کد خبر: ۵۱۹۴
۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
حراج تهران با مجموع فروش ۱۵۸ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان رکود جدیدی برجای گذاشت، زیرا برای اولین بار به بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان رسید و گران‌ترین حراج برگزار شده تاکنون در ایران نام گرفت.

روند رشد قیمت آثار هنری در حراج تهران بسیار شگفت انگیز بوده کافی است در نظر داشته باشید که مجموع فروش آثار در نخستین حراج در خرداد ۱۳۹۱ تنها دو میلیارد تومان بوده و اثری از پرویز تناولی ۵۷۰ میلیون تومان بفروش رسیده بود و روز گذشته مجموع فروش آثار به ۱۵۸ میلبارد تومان رسیده است.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از اتاق بازرگانی تهران، حراج تهران بعد از پشت سر گذاشتن چند فصل سخت به دلیل کرونا عصر روز گذشته جانی دوباره گرفت و با مجموع فروش ۱۵۸ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان رکود جدیدی برجای گذاشت، زیرا برای اولین بار به بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان رسید و گران‌ترین حراج برگزار شده تاکنون در ایران نام گرفت.

فروش این دوره حراج نسبت به دوره چهاردهم تقریبا ۳ برابر شده است. چهاردهمین دوره حراج تهران با مجموع فروش ۴۲ میلیارد و ۷۱۸ میلیون تومان به پایان رسیده بود که بسیار کم رونق بود، زیرا رقم فروش در مقایسه با حراج سیزدهم هم به کمتراز نصف رسیده بود. پیش از این بیشترین رقم مجموع فروش در حراج تهران مربوط به دوره سیزدهم با ۸۷ میلیارد و ۹۴۲ میلیون تومان بود.

مجموع فروش حراج تهران به بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان رسید

در پانزدهمین دوره ۸۰ اثر از ۶۰ هنرمند در حراج شرکت کرده بودند و اثر پرویز تناولی به عنوان گران‌ترین اثر با رقم ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

این اثر با عنوان «شاعر نشسته» با کمینه و بیشینه ۱۲ـ ۱۴ میلیارد تومان پیشتر از برگزاری حراج قیمت گذاری شده بود. مجسمه ساخته تناولی در سال ۱۳۸۸ به صورت تک نسخه در ابعاد ۵۸×۵۳×۱۴۲ سانتی متر با متریال برنز خلق شده است.

پیش از این لقب گران‌ترین اثر حراج متعلق تابلوی «خاطرات امید» از آیدین آغداشلو به قیمت ۱۲ میلیارد تومان بود که در دوره سیزدهم چکش خورد.

در پانزدهمین حراج تهران اثر حسین زنده رودی متعلق به سال ۱۳۵۲ از گران‌ترین‌ها بود و به قیمت ۱۱ میلیارد تومان فروخته شد.

همچنبن در این دوره باز هم آثاری از سهراب سپهری از گران‌ها بود و اثری از او که در دهه ۱۳۴۰ خلق و در کتاب «نقاشی‌ها و طرح‌های سهراب سپهری» به چاپ رسیده با قیمت ۶ میلیارد تومان فروخته شد.

تابلوی نگارگری سه لته «شکار آبی آسمان» اثر رضا درخشانی که در سال ۱۳۹۳ هم در سومین حراج تهران ارایه شده بود، ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان فروش رفت.

در حراج پانزدهم تهران اثر بدون عنوان منوچهر یکتایی که با ابعداد ۱۰۰ در ۱۱۰ و تکنیک رنگ‌روغن روی بوم خلق و سال ۲۰۱۷ در حراج ساتبیز لندن و در سال ۱۳۹۷ در نهمین حراج تهران ارائه شده است، ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به فروش رسید. تابلوی نقاشی خط «یزدان» اثر سید محمد احصایی که با تکنیک رنگ‌روغن و ورق طلا روی بوم در سال ۱۳۹۸ خلق شده است، ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

این اثر در مارچ ۲۰۲۱ در حراج بونامز لندن (آنلاین) ارایه شده بود. اثر مسعود عربشاهی در ابعاد ۱۵۵×۱۵۵ سانتیمتر، ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروش رفت و اثر بدون عنوان محسن وزیری مقدم با تکنیک رنگ‌روغن و شن روی بوم، ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان چکش خورد. اثر بدون عنوان صادق تبریزی هم که از تکنیک اکریلیک روی بوم در خلق آن بهره گرفته شده، به قیمت ۲ میلیارد تومان به فروش رسید. ثر دیگری از این هنرمند با عنوان «سقاخانه» که در دهه ۱۳۶۰ خلق شد، هم یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

همچنین اثر غیرحجمی ژازه تباتبایی که در پنجمین حراج تهران نیز حضور داشت، یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروش رفت. از ژازه تباتبایی اثری دیگر با عنوان «درویش» (مجسمه فلزی) ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان چکش خورد. اثر حجمی فلزی این هنرمند هم ۵۵۰ میلیون تومان به فروش رسید. در جریان پانزدهمین حراج تهران، تابلوی «پهلوانان» اثر قاسم حاجی زاده که در حراج کریستیتز دوبی و هشتمین حراج تهران حضور داشته، یک میلیارد تومان فروش رفت.

در این دوره از حراج تهران ۳۰ اثر به قیمت بیش از یک میلیارد تومان چکش خورد که این نشان دهنده رونق حراج‌های هنری است. در سال‌های گذشته به صورت کلی روند رشد قیمت آثار هنری در حراج تهران بسیار شگفت انگیز بوده کافی است در نظر داشته باشید که مجموع فروش آثار در نخستین حراج در خرداد ۱۳۹۱ تنها دو میلیارد تومان بوده و اثری از پرویز تناولی ۵۷۰ میلیون تومان بفروش رسیده بود.

گزارش خطا
برچسب ها: حراج تهران
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر