- حیات اقتصاد کشور مرهون تلاش کارآفرینان است
- بیانیه سپاه در رابطه با حمله نظامی به اسرائیل
- فیلم؛ پهپادهای انتحاری ایران در مسیر اسرائیل
- حمله نظامی ایران به اسرائیل آغاز شد
- «گنبد آهنین» اسرائیل چیست و چطور کار میکند؟
- دادگاهی در آرژانتین ایران را مسئول حمله تروریستی آمیا شناخت
- پنتاگون: اسرائیل از حمایت کامل آمریکا در برابر حمله نظامی ایران مطمئن باشد
- حمله نظامی ایران به اسرائیل جمعه انجام میشود
- موتورسیکلت «قرارهای یواشکی» رئیس جمهوری سابق فرانسه حراج میشود
- کارت سوخت ۲۰ میلیونی دروغ است
- جزئیات عفو ۲ هزار و ۱۲۷ محکوم
- ثبت نام خودروهای سایپا بدون قرعه کشی ویژه عید فطر ۱۴۰۳
- عکس؛ صورت کبود شده محمود احمدی نژاد
- بازیگران نمایش «عددهای نشده» معرفی شدند
- اطلاعیه قوه قضاییه در رابطه با بازرسی از رسانه فردای اقتصاد
- دلیل اعتراض کشاورزان اروپایی چیست؟
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی، نقش روابط عمومیها و رسانهها را در اجرای راهبردهای کلان کشور و اطلاع رسانی در مواقع بحرانی، مهم و کلیدی دانست و در مورد ادامه رویکردها و راهبردهای فعلی آنها در مورد سوخت هشدار داد.
به گزارش اکوپل نیوز به نقل از شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، اکبر نصراللهی در نخستین کارگروه مدیریت بحران در عرصه خبر و اطلاع رسانی در پالایشگاه لاوان گفت: روابط عمومیها هم در بحرانها اثر میگذارند و هم از آنان اثر میپذیرند، بنابراین فراز و فرود و نتایج حاصل از بحرانها تا حد بسیار زیادی تابع عملکرد روابط عمومیها، نوع رویکردها و راهبردهای اتخاذ شده و نحوه مدیریت رسانهای بحران است.
وی با اشاره به سخنان اخیر مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در مورد افزایش مصرف سوخت، توجه همزمان به واقعی کردن قیمت سوخت و استاندارسازی خودروها، کارمزد توزیع و نرخ حمل و نقل گفت: روابط عمومیها باید با استفاده بموقع و حداکثری از ظرفیتهای رسانهها، موضوعات راهبردی سوخت را برای مردم، نمایندگان مجلس و سایر مسئولان توصیف و تبیین و عواقب بیتوجهی یا کمتوجهی به این موارد را تشریح کنند.
نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانههای حرفهای افزود: تحول و ایجاد اجماع در مورد مدیریت سوخت و مصرف بهینه آن را به تشکیل ائتلاف راهنما متشکل از مسئولان و رسانه ها، انتقال چشم انداز به ذی نفعان، توجه منصفانه و صادقانه به همه ابعاد موضوع، جلب همکاری و مشارکت مردم و ایجاد پیروزیهای کوتاه مدت مشروط دانست و افزود: در صورت تدوین و اجرای الگوی استراژیک رسانهای، داشتن پیوست رسانهای در موضوعات راهبردی و داشتن روایت اول میتوان از تبدیل مخاطرات سوخت به بحران جلوگیری کرد.
نصراللهی همچنین با هشدار به روابط عمومیها و رسانهها در پرداخت به موضوعات کلان ملی مثل سوخت گفت: ادامه رویکردهای رویدادی، کمی و سنتی و راهبردهای انفعالی و واکنشی در پوشش رسانهای انرژی، طرح مشکل به جای حل مشکل، تاخیر در شروع و تعجیل در پایان، غلبه شعارمحوری بر تحلیل محوری، مخاطرات تولید و مصرفت سوخت را به بحران تبدیل خواهد کرد.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با نقد عملکرد مسئولان در بحران ها، غفلت مسئولان از مخاطرات و بحرانهای کشور بویژه بحرانهای نوظهور، انکار و تقلیل و تخفیف نقش رسانهها در مخاطرات و بحرانها و اطلاع رسانی دیرهنگام، نامناسب و متعارض، بحران زا و اعتماد زدا است.
وی افزود: یکی اشکالات پرتکرار و همیشگی در بحرانها از جمله زلزله ازگله، اعتراضات و شورشهای بنزینی آبان ۱۳۹۸ و حمله سایبری ۵ آبان ۱۴۰۰، اظهار نظرهای افراد مختلف و تعارض در اطلاع رسانی است.
نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانههای حرفهای با تشریح نتایج تحقیقات خود در مورد آتش سوزیهای مجتمعهای پتروشیمی در سال ۹۵ گفت: فقط در ۶ ماهه اول سال ۹۵، دوازده آتش سوزی در پتروشیمیها اتفاق افتاد و بررسیهای من نشان داده است بیش از ۲۰ مرجع از نماینده گان مجلس، استاندار و فرماندار در مورد یک موضوع تخصصی اطلاع رسانی متعارض داشتند.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: تعارض در اطلاع رسانی در بحران ها، تعرض به امنیت روحی و روانی مردم است و باید در حوادث و بحران ها، سخنگوی متخصص و مرتبط با درک آرایش جدید رسانهای و نیاز مردم و رسانهها به اطلاعات و اخبار وقایع را مسئولانه و بموقع اطلاع رسانی کند.
وی در پایان با اشاره به تعدد و تنوع بازیگران رسانهای خروج کنشگری رسانهای از انحصار و شیوههاو ابزاریهای پیچیده مدیریت پیام، گفت: موفقیت در مدیریت مخاطرات و بحرانهابه درک تحولات رسانه ای، تغییر مصرف و منابع رسانهای مردم، پررنگ شدن نقش شبکههای اجتماعی بموازات کم اثر شدن نقش رسانههای سنتی و داشتن برنامه استراتژیک با توجه به پدیده ارتباط جمعی شخصی است.