- محمد بن سلمان: جامعه جهانی مانع حمله اسرائیل به خاک ایران شود
- عباس عراقچی: خوش بینی ممکن است موجه باشد، اما فقط با احتیاط زیاد
- اعلام جرم علیه دو مدیر رسانه به دلیل اظهارات سخیف درباره مذاکرات هستهای
- بیشترین درخواست پناهندگی مربوط به کدام کشور اروپایی است؟
- شلیک ۹ گلگوله به یک نوجوان اوتیسمی توسط پلیس آیداهو
- شاغلان کدام کشور اروپایی درآمد کمتری دارند؟
- کوچکترین ضربان ساز قلب جهان ساخته شد
- عباس عراقچی: عجله ای برای ارتباط با دولت سوریه نداریم
- حضور در لیست سیاه FATF عامل افشای اطلاعات کشور است
- علی شمخانی: ایران برای توافق متوازن آمده، نه تسلیم
- مرگ تلخ ۲ قاضی کهگیلویه و بویراحمدی در یک تصادف
- احمد خاتمی: امکان مذاکره بر سر غنی سازی، فعالیتهای موشکی و حضور منطقهای ایران وجود ندارد
- چین سفارش هواپیماهای بوئینگ را متوقف کرد
- بانک سپه هک نشده بلکه داده ها سرقت شده است
- فرمانده نیروی زمینی ارتش: دشمن شرارتی در سر داشته باشد ارتش سر را از بدن او جدا می کند
- حسین مرعشی: مطمئن باشید ایران لیبی نمیشود/ ایران رهبری هوشمندی دارد
طی ۶ ماه ۱۲۷ هزار تایر در کشور تولید شد
کارخانجات تایرسازی موفق شدند از ابتدای امسال تا پایان شهریور ماه ۱۲۷ هزار و ۶۶۶ تن انواع تایرهای سواری، وانتی، باری و اتوبوسی، کشاورزی، راهسازی و صنعتی تولید کنند.
به گزارش اکوپل نیوز به نقل از ایرنا، این میزان تولید مشتمل بر ۱۱ میلیون و ۷۷۷ هزار و ۷۴ حلقه از انواع تایرهای یاد شده است.
جمع تولیدات ۶ ماهه تایرسازان در همسنجی با پارسال از نظر وزنی ۲ درصد و از نظر تعداد حلقه سه درصد کاهش نشان میدهد.
هرچند این میزان افت تولید چندان قابل توجه نیست، اما با توجه به مشکلات پیش آمده از ابتدای سال از جمله قطعی برق صنایع طبیعی به نظر میرسد و تایرسازان توانستند پس از عبور از این مشکل، مجدد به روال خوب گذشته خود بازگردند.
با این حال کارشناسان از اشباع بازار از تایرهای رادیال که موجب کاهش تمایل به تولید این تایرها شده است، مشکلات حمل بار از مبدا چین به کشور، نوسان نرخ ارز و افزایش مداوم قیمت مواد اولیه داخلی بدون آنکه عملا امکان افزایش قیمت متناسب فرآوردهها وجود داشته باشد، به عنوان دیگر علل دیگر این افت یاد میکنند.
افت تولید تایرهای سواری
بررسی عملکرد کارخانجات تایرسازی در ۶ ماهه ابتدایی امسال حاکی است: در این مدت ۷۳ هزار و ۵۷۸ تن تایر خودروهای سواری (۵۷.۶ درصد کل تولید) تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت چهار درصدی داشته است.
این در حالی است که تولید این دسته از تایرها در بخش بایاس با رشد ۳۱ درصدی و در بخش رادیال با کاهش چهار درصدی همراه بوده است.
در تولید لاستیکهای بایاس که فناوری قدیمی دارند، از الیاف و رشتههای نخی استفاده شده و در تولید لاستیکهای رادیال از رشتههای سیمی استفاده میشود.
رشد تولید تایرهای وانتی، باری و اتوبوسی
با این حال تایرسازان در نیمه نخست امسال با ثبت رشد ۱۴ درصدی در تولید تایرهای وانتی (۱۳ هزار و ۲۸۹ تن) و رشد سه درصدی در تولید تایرهای باری و اتوبوسی (۲۷ هزار و ۳۴۱ تن)، عملکرد خوبی در این دو بخش داشتند.
در همین مدت، یکهزار و ۸۳۸ تن تایرهای کشاورزی سبک (افت ۲۸ درصدی)، ۹ هزار و ۱۰۵ تن تایر کشاورزی سنگین (افت یک درصدی) و ۲ هزار و ۵۱۵ تن تایر راهسازی و صنعتی (کاهش ۱۴ درصدی) تولید شد.
تولید سایر محصولات
برپایه این گزارش، در مدت یاد شده کارخانجات تایرسازی همچنین ۹ هزار و ۸۲ تن تایر دوچرخه و موتور (رشد ۱۸ درصدی در همسنجی با پارسال) و چهار هزار و ۵۷۲ تن تیوب (افت ۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته) تولید کردند.
گفتنی است با احتساب دو مورد آخر (سایر محصولات)، در مجموع ۱۴۱ هزار و ۳۲۰ تن انواع تایر خودرو، کشاورزی، راهسازی و صنعتی، دوچرخه و موتور و تیوب مشتمل بر ۲۲ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۵۷۵ حلقه در کشور تولید شد که در مقایسه با ۶ ماهه سال ۹۹ بدون تغییر بوده است.
تایرسازی از جمله صنایع موفق کشور در سال ۹۹ بود که شعار «جهش تولید» مد نظر رهبر معظم انقلاب را به خوبی اجرایی کرد.
در این زمینه سال گذشته شاهد شکستن رکوردهای تولید در تولید انواع تایر بودیم و برای نخستین بار تایرسازان از مرز ۲۴ میلیون حلقه تولید عبور کردند.
پارسال تولید تایرهای پاپهن که نسل جدید تایر خودروهای سنگین است، برای نخستین بار در خاورمیانه توسط متخصصان و مهندسان ایرانی انجام شد.
این نوع از تایرها که قدمتی حدود یک دهه در صنعت تایرسازی و حمل و نقل جادهای دارد، میتواند جایگزین دو حلقه تایر (دوقلو) فعلی در محور عقب کامیونها یا تریلیها شود.
همچنین در سالهای گذشته با انجام سرمایهگذاریهای گسترده شرکتهای داخلی و با بها دادن بیشتر به موضوع تحقیق و توسعه (R&D)، تولید تایر خودروهای شاسیبلند با استاندارد کیفی بالا در دستور کار قرار گرفت، این در حالی است که در گذشته برای تغییر نسل تایرها ناگزیر از اتکا به کمکهای خارجی بودیم.
تولید تایرهای زمستانه یکی دیگر از دستاوردهای تایرسازان در سال گذشته بود. در فصول سرد سال، تایرهای معمولی خاصیت چسبندگی خود را از دست میدهند، اما با بهکار بردن مواد اولیه مخصوص و تحقیق درخصوص فرمولاسیون آنها، همچنین بهکارگیری طرحهای متفاوت و توان هدایت آب از زیر لاستیک، تایرهای زمستانه نیز به جرگه محصولات جدید کارخانجات ایرانی پیوستند.