کد خبر: ۳۶۷۰
۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۸
تهران به ۱۵۰۰ دستگاه واگن مترو نیاز دارد و بسیاری از مشکلات این بخش حل نشده است.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، کمک دولت به شهرداری تهران برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقلی را ضروری دانست و گفت: تهران به ۱۵۰۰ دستگاه واگن مترو نیاز دارد و بسیاری از مشکلات این بخش حل نشده است.

به گزارش اکوپل نیوز، سمیه رفیعی در جلسه مشترک فراکسیون محیط زیست مجلس با شهردار تهران در خصوص مسایل زیست محیطی و ترافیکی پایتخت با انتقاد از وضعیت فضای سبز در تهران افزود: متاسفانه در حوزه فضای سبز شهری گونه‌های عجیب و غریب و بی‌ربط توسط پیمانکاران وارد و در تهران کاشته می‌شود در حالی که باید از گونه‌های بومی استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از دستگاه‌هایی که آب را در تهران هدر می‌دهد شهرداری تهران است، اظهار داشت: متاسفانه برای آبیاری فضای سبز در برخی مناطق از آب چاه‌ها استفاده می‌شود و این آبیاری نیز در بدترین زمان ممکن یعنی اوج گرما صورت می‌گیرد.

تهران به ۱۵۰۰ دستگاه واگن مترو نیاز دارد

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس تاکید کرد: باید چمن کاری به طور جدی در تهران ممنوع شود چرا که عملاً چمن‌ها فقط آب‌بر بود هیچ خاصیتی ندارد.

وی به آلودگی نوری در پایتخت اشاره و تاکید کرد: مشخص نیست چه ضرورتی وجود دارد که درختان برخی مناطق را نورانی می‌کنند در حالی که با این اقدام علاوه بر اسراف در بحث انرژی، اکوسیستم‌های شهری را نیز بر هم می‌زنند.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس موضوع آلودگی صوتی را یکی از معضلات پایتخت دانست و افزود: حتما باید حد مجاز آلودگی صوتی برای تهران با کمک سازمان حفاظت محیط زیست تعریف شود چرا که آلودگی صوتی به زودی مانند آلودگی هوا به معضل کلانشهر تهران تبدیل خواهد شد.

وی به موضوع اتوبوس‌های پایتخت اشاره کرد و گفت: متاسفانه اتوبوس‌های پایتخت بسیار قدیمی و فرسوده هستند. از سوی دیگر در حالی که چند شرکت خودروساز داخلی وجود دارد که توان تولید اتوبوس‌های برقی با استاندارد‌های روز دنیا را دارند چرا باید به تکنولوژی ۲۵ سال پیش بازگردیم و همچنین اتوبوس‌های دیزلی وارد ناوگان تهران شود.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به اینکه تهران ۱۰ تا ۱۵ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد افزود: متاسفانه اتوبوس‌های تهران اورهال نشده و تعداد زیادی نیز فرسوده و بی‌پلاک هستند.

وی کمک دولت به شهرداری تهران برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقلی را ضروری خواند و گفت: تهران به ۱۵۰۰ دستگاه واگن مترو نیاز دارد و بسیاری از مشکلات این بخش عملا حل نشده است.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس تاکید کرد: بسیاری از مسایل حوزه حمل و نقل عمومی تهران در حد شعار باقی مانده و اقدام موثری برای حل آن‌ها طی سال‌های گذشته صورت نگرفته است.

استفاده از موتورسیکلت‌ها و اتوبوس‌های برقی و تاکسی‌های برقی و هیبریدی در دستورکار شهرداری تهران است

شهردار تهران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در تهران ساکن هستند و ۴ میلیون نفر نیز روزانه از اطراف تهران وارد این شهر می‌شوند گفت: این میزان جمعیت نیاز به تمهیدات ویژه و اساسی دارد.

علیرضا زاکانی با اشاره به اینکه تهران باید شهر زیست پذیر، ایمن، آرام و با هویت باشد گفت: در حوزه پسماند‌ها هم برای پسماند‌های ساختمانی،‌تر و خشک، بیمارستانی و صنعتی چهارچوب و برنامه‌هایی را دنبال می‌کنیم.

شهردار تهران به موضوع اتوبوس‌های پایتخت اشاره کرد و گفت: حدود یک ماه و نیم قبل قرارداد ۱۷۵ دستگاه اتوبوس با ایران خودرو دیزل منعقد شده و ۱۱۰ دستگاه تا کنون تحویل گرفته شده و مابقی نیز در مسیر ورود است. از سوی دیگر به طور همزمان قرارداد ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی نیز با یکی از شرکت‌های داخلی بسته شده است. اما در این حوزه علی رغم وجود چند مجموعه همچنان توان تولید انبوه وجود ندارد و همزمان نیازمند واردات از خارج نیز هستیم تا بتوانیم نیاز خود را برطرف کنیم.

وی گفت: از ۵ هزار دستگاه اتوبوس تهران ۲۲۵۰ دستگاه اتوبوس فعال است و تا پایان سال ۵۰۰ دستگاه اتوبوس نیز با تغییر مخزن گاز و ۵۰۰ دستگاه نیز با اورهال کردن وارد ناوگان خواهد شد.

شهردار تهران افزود: در حوزه مترو نیز حدود ۸۵ درصد واگن‌های مترو تولید داخل است، اما همچنان برای مابقی آن نیازمند واردات هستیم.

وی با اشاره به اینکه مجبوریم هم واردات داشته باشیم به هم پیش خرید داخلی انجام افزود: استفاده از موتورسیکلت‌ها و اتوبوس‌های برقی و تاکسی‌های برقی و هیبریدی در دستورکار شهرداری تهران است.

زاکانی به ساماندهی کودکان کار و معتاد و زباله گرد‌ها اشاره کرد و گفت: ظرف ۳ تا ۶ ماه آینده چهره تهران را از ۲۱ هزار معتاد و ۴ هزار کودک خیابانی پاک میکنیم، اما باید برنامه‌ریزی بلندمدت برای بازسازی افراد و بازگشت آن‌ها به جامعه صورت گیرد که این کار در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته است

ایران از ۱۸۰ کشور جهان به لحاظ مدیریت پسماند‌ها در رتبه ۹۷ قرار دارد

در ابتدای این جلسه مجید قاسمی مشاور فراکسیون محیط زیست مجلس با ارایه گزارشی از آخرین وضعیت پسماند‌ها در کشور گفت: بر اساس گزارش شاخص عملکرد محیط زیست کشور‌ها (EPI) در سال ۲۰۲۰ ایران به لحاظ مدیریت پسماند وضعیت مناسبی ندارد و از بین ۱۸۰ کشور جهان در رتبه ۹۷ قرار گرفته است که این میزان از میانگین امتیاز کشور‌های خاورمیانه نیز پایین‌تر است.

وی مهمترین مشکل مدیریت پسماند در کشور را تعلل اکثر دستگاه‌های اجرایی دانست و گفت: نگاه انتفاعی به مقوله بازیافت توسط برخی از شهرداری‌ها و حاکم شدن روابط ناسالم فیمابین پیمانکاران جمع‌آوری زباله و رقابت ناسالم و به کارگیری کودکان کار در شهر‌های بزرگ از دیگر مشکلات و معضلات در این حوزه است.

قاسمی خاطرنشان کرد: اصلاح الگوی تولید و مصرف مواد مصرفی، کاهش تولید پسماندها، استفاده مجدد و تفکیک از مبدا با استفاده از آموزش و فرهنگ سازی و پردازش، بازیافت، تولید انرژی، دفن مهندسی و نگهداری پس از دفن از جمله ضروریات در حوزه مدیریت اجرایی پسماند‌های در کشور است.

به گفته وی پیاده‌سازی شیوه‌نامه مدیریت پسماند‌های ساختمانی، استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا جهت بازیافت پسماند‌های ساختمانی، کاهش صدور مجوز برداشت از معادن شن و ماسه و الزام به استفاده از مصالح ساختمانی بازیافتی در پروژه‌های عمرانی نیز در مدیریت پسماند‌های ساختمانی ضروری است.

قاسمی در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از تکنولوژی‌های نوین مانند تبدیل پسماند‌های جامد غیرقابل بازیافت به سوخت به روش‌RDF، تصفیه شیرابه و امحای پسماند‌های پزشکی با کمک زباله سوز‌های مدرن در کشور ضروری است.

بازرسی جدی معاینه فنی موتورخانه‌های اداری، تجاری و مسکونی پایتخت اجرا شود

علیرضا غمخوار مشاور فراکسیون محیط زیست مجلس نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات آلودگی هوای تهران گفت: ممنوعیت ورود اتوبوس و مینی‌بوس‌های غیربرقی و نوسازی ناوگان از این طریق ارایه برنامه‌زمانبندی، تغییر در ساختار تاکسیرانی تهران به شرکت محور به جای شخص محور و ورود بخش خصوصی برای ورود تاکسی‌های برقی و هیبریدی جدید و نوسازی ناوگان و افزایش نظارت به خدمات دهی تاکسی‌ها و ساماندهی و تعییر ساختار شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی موجود در تهران ضروری است.

وی با بیان این که یکی از مشکلات آلودگی هوای تهران خودرو‌های فروسوده و دودزای شهرداری بخصوص کامیونت‌ها و خودرو‌های جمع‌اوری زباله هستند گفت: ضروری است شهرداری تهران نوسازی این ناوگان را در دستورکار جدی خود قرار دهد.

غمخوار مشکل نبود پارکینگ را یکی از عوامل آلودگی هوا و ترافیک پایتخت دانست و افزود: شهرداری تهران باید در طرحی ضربتی نسبت به شناسایی محل‌های لازم و ایجاد پارکینگ‌های عمومی بخصوص در مناطق پرتردد با ایجاد مشوق‌های مالی و کمک بخش خصوصی اقدام کند. از سوی دیگر ایجاد پارکینگ مناسب در تپه‌های عباس آباد برای مراکز اداری مستقر نیز باید در دستور کار قرار گیرد تا معضل پارک حاشیه‌ای در بزرگراه و معابر اطراف برطرف شود.

وی با اشاره به پایان مهلت دو هفته‌ای اورهال کردن ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران افزود: فراکسیون محیط زیست مجلس منتظر ارایه گزارش بخش‌های مربوطه در این خصوص است.

غمخوار با اشاره به این که شهرداری تهران به عنوان متولی حمل و نقل درونشهری باید شرکت‌های خدمات دهی شهری مانند پیک بادپا، اسنپ و … را به استفاده از موتورسیکلت‌های برقی ترغیب کند گفت: در عین حال ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌های غیربرقی در پایتخت با ارایه تسهیلات لازم و جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی فعلی نیز می‌توتند کمک قابل توجهی به حل مشکل آلودگی هوای تهران کند.

به گفته وی برنامه‌ریزی برای افزایش قابل ملاحظه عوارض خودرو‌هایی که معاینه فنی تهران را ندارند و در محدوده کنترل آلودگی هوا و طرح ترافیک تردد دارند نیز می‌تواند به کاهش انتشار آلاینده‌ها کمک کند.

غمخوار به موضوع منابع ساکن آلودگی هوای تهران اشاره کرد و یادآور شد: بازرسی جدی معاینه فنی موتورخانه‌های اداری، تجاری و مسکونی پایتخت در یک برنامه ۳ هفته‌ای در فصل سرما می‌تواند بخش عمده‌ای از آلایندگی این منابع بکاهد.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر