- عباس عراقچی: خوش بینی ممکن است موجه باشد، اما فقط با احتیاط زیاد
- اعلام جرم علیه دو مدیر رسانه به دلیل اظهارات سخیف درباره مذاکرات هستهای
- بیشترین درخواست پناهندگی مربوط به کدام کشور اروپایی است؟
- شلیک ۹ گلگوله به یک نوجوان اوتیسمی توسط پلیس آیداهو
- شاغلان کدام کشور اروپایی درآمد کمتری دارند؟
- کوچکترین ضربان ساز قلب جهان ساخته شد
- عباس عراقچی: عجله ای برای ارتباط با دولت سوریه نداریم
- حضور در لیست سیاه FATF عامل افشای اطلاعات کشور است
- علی شمخانی: ایران برای توافق متوازن آمده، نه تسلیم
- مرگ تلخ ۲ قاضی کهگیلویه و بویراحمدی در یک تصادف
- احمد خاتمی: امکان مذاکره بر سر غنی سازی، فعالیتهای موشکی و حضور منطقهای ایران وجود ندارد
- چین سفارش هواپیماهای بوئینگ را متوقف کرد
- بانک سپه هک نشده بلکه داده ها سرقت شده است
- فرمانده نیروی زمینی ارتش: دشمن شرارتی در سر داشته باشد ارتش سر را از بدن او جدا می کند
- حسین مرعشی: مطمئن باشید ایران لیبی نمیشود/ ایران رهبری هوشمندی دارد
- محمد اسلامی: آژانس بین المللی انرژی اتمی بی طرف باشد
توضیحات محسن کوهکن درباره مصوبه محرمانه شدن اموال مسوولان
یک نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند تصویب طرح اعلام اموال مسئولان در مجلس هشتم، گفت: قالیباف درست میگوید که این طرح در مجلس هشتم تصویب شد، اما در آن طرح قید «محرمانه بودن» اموال مسئولان وجود نداشت.
به گزارش اکوپل نیوز به نقل از ایسنا، محسن کوهکن درباره اظهارات رئیس مجلس در خصوص تصویب طرح محرمانه بودن اموال مسئولان در مجلس هشتم، اظهار کرد: طرح نمایندگان مجلس هشتم تا جایی که ذهنم یاری میکند در کمیسیون حقوقی بررسی شد و خیلی تغییری نکرد و تصویب شد. شک دارم که در این زمینه کمیسیون خاصی در مجلس تشکیل شده باشد.
وی ادامه داد: شورای نگهبان به این طرح ایراد قانون اساسی گرفت و بر این نظر بود که در قانون اساسی آمده است که چه کسانی باید اموال خود را اعلام کنند و افزودن افراد جدید خلاف این قانون است. اما اگر قرار بود طرح در همان چارچوب قانون اساسی باشد که فایدهای نداشت، زیرا نمایندگان دنبال بسط تعداد مسئولان بودند مخصوصا مسئولانی که در نهادهای اداری و پولی دست بازی دارند.
وی افزود: این ایراد شورای نگهبان خیلی قابل اصلاح نبود، بنابراین یا باید نظر شورای نگهبان پذیرفته میشد یا مجلس هشتم باید بر نظر خود پافشاری میکرد که مجلس راه دوم را برگزید و در نهایت طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت آلله هاشمی رفت. در ادامه هم مجلس هشتم و نهم تمام شد و این طرح در نوبت رسیدگی و در فرایند بررسی ماند.
این نماینده مجلس هشتم با بیان اینکه آنچه قالیباف رئیس مجلس یازدهم گفته، درست است، افزود: من از موافقان این طرح بودم. این طرح مصوب مجلس هشتم است، اما در طرح اولیه قید «محرمانه بودن» وجود نداشت و جز مصوبه نبود.
درباره اینکه اگر محرمانه بودن مصوب شده و الان ابلاغ و این مسائل مطرح شده است ابهاماتی وجود دارد که باید توضیح داده شود. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این زمینه باید توضیحاتی بدهد تا موضوع روشن شود. من در جریان نیستم که آیا طرح در مجمع تشخیص مصلحت ابلاغ شده است و قید محرمانگی دارد یا نه.
کوهکن با اشاره به اینکه اهمیت این طرح در افزایش تعداد مسئولانی است که باید اموال خود را به قوه قضاییه اعلام کنند، گفت: من از موافقان تصویب این طرح بودم و به یاد ندارم در طرح مجلس هشتم، قید محرمانگی وجود داشته باشد.
البته از آنچه در قانون اساسی آمده است به نوعی میشود تلقی محرمانه بودن هم بشود از این جهت که اموال مسئولان علنی نمیشود. لیست اموال مسئولان در ابتدا و پایان مسئولیت در اختیار قوه قضاییه قرار میگیرد و علنی نمیشود. تفسیر برخی هم این است که باید علنی شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است این است که در طرح نمایندگان مجلس هشتم قرار بود تعداد مسئولانی که قبل و بعد مسئولیت موظف به اعلام اموال خود هستند، از آنچه در قانون اساسی آمده است بیشتر شود و همچنین امکان بررسی اموال مسئولان وجود داشته باشد که اموال آنها به صورت تصاعدی افزایش نیافته باشد.
من معتقدم کسی که براساس احساس تکلیف وارد نظام شده و مسئولیت میگیرند باید تمام وقت به دنبال خدمت باشند و دیگر فرصتی برای افزودن اموال خود ندارند مگر اینکه از راههایی که در ظاهر هم خلاف قانون نیست، استفاده کنند مثل رانت.
زیرا این اقدامات موجب ایجاد ذهنیتی خاص برای جامعه نسبت به مسئولان میشود که در اصطلاح میگویند «بردند و خوردند». در آن مقطع مجلس هشتم برای اینکه مردم سره را از ناسره تشخیص دهند و فضاسازی علیه نظام نشود، به سمت تصویب این طرح رفتند.