- احمد خوروش: دولت در تصمیمگیریهای اقتصادی دخالت نکند
- کانادا حوثیهای یمن را در فهرست گروههای تروریستی قرار داد
- ترامپ: گروگانهای اسرائیلی آزاد نشوند در خاورمیانه جهنم به پا میکنم
- مردان و زنان به چه چیز هم حسودی میکنند؟
- آب گران شد
- اعلام حکومت نظامی در کره جنوبی
- قویترین پاسپورتهای جهان اعلام شد
- شکایت صدا و سیما از مدیر فیلیمو
- رئیس مجلس: اختیار افزایش قیمت بنزین در دست دولت است
- میرحسین موسوی در بیمارستان بستری شد
- چرا آفریقاییها درحال مهاجرت از فرانسه هستند؟
- بشار اسد: آمریکا و متحدانش دنبال تجزیه سوریه هستند
- آیتالله محقق داماد: قانون حجاب غیر قابل اجراست
- مسعود پزشکیان: پرستارها برای یک شب کار ۲۵ هزار تومان میگرفتند/ وقتی ارز نباشد بنزین گران میشود
- محسنی اژهای: مسئله حجاب و عفاف با وضعیت کنونی با هیچ منطقی درست نیست
- توماج صالحی از زندان آزاد شد
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر برداشته شدن ممنوعیت ورود کشتیهای ایرانی به بنادر چین و هند از رونق گرفتن جریان تجاری کالا در بندر چابهار خبر داد.
به گزارش اکوپل نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، علی اکبر صفایی در نشست خبری به معرفی فعالیتهای سازمان بنادر و دریانوردی در پنجمین نمایشگاه حمل و نقل پرداخت.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه سالانه ۵۰ هزار فروند کشتی وارد آبهای جمهوری اسلامی میشود و در بنادر کشور فعالیت تخلیه و بارگیری دارند، گفت: در کنار اینها حجم عظیمی از شناورهای سنتی و شناورهای مسافری و دیگر شناورها قرار دارند که در آمارهای این ۵۰ هزار فروند کشتی نیستند، اما همه آنها مانند کشتیهای اقیانوس پیما تحت کنترل و هدایت سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارند به خصوص که ۹۰ درصد تجارت ما دریایی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره فعالیت هندیها در بندر چابهار توضیح داد: ظرفیت بندر چابهار ۱۲.۵ میلیون تن بوده این در حالی است که عملکرد آن ۶.۲ میلیون تن است.
به گفته صفایی، در حالی که به طور کلی عملکرد بندر چابهار رشد داشته است، ولی در حمل و نقل کانتینری کاهش داشتهایم.
وی در مورد علت کاهشی بودن بخشی از عملکرد بندر چابهار با بیان اینکه در سالهای گذشته گندم اهدایی هند به افغانستان از بندر چابهار منتقل شد، گفت: با توجه به این که حجم گندم اهدایی به پایان رسیده، شاهد کاهش فعالیت تخلیه و بارگیری در بندر چابهار هستیم.
صفایی تصریح کرد: در پی آن هستیم تا جریان تجاری کالا از بندر چابهار را رونق دهیم. این بندر ظرفیتهای خوبی دارد و قرار است کشتیرانی جمهوری اسلامی مجددا سرویسهای خود را به بندر چابهار فعال کند.
وی گفت: خط آهن چابهار، زاهدان، میلک در دست اقدام است که با بهره برداری از آن حجم تجارت بندر چابهار افزایش مییابد.
به گفته وی، دو کشور هند و عمان مبادی ارسال کالا از طریق بندر چابهار به ایران و آسیای میانه و کشورهای حوزه CIS هستند با توجه به مذاکرات و روابطی که با کشورهای شرق دریای خزر داریم افزایش تردد کالا میان هند و عمان با آسیای میانه به رشد چابهار کمک میکند.
معاون وزیر راه با اشاره به اینکه در حال حاضر قرارداد کوتاه مدت اپراتوری چابهار در اختیار هندی هاست، اعلام کرد: بر عملکرد آنها نقد داریم و امیدواریم با رفع مشکلات میان دو کشور، قرارداد بلندمدت امضا شود.
صفایی درباره رونق تجاری دریای خزر گفت: بخشی از تجارت دریای خزر شرقی به غربی است در حالی که بنادر ما در جنوب دریای خزر قرار دارند که سبب کاهش ترافیک بنادر شمالی ما شده است. مشکل دیگر نبود شناور رو-رو در دریای خزر است. ناوگان موجود هم سن بالایی دارد که ادامه این روند قطعا به شکست تجارت در دریای خزر منجر خواهد شد.
وی اظهار امیدواری کرد تا با افزایش شناورها و ترددهای دریایی شاهد بهبود فعالیت بنادر شمالی باشیم. سازمان بنادر از محل وجوه اداره شده این سازمان به فعالان اقتصادی، تسهیلات خرید شناور رو-رو در دریای خزر اهدا میکند.
معاون وزیر راه درباره بندر شهید رجایی گفت: تلاش ما این است روی بحث جریان سازی کالا در این بندر کار کنیم تا شاهد رونق ترافیک در بنادر کشور باشیم همچنین از شرکتهای تولیدکننده داخلی تجهیزات بندر شهید رجایی خصوصا گنتری کرین (جرثقیلهای بزرگ دروازه ای) حمایت میکنیم.
صفایی درباره تحریمهای ظالمانه دریایی کشور گفت: تحریمهای ظالمانه روی حمل و نقل دریایی اثر گذاشته، اما همیشه حمل و نقل دریای ما یک قدم از تحریمها جلوتر بوده است. وقتی آمریکاییها ما را تحریم میکردند یک مرحله از آن تحریم جلوتر بودیم و عبور کرده بودیم.
امیدواریم تحریمها لغو شود و اشتغال زیادی برای جوانان ما ایجاد شود. با این حال در حال حاضر ناوگان کشتیرانی ما محصولات صادراتی و وارداتی را حمل میکنند و مشکلی از این نظر نداریم.
صفایی درباره ممنوعیت ورود کشتیهای ایرانی به بنادر هند و همچنین به بنادر چین گفت: ممنوعیت تردد کشتیها در بنادر چین و هند برداشته شده و پیش از این تنها اجازه ورود کشتیهای ایرانی را به بندر خصوصی نمیدادند که این مشکل درحال حاضر برطرف شده است.
وی در خصوص میزان خسارت به دلیل ممنوعیت ورود این کشتیها اعلام کرد: هنوز شرکت کشتیرانی درباره خسارت وارد شده به ما چیزی اعلام نکرده است
به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، رشد ۱۲ درصدی در هشت ماه نخست امسال در کلیه رویههای گمرک در داخل نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته ایم.
همچنین در مدت مذکور رشد ۳۰ درصدی تخلیه وبارگیری کالا را شاهد بوده ایم. در این مدت ۱۲۹ میلیون تن کالا در بنادر تخلیه و بارگیری شد که ۱۱ درصد افزایش داشته است.