کد خبر: ۳۳۵۶
۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۴
تستوسترون یک پیام رسان شیمیایی است؛ یعنی مسئول ایجاد مشخصه‌های جنسی مردانه است؛ اگرچه بدن زنان نیز این هورمون را تولید میکند، ولی به مقدار بسیار کم!

تستوسترون یک هورمون جنسی و استروئید آنابولیک مهم موجود در بدن پستانداران از جمله انسان است.

به گزارش اکوپل نیوز، تستوسترون یک پیام رسان شیمیایی است؛ یعنی مسئول ایجاد مشخصه‌های جنسی مردانه است؛ اگرچه بدن زنان نیز این هورمون را تولید میکند، ولی به مقدار بسیار کم!

تستوسترون در مردان، دارای وظایف متعددی است. این هورمون در تکوین دستگاه تولید مثل در مردان و اندام‌هایی از جمله بیضه‌ها و پروستات، نقشی کلیدی دارد.

تستوسترون چیست؟

این هورمون همچنین در بروز صفات ثانویه جنسی مانند افزایش حجم و رشد عضلات و استخوان‌ها و رویش مو‌های بدن، نقش مهمی دارد. علاوه بر این‌ها تستوسترون در سلامتی کلی بدن، نوع رفتار‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان در هر دو جنس، نقش دارد.

تولید تستوسترون پیش از دو ماهگی جنین در رحم مادر آغاز می‌شود. تولید این هورمون در دوره بلوغ جنسی در پسران افزایش یافته و عامل اصلی تغییرات فیزیکی این دوران به‌شمار می‌آید.

به‌طور متوسط بدن هر مرد، روزانه ۲۰ برابر بیشتر از بدن هر زن تستوسترون تولید می‌کند هر چند به دلیل متابولیسم بیشتر، سطح پلاسمایی این هورمون در مردان فقط هفت برابر زنان است.

تستوسترون همچنین به‌ عنوان یک داروی تجویزی در درمان مردان دچار کم‌کاری غده‌های جنسی و در درمان برخی انواع سرطان پستان در زنان کاربرد دارد.

تستوسترون از هورمون‌های استروییدی بدن از نوع آندروستان است که ساختمان اصلی سازنده آن را کلسترول تشکیل می‌دهد.

بیشتر بخوانید: قدرت جنسی مرد چگونه کم می شود؟

 

چگونه سطح پایین تستوسترون با افزایش سن بر مرد‌ها تأثیر میگذارد؟

پس از ۴۰ سالگی، غلظت تستوسترون در خون به میزان ۶/۱ درصد در هر سال در بیشتر مرد‌ها افت میکند که سبب نزول این سطح در بسیاری از مردان به پایینترین سطح در ۶۰ سالگی میشود. این پدیده یعنی هایپوگنادیسم از طریق آزمایش خون و سطح تستوسترون در افراد جوان قابل تشخیص است.

کاهش سطح تستوسترون در خون مردان دارای ارتباط مستقیم با مرگ و میر در سنین بالا است و این بیماری به یکی از شرایط پزشکی با میزان تشخیص بسیار بالا در سال‌های اخیر بدل شده است، اگرچه بسیاری از نشانه‌های آن مرتبط با افزایش سن هستند و معمول می‌باشند.

نشانه‌های زیر که بسیاری از آن‌ها با افزایش سن مشاهده میشوند٬ با سطح پایین تستوسترون مرتبط هستند:

کاهش شور و تحریک جنسی (لیبیدو)
کاهش کیفیت نعوظ، بویژه نعوظ شبانه
تغییر خلق و خو
کاهش عملکرد ذهنی و شناختی
خستگی، افسردگی و عصبانیت
کاهش قدرت ماهیچه‌ها و عضلات
کاهش مو‌های بدن
تغییرات ظاهری پوست

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر