات ایران و عربستان صورت گرفته که این مذاکرات ادامه پیدا نکرده یا اینکه ادامه این مذاکرات نیز منتظر ادامه تغییرات در ایران و استقرار دولت جدید است، تصریح کرد: عربستان همسایه ما در این منطقه است. ما و عربستان نقاط اشتراکی زیادی برای صلح و ثبات در این منطقه داریم.

ایران هیچ گاه دست دوستی خود را از ریاض دریغ نکرده است و هرگاه در عربستان این اراده ایجاد شده است که براساس سازوکار منطقه‌ای عمل کند و در این مسیر حرکتی داشته باشد با استقبال ایران روبرو شده است.

وی تأکید کرد: هیچ بن بستی میان این دو کشور بزرگ نیست که قابل حل نباشد و تنها به اراده سیاسی و به اقدام در پایتخت‌های دو کشور نیاز دارد و این امر می‌تواند کمک کننده باشد.

خطیب زاده در پاسخ به این سوال که آیا بحث مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا از دستور خارج شده است یا اینکه با ادامه مذاکرات وین این موضوع نیز همچنان پیگیری خواهد شد؟ تصریح کرد: موضوع آزادی زندانیان ایرانی که به بهانه‌های واهی توسط آمریکا در این کشور و یا کشور‌های دیگر به گروگان گرفته شده اند چیزی نیست که از دستور کار ما خارج شود و اگر آمریکا این موضوع را تسهیل کند و به تعهدات خود در این زمینه عمل کند این مسئله برای گفتگو‌های وین نیز بهتر است.

وی ادامه داد: آنچه که در این زمینه توافق شده بود به دلیل کارشکنی‌های آشکار آمریکا در شب آخر انجام نشد و اگر امروز آمریکایی‌ها به توافق انجام شده عمل کنند، فردا این زندانیان آزاد می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در حاشیه نشست بغداد گفتگو‌هایی بین ایران و برخی از کشور‌ها از جمله مصر انجام شده است یا خیر، گفت: عموما در جریان برگزاری اجلاس‌های بین المللی و منطقه‌ای رایزنی‌های مختلفی بین کشور‌های شرکت کننده به سبک و سیاق‌های مختلفی انجام می‌شود.

برخی از این مذاکرات دوجانبه، برخی چندجانبه و برخی نیز در حاشیه آن اجلاس انجام می‌شود و همان طور که خودتان نیز مشاهده کردید در جریان نشست بغداد گفتگو‌هایی بین آقای امیرعبداللهیان و رئیس جمهور مصر صورت گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از این نشست با تاکید بر این که ما از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان که بازتاب دهنده ترکیب جمعیتی و قومی و خواست مردم افغانستان باشد حمایت می‌کنیم نه یک دولت حداقلی در برابر اکثریت گفت: ما برای برگزاری دور دوم گفتگو‌های بین افغانی اعلام آمادگی کرده‌ایم.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر