کد خبر: ۳۸۸۴
۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵

پیام رسان‌های داخلی ۲۰ میلیون کاربر دارند

بر اساس برآوردهای مرکز ملی فضای مجازی ۲۰ میلیون نفر کاربر یونیک از پیام رسان‌های داخلی استفاده می کنند که به تناسب وضعیتی که در سرویس دهی پیام رسان ها، عدد خوب و قابل توجهی است.

رییس کمیسیون کسب و کار‌های دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر پیام‌رسان‌های داخلی قوی بوده و ۲۰ میلیون عضو دارد، چرا اغلب مسوولان کشور از توییتر استفاده می‌کنند.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از ایرنا، هشتمین نشست کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی روز سه شنبه با حضور کارشناسان و مسوولانی از اتاق بازرگانی، سازمان تبلیغات اسلامی، اتحادیه کشوری کسب و کار‌های مجازی و مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد.

سرویس‌های مسیریاب داخلی در برابر نمونه خارجی موفق عمل کردند

«امیر خوراکیان» معاون حقوقی مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۶ سیاست‌ها و اقدامات پیام‌رسان‌ها در شورای عالی فضای مجازی تصویب شد، گفت: از سال ۹۷ تاکنون که فعالیت پیام رسان‌های داخلی با حمایت‌های خاص شروع شد، افت و خیز‌هایی داشته است.

وی با اشاره به اطلاعات آماری پیام رسان ایتا، افزود: تعداد کاربر ثبت نام شده در ایتا ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر و تعداد کاربران فعال ماهانه ۳ میلیون و ۳۸۰ هزار نفر است.

پیام رسان‌های داخلی ۲۰ میلیون کاربر دارند

خوراکیان ادامه داد: اطلاعات تعداد کاربران ثبت نام شده در پیام رسان سروش پلاس ۱۲میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و کاربران فعال ماهانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر و کاربران فعال ماهانه ۳ میلیون و ۱۲۳ هزار نفر است.

همچنین تعداد کاربر ثبت نام شده در پیام رسان بله ۸ میلیون و ۴۴۵ هزار نفر و کاربران فعال ماهانه یک میلیون و ۳۸۲ هزار نفر است.

تعداد کاربر ثبت نام شده در پیام رسان گپ نیز ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر و کاربران فعال ماهانه ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر ثبت شده است.

معاون حقوقی مرکز ملی فضای مجازی یادآور شد: بر اساس برآورد‌های مرکز با حذف کاربران مشترک حدود ۲۰ میلیون نفر کاربر یونیک از مجموع این پیام رسان‌ها استفاده می‌کنند که به تناسب وضعیتی که در سرویس دهی پیام رسان ها، عدد خوب و قابل توجهی است.

وی افزود: تجربه ثابت کرده وقتی سرویس داخلی خوب فعال می‌شود و ارائه خدمت می‌کند با اقبال قابل توجه کاربران مواجه می‌شویم در نتیجه این پیش فرضی که برخی مطرح می‌کنند اقبال مردم از سرویس‌های داخلی بالا نیست پیش فرض درستی نبوده و معتقدیم بیش از ۷۰ درصد مردم زمانی که سرویس داخلی خوب و با خدمات راحت و مناسب ارائه می‌شود اقبال قابل توجهی به آن‌ها خواهند داشت.

خوراکیان با بیان اینکه سرویس‌های مسیریاب در کشور درحالی فعال شدند که سرویس خارجی همه بازار را کسب کرده بودند، توضیح داد که در داخل حتی دو سرویس اصلی بسیار خوب توانستند سرویس دهی را به سطحی برسانند که نیازی به سرویس خارجی نداشتیم و بدون اینکه از ابزار فیلتر محدودسازی سرویس مسیریاب خارجی استفاده شود سرویس‌های مسیریاب داخلی توانستند موفقیت لازم را کسب کنند و اکنون از آن‌ها استفاده می‌شود.

چرا به رغم قدرت پیام‌رسان‌های داخلی، مسوولان از توییتر استفاده می‌کنند

«افشین کلاهی» رییس کمیسیون کسب و کار‌های دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران در این نشست با بیان اینکه تصمیم گیری در مورد پیام رسان‌ها باید بر مبنای اطلاعات صحیح باشد، گفت: اطلاعات رکن تصمیم‌گیری است بنابراین باید به درستی ارائه شود.

کلاهی ادامه داد: اگر پیام‌رسان‌های داخلی قوی هستند و ۲۰ میلیون عضو دارند چرا اغلب مسئولان از توئیتر استفاده می‌کنند.

وقتی پلتفرم‌های داخلی در تلویزیون تبلیغ ندارند، چگونه نمونه خارجی در کشور نماینده داشته باشد

«رضا الفت‌ نسب» عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کار‌های مجازی نیز در این نشست گفت: وظیفه اصلی اتحادیه با بیش از ۳ هزار عضو در کشور، ارائه مجوز به کسب و کار‌های مختلف از جمله تاکسی‌های اینترنتی است.

وی با بیان اینکه با کلیات طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی به طور کامل مخالف هستیم و مخالفت‌مان را بار‌ها اعلام کردیم؛ تصریح کرد: دغدغه‌های نمایندگان را درک می‌کنیم و مخالف ولنگاری در فضای مجازی هستیم، اما با روش فعلی راه به جایی نمی‌بریم؛ متاسفانه با فیلتر تلگرام تعداد زیادی از مردم را با فیلترشکن‌ها آشنا کردیم.

الفت‌ نسب یادآور شد: برخی از نمایندگان در اظهارنظر‌های خود به عدم مطالعه طرح اذعان دارند در حالی که کسب و کار‌های آنلاین نگران هستند و نباید نیروی انسانی را از دست داد.

عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کار‌های مجازی ادامه داد: ما به طور کامل از پیام رسان‌های داخلی حمایت می‌کنیم و موافق آن‌ها هستیم، اما با محدودیت و مسدود کردن پیام رسان‌های خارجی هم به طور کامل مخالف هستیم بنابراین نیاز است اجازه دهید مردم خودشان انتخاب کنند. همچنین از زمانی که این طرح بدون اقناع کردن مردم مطرح شده مهاجرت به شدت برایمان به موضوع جدی تبدیل شده است.

وی یادآور شد: البته ما تحریم داخلی هم هستیم و به کسب و کار‌های اینترنتی بزرگی مانند اسنپ و دی جی کالا اجازه تبلیغ در تلویزیون داده نمی‌شود در این رابطه چگونه انتظار داریم پلتفرم‌های خارجی در کشور نماینده داشته باشند.

«رضا تقی پورانوری» رییس کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی در پاسخ به اظهارات الفت نسب گفت: فیلتر تلگرام ربطی به طرح حمایت ندارد؛ طرح هنوز تصویب نشده و نباید نگران بود.

نماینده سازمان تبلیغات: با قدرت کنار طرح هستیم

نماینده سازمان تبلیغات اسلامی در این نشست گفت: دست سازمان تبلیغات در حوزه فضای مجازی پر است و مباحث کارشناسی را در اختیار نمایندگان قرار خواهد داد و با قدرت کنار این طرح خواهد بود.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر