کد خبر: ۳۰۹۴
۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۷
فریال مستوفی:
به دلیل عدم استقلال بانک مرکزی و اینکه روسای آن هم کاریزمای لازم را نداشتند که بتوانند به دولت نه بگویند این وضعیت به وجود آمده است.

رییس کمیسیون پول و سرمایه اتاق تهران اظهار داشت: اگر تنظیم بودجه مبتنی بر واقعیت‌ها نباشد و بر اساس تخیل پیش برود، دوباره همین وضعیت را خواهیم داشت و دوباره دولت مجبور به استقراض از بانک مرکزی خواهد شد. در این صورت تورم که امروز حدود ۵۰ درصد است بازهم با روند افزایشی مواجه خواهد بود.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از ایلنا، فریال مستوفی در مورد الزامات بودجه ۱۴۰۱ اظهار کرد: تنظیم بودجه باید بر اساس واقعیت باشد، اما متاسفانه بودجه‌هایی که در سال‌های گذشته تنظیم شده همه تخیلی بوده که درآمد‌ها را به صورت تخیلی در نظر گرفته‌اند و به جای کاهش هزینه‌ها، بدون افزایش درآمد‌ها هزینه‌ها را افزایش داده‌اند. در نتیجه ما شاهد کسری بودجه بودیم و دولت مجبور شده از بانک مرکزی استقراض کند.

روسای بانک مرکزی کاریزمای لازم را نداشتند که بتوانند به دولت نه بگویند

وی افزود: در نتیجه به دلیل عدم استقلال بانک مرکزی و اینکه روسای آن هم کاریزمای لازم را نداشتند که بتوانند به دولت نه بگویند این وضعیت به وجود آمده است. امروز نقدینگی به بیش از ۴ تریلیون تومان رسیده که باعث تورم می‌شود.

مستوفی تصریح کرد: علاوه بر این دولت هیچ وقت سعی نکرده خود را کوچک کند، دولت‌ها دائما در حال بزرگ شدن بودند، در حالی که حتی تمرکزی هم روی ایجاد درآمد نگذاشتند. مشکلاتی که دولت برای رشد اقتصادی ایجاد می‌کند همین قیمت‌های دستوری، نرخ ارز دستوری و ... است. این تشکیلات نتوانسته دخل و خرج را به درستی محاسبه کند و ما همیشه شاهد کسری بودجه بودیم.

وی در ادامه اضافه کرد: بنابراین در تدوین بودجه ۱۴۰۱ دولت باید بودجه را واقعیت‌های درآمدی بسنجد. علاوه بر این در بیشتر بودجه‌هایی که تا کنون داشتیم همیشه هزینه‌های عمرانی کمترین میزان را به خود اختصاص می‌دادند و در مقابل هزینه‌هایی که به رشد اقتصادی کمک نمی‌کنند بیشتر بوده است. درحالی که ما باید بیشتر روی موارد عمرانی سرمایه‌گذاری کنیم.

رییس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: اگر تنظیم بودجه مبتنی بر واقعیت‌ها نباشد و بر اساس تخیل پیش برود، دوباره همین وضعیت را خواهیم داشت و دوباره دولت مجبور به استقراض از بانک مرکزی خواهد شد. در این صورت تورم که امروز حدود ۵۰ درصد است بازهم با روند افزایشی مواجه خواهد بود.

وی با اشاره به نقش تحریم‌ها بر جلوگیری از جذب درآمد بیشتر تشریح کرد: بخش دیگری از مشکلاتی که باید آن توجه شود مربوط به تحریم است که مقصر بخشی از آن می‌توانیم خود ما باشیم، اگر بتوانیم دست کم به استاندارد‌های بین‌المللی بپیوندیم وضع بهتر می‌شود. به علت تحریم‌ها، صادرات، واردات و نقل و انتقال پول هزینه‌های زیادی دارد که لزومی برای آن وجود ندارد.

مستوفی در ادامه خاطرنشان ساخت: بنابراین باید در بودجه ۱۴۰۱ هزینه‌ها کاهش بیابد و واقع‌بینانه به محل‌های درآمدی نگاه شود و همچنین سعی در جهت افزایش درآمد صورت بگیرد برای مثال برنامه‌ریزی شود تا صادرات ما افزایش یابد.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر