کد خبر: ۳۹۱۸
۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۷
وزارت خزانه داری آمریکا این شش شخص و یک نهاد ایرانی را بر اساس دستور اجرایی ۱۳۸۴۸ وضع تحریم‌های خاص در صورت دخالت خارجی در انتخابات آمریکا در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد که نام شش شخص و یک نهاد ایرانی را به بهانه و اتهام تلاش برای تحت تاثیر قرار دادن انتخابات سال ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از ایرنا، وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نام شش شخص و یک نهاد ایرانی را به بهانه و اتهام آنچه تلاش برای تحت تاثیر قرار دادن انتخابات سال ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا، خوانده در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

وزارت خزانه داری آمریکا همچنین مدعی شد که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا، این شش شخص و یک نهاد ایرانی را بر اساس دستور اجرایی ۱۳۸۴۸ وضع تحریم‌های خاص در صورت دخالت خارجی در انتخابات آمریکا در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

آمریکا ۶ فرد و یک نهاد ایرانی را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای سجاد کاشیان، سعید کاظمی، حسین اکبری، مصطفی سرمدی، سید مهدی هاشمی و محمدباقر شینراکار را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد.

وزارت خزانه‌ داری آمریکا مدعی شده است که عاملین نفوذ‌های سایبری را شناسایی کرده است که به دنبال ایجاد اختلاف و تفرقه و تاثیر گذاری و تضعیف اعتماد رای دهندگان آمریکایی بودند.

والی آدیمو معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: خزانه‌داری به مقابله با تلاش‌ها برای زیرسوال بردن سلامت انتخابات آمریکا ادامه خواهد داد.

وی مدعی شد که اقدام امروز، تعهد دولت آمریکا به پاسخگو کردن عاملین را در تلاش برای تضعیف اعتماد عمومی به روند‌های انتخاباتی هستند مورد تاکید قرار می‌دهد.

دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا هم قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر اتهاماتی را علیه برخی کشور‌ها در خصوص برگزاری انتخابات در کشورش مطرح و ایران، روسیه و چین را به تلاش برای دخالت در انتخابات متهم کرده بود.

در آستانه از سرگیری مذاکرات وین، وزارت خزانه داری دولت بایدن در ادامه سیاست‌های یکجانبه گرایانه و شکست خورده آمریکا خود در حالی این افراد را به بهانه و اتهام یاد شده، تحریم کرده که مدعی باز بودن مسیر دیپلماسی در قبال ایران است.

دولت دموکرات بایدن که از منتقدان خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق امریکا از برجام است، نه تنها به رغم برگزاری شش دور مذاکرات وین، تاکنون اقدامی جدی برای بازگشت به تعهداتش انجام نداده و فقط شعار باز بودن مسیر دیپلماسی با ایران را می‌دهد، بلکه همان سیاست‌های شکست خورده دولت ترامپ را ادامه می‌دهد.

مقامات دولت بایدن بار‌ها به شکست سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران اذعان کرده اند، اما در عمل از همان سیاست‌ها پیروی می‌کنند چرا که تحریم در سیاست آمریکا همواره بعنوان ابزاری برای به پیش بردن اهداف یکجانبه گرایانه آن بوده است.

وزارت خزانه‌ داری آمریکا در دولت بایدن پس از ماه‌ها بازبینی در نظام تحریم‌ها، با انتشار گزارشی نشان داد که همچون اسلاف خود تحریم را ابزاری می‌داند برای پیشبرد آنچه منافع ملی آمریکا نامیده، و به دنبال مدرنیزه کردن آن است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خزانه‌ داری آمریکا ۲۶ مهر ماه توصیه‌هایی را برای بهسازی کاربست تحریم‌های اقتصادی و تبدیل آن به یک ابزار مؤثرتر در سیاست خارجی این کشور منتشر کرد.

تارنمای نشریه هیل چندی پیش گزارش داد، اعمال تحریم علیه افراد و کشور‌های دیگر به عنوان ابزار سیاست خارجی آمریکا طی ۲دهه گذشته ۱۰ برابر شده است.

براساس آمار ارائه شده نشریه هیل، تحریم‌هایی که وزارت خزانه داری آمریکا طی ۳۷ برنامه جداگانه علیه افراد و کشور‌ها اعمال کرده از ۹۱۲ تحریم در سال ۲۰۰۰ به ۹ هزار و ۴۲۱ تحریم در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

براساس این گزارش، این آمار تنها در مورد تحریم‌های اعمال شده از طرف وزارت خزانه داری آمریکا است و هیچ ارتباطی با تحریم‌های دیگر نهاد‌های دولت آمریکا مانند وزارت امورخارجه، وزارت بازرگانی و وزارت دادگستری و امنیت ملی ندارد.

طبق قوانین آمریکا، علاوه بر وزارت خزانه داری، وزارت امور خارجه این کشور می‌تواند از یک سازمان خارجی به عنوان یک گروه تروریستی نام ببرد یا در گزارش‌های سالانه حقوق بشری خود از یک دولت به عنوان حامی دولت تروریسم نام ببرد و زمینه را برای تحریم‌های مختلف فراهم کند.

به نوشته نشریه هیل، دولت آمریکا حتی می‌تواند با نفوذ و فشار در شورای امنیت سازمان ملل یا اتحادیه اروپا علیه کشور‌های دیگر مانند کره شمالی و ایران بر سر برنامه هسته‌ای تحریم اعمال کند که این نوع از تحریم‌ها نیز در تعداد و ارقام فوق آورده نشده است.

روزنامه "وال استریت ژورنال" نیز اخیرا در گزارشی نوشت استفاده بیش از حد دولت‌های پیشین آمریکا از ابزار تحریم و بی‌اثر شدن آن‌ها موجب بازبینی در این سیاست شده، اما مقامات آمریکایی در وزارت خزانه داری آمریکا پس از یک بررسی ۹ ماهه اعلام کردند تحریم‌ها همچنان یک ابزار مهم در سیاست آمریکا باقی خواهد ماند که باید بهینه شوند.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر