کد خبر: ۴۳۰۵
۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۱
پیشنهاد‌های مطرح شده از سوی ایران می‌تواند روند مذاکرات را بطور جدی به سمت پیشرفت هدایت کند.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در روند مذاکرات برای لغو تحریم‌ها با اعلام این خبر که مذاکرات وین از روز پنجشنبه هفته جاری از سر گرفته می‌شود، تاکید کرد پیشنهاد‌های مطرح شده از سوی ایران می‌تواند روند مذاکرات را بطور جدی به سمت پیشرفت هدایت کند.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از ایرنا، باقری کنی که امروز به مسکو سفر کرده است، در گفت و گویی کوتاه در پایان سفر یک روزه خود، ضمن ممتاز توصیف کردن روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه در زمینه‌های مختلف، گفت: برای این که در این مقطع بتوانیم گفتگو‌ها را با شتاب بیشتری به پیش ببریم، لازم دیدم که با مقامات روسیه رایزنی‌هایی داشته باشیم تا در روز پنجشنبه هفته در فضایی سازنده و رو به جلو، مذاکرات را ادامه دهیم.

علی باقری کنی: پیشنهاد‌های ایران می‌تواند روند مذاکرات وین را به پیش ببرد

وی اظهار داشت: دو پیش نویس پیشنهادی ارائه شده توسط ایران در واقع سند جدیدی نبود بلکه در شش دور گفتگو‌هایی که در وین انجام گرفته بود طرفین به چند متن رسیدند که ما در مورد دو متن اصلاحات و دیدگاه‌ها یا جا‌هایی که نسبت به توافق ۱۳۹۴ کاستی‌هایی وجود داشت، نواقص را جبران و جا‌هایی هم که نیاز به اصلاح و تکمیل داشت در متن وارد کردیم.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: گفتگو و مذاکره به این شکل است که دو طرف دیدگاه‌های خودشان را روی میز به اشتراک می‌گذارند تا به یک نتیجه مشترک برسند و مهم این است که این گفتگو مبنا داشته باشد که در این صورت تبدیل به مذاکره می‌شود و در واقع این مسیری است که طرفین را به سمت توافق هدایت می‌کند.

باقری کنی با بیان اینکه در در واقع اصلاحات و پیشنهاد‌هایی در باره دو متن پایانی ارائه کردیم، مبتنی بر مبانی مشترک دو طرف بود، اظهار دشت: این دو متن پیشنهادی بر اساس انتظارات بدون مبنا نبود بلکه بر اساس اسنادی بود که مورد توافق هم ما و هم کشور‌های چهار بعلاوه یک ارائه شد.

وی تصریح کرد: به همین جهت طرف مقابل هم به این نکته اذعان دارد که هر طرف این اختیار را دارد تا بتواند پینشهاد‌های خود را ارائه دهد و مسیر را برای ادامه گفتگو و حصول نتیجه باز کند.

معاون وزیر خارجه افزود: در دور جدید گفتگو‌های وین به طرق مختلف با روسیه رایزنی داشتیم و این تعامل را با طرف چینی هم داشته ایم.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در روند مذاکرات هسته‌ای و معاون سیاسی وزیر امور خارجه که به مسکو سفر کرده است، ساعتی پیش با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه کشور میزبان دیدار کرد و دو طرف آخرین تحولات مذاکرات وین را مورد بررسی و گفتگو قرار دادند.

باقری کنی و ریابکوف در این ملاقات که در محل وزارت امور خارجه روسیه انجام شد، علاوه بر گفتگو در خصوص روابط دوجانبه، آخرین تحولات مذاکرات ایران و ۱+۴ در وین را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند.

طرفین در این دیدار بر ضرورت تداوم رایزنی‌ها و مشورت‌های دو کشور در زمینه مسائل بین المللی و مذاکرات آینده ایران و ۱+۴ در وین تاکید کردند.

سفر مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران به مسکو، پیش از ادامه دور بعدی مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ در وین انجام شده است. دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۴ که از روز دوشنبه هشتم آذرماه (۲۹ نوامبر) در وین اتریش برگزار شد، روز جمعه سوم دسامبر (۱۲ آذرماه) به پایان رسید. این مذاکرات قرار است از روز‌های پایانی هفته جاری از سر گرفته شود.

در نشست روز جمعه گذشته کمیسیون مشترک برجام که با حضور نمایندگان ایران، گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد، شرکت‌کنندگان به بررسی نتایج به دست‌آمده و پیشرفت‌های صورت‌گرفته در این دور از گفتگو‌ها با توجه به متون ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران پرداختند.

ایران متن پیشنهادی خود را در قالب دو موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه و مسائل هسته‌ای به طرف‌های مقابل ارائه کرد.

با توجه به درخواست برخی از هیأت‌ها جهت بازگشت به پایتخت‌هایشان جهت مشورت و دریافت دستورالعمل‌های تازه، در نشست جمعه گذشته مقرر شد تا در گفتگو‌ها وقفه‌ای ایجاد شده و گفتگو‌ها از روز‌های پایانی این هفته بعد از بازگشت هیأت‌ها از پایتخت‌هایشان، از سر گرفته شود.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر