کد خبر: ۴۳۹
۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۶
بررسی آمار‌های سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو حکایت از افت سهم خودرو‌های مونتاژی در سبد تولیدات‌شان دارد.

بررسی آمار عملکرد خودروسازان بزرگ کشور در سه ماهه نخست امسال حاکی از تمرکز آن‌ها بر خودرو‌های ساخت داخل و کاهش سهم خودرو‌های مونتاژی در سبد تولیدشان است.

به گزارش اکوپل به نقل از ایرنا، این تغییر رویکرد و کاهش مونتاژ خودرو و در عوض حرکت به سمت تولید خودرو‌های داخلی از زمان دور دوم تحریم‌ها کلید خورد و به‌ویژه پس از خروج پراید و پژو ۴۰۵ از خطوط تولیدشان، خودروسازان به تولیدات جدید روی آوردند.

بررسی آمار‌های سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو حکایت از افت سهم خودرو‌های مونتاژی در سبد تولیدات‌شان دارد.

در حالی که تا دو سال پیش و قبل از دور تازه تحریم‌ها حضور خودرو‌هایی همچون پژو ۲۰۰۸، دانگ‌فنگ، هایما، سوزوکی گراند ویتارا، سراتو، برلیانس، چانگان، آریو، ال۹۰، ساندرو و سیتروئن سی۳ را در سطح جاده‌ها و خیابان‌های کشور شاهد بودیم، اما این روز‌ها بسیاری از همین خودرو‌ها دیگر به انتهای راه رسیده‌اند و تولید نمی‌شوند.

تولید خودرو

مطابق آخرین داده‌های منتشره در سامانه کدال، در بهار امسال در مجموع یک‌هزار و ۳۳۴ دستگاه از این خودرو‌ها تولید شد که در هم‌سنجی با سال گذشته که با همین شرایط تحریمی مواجه بودیم، افت ۷۶.۲ درصدی نشان می‌دهد.

مونتاژی‌های ایران‌خودرو

بیشترین آمار مونتاژ خودرو در سه ماهه نخست امسال متعلق به گروه صنعتی ایران‌خودرو است. آبی‌پوشان جاده مخصوص در این مدت یک‌هزار و ۱۱۹ دستگاه هایما تولید کردند.

هرچند مسوولان ایران‌خودرو در ماه‌های پایانی پارسال از توقف تولید این شاسی‌بلند چینی خبر داده بودند، اما با حداقل مونتاژ تولید آن ادامه یافت.

در مقایسه، سال گذشته و طی همین مدت ایران‌خودرویی‌ها یک‌هزار و ۴۵۰ دستگاه هایما و ۱۵۶ دستگاه پژو ۲۰۰۸ تولید کرده بودند، بنابراین آمار‌ها حکایت از افت ۳۰.۳ درصدی برای این خودروساز در حوزه مونتاژی‌ها دارد.

با توجه به تولید ۹۷ هزار و ۲۳۰ دستگاهی ایران‌خودرو در بهار امسال، سهم مونتاژی‌های این خودروساز ۱.۱۵ درصد تولید بوده است.

سایپا بدون خودروی مونتاژی

برپایه آمار‌های سامانه کدال، گروه صنعتی سایپا بهار امسال را بدون تولید خودرو‌های مونتاژی پشت سر گذاشت و در عوض بر خودرو‌های تولید داخل به‌ویژه محصول جدیدشان شاهین تمرکز کردند؛

بنابراین افت ۱۰۰ درصدی در این حوزه در هم‌سنجی با پارسال به ثبت رساندند.

این در حالی است که نارنجی‌پوشان جاده مخصوص سال گذشته در همین مدت ۱۳ دستگاه آریو و ۹ دستگاه سراتو تولید کرده بودند.

شایان ذکر است سایپا در سه‌ماهه نخست امسال ۸۱ هزار و ۶۶۹ دستگاه خودرو تولید کرد که سهم خودرو‌های مونتاژی در سبد تولید این خودروساز صفر درصد بوده است.

مونتاژی‌های پارس‌خودرو

برپایه این گزارش، مجموع تولیدات پارس‌خودرو در سه ماهه نخست امسال به ۲۴ هزار و ۶۳۰ دستگاه رسید که در بین آن‌ها ۲۱۵ دستگاه خودروی مونتاژی برلیانس دیده می‌شود.

بر این اساس سهم مونتاژی‌های این خودروساز رقم ناچیز ۸۷ صدم درصد بوده است.

این در حالی است که پارس‌خودرویی‌ها در مدت مشابه پارسال یک‌هزار و ۳۷۸ دستگاه برلیانس و ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه رنو (در مجموع سه‌هزار و ۹۷۸ دستگاه خودروی مونتاژی) تولید کرده بودند و افت ۹۴.۶ درصدی در این عرصه به ثبت رساندند.

به گزارش ایرنا، باید دید کاهش سهم مونتاژی‌ها منحصر به شرایط کنونی تحریم‌ها است یا اینکه در صورت برداشته شدن احتمالی تحریم‌ها شاهد پر رنگ‌تر شدن حضور مونتاژی‌ها خواهیم بود، چه اینکه در مقایسه با خودرو‌های داخلی از حاشیه سود بیشتری برای خودروسازان برخوردار بوده و به‌طور معمول تولید آن‌ها دردسر کمتری دارد.

رونمایی از پلتفرم‌های جدید و به تولید انبوه رسیدن خودرو‌هایی همچون «تارا» و «شاهین» و در ادامه کراس‌اوور‌هایی که در سال ۱۴۰۰ معرفی خواهند شد و به ادعای خودروسازان قابلیت رقابت با خودرو‌های خارجی هم‌کلاس خود را خواهند داشت، یکی از دستاورد‌هایی است که در شرایط دشوار تحریم‌ها و به مدد تخصص و تلاش مهندسان داخلی و توفیق اجباری در کنار گذاشته شدن خودرو‌های مونتاژی به دست آمده است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
برچسب ها: خودرو
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر