کد خبر: ۵۴۲۲
۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۳
حسین امیرعبداللهیان:
اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا لازمه اش این باشد که سطحی از گفتگو‌ها را با آمریکایی‌ها داشته باشیم این را هم نادیده نخواهیم گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در موضوع هسته‌ای در نقطه‌ای هستیم که باید تصمیم گرفته شود.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از ایسنا، حسین امیرعبداللهیان در سخنرانی اختتامیه همایش ملی ایران و همسایگان درباره مبانی سیاست همسایه محور و دستاورد‌های دولت سیزدهم در این حوزه گفت: مشورت با همسایگان درباره مذاکرات وین از سیاست‌هایی است که حتما دنبال می‌کنیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد که، چون در موضوع هسته‌ای به نقطه‌ای داریم نزدیک می‌شویم که باید تصمیمی گرفته شود، مجبور شدم صبح امروز در جلسه‌ای دیگر شرکت کنم که همین مسأله موجب شد تا عصر امروز در خدمت شما در این همایش باشم.

برای رسیدن به یک توافق خوب گفتگو با آمریکا را نادیده نمی‌گیریم

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه تصریح کرد: دولت سیزدهم در تلاش است تا ظرفیت‌های معطل مانده در تعامل با همسایگان را در اولویت قرار دهد.

وی گفت محیط پیرامونی ایران به دلایل بی ثباتی سیاسی و برخی مداخله‌های خارجی ناپایدار است و این باعث توسعه نیافتگی منطقه است. بخش مهمی از راهبرد سیاست خارجی ایران در سطح منطقه کمک به پایداری محیط پیرامونی به لحاظ اقتصادی و فرهنگی است.

وی اظهار کرد: دولت سیزدهم سعی دارد با تنظیم و مدیریت رویکرد متناسب با همسایگان انعطاف پذیری و ارایه تسهیلات متقابل در مبادلات تجاری بخشی از سیاست راهبردی تعامل با همسایگان را پیش ببرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به مهمترین چالش امروز ایران در پیگیری سیاست همسایه محور، گفت: ایران و کشور‌های همسایه باید اولویت‌های مشارکت امنیتی خود را در یک ساز و کار مشترک تعیین کنند. به علاوه ایران تلاش دارد تا با باز کردن باب گفتگو در زمینه‌های سیاست اقتصادی فرهنگی و امنیتی خلاء‌های سیاست همکاری با همه همسایگان را از میان بردارد.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره مذاکرات هسته‌ای در وین اظهار کرد: ما در تمام مراحل مذاکرات تلاش کردیم در سطح سفرای کشور‌های همسایه در تهران یا با سفر دستیاران وزارت امور خارجه به این کشور‌ها یا سفر بنده آن‌ها را در جریان آنچه بین ما و پنج کشور می‌گذرد قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: مذاکرات ما در وین به نقطه‌ای دارد نزدیک می‌شود که مذاکرات فنی ما در آینده نه چندان دور به حد اشباع می‌رسد و ما باید تصمیم سیاسی بگیریم.

امیرعبداللهیان درباره رویکرد اروپایی‌ها در مذاکرات اظهار کرد: تا اینجای کار سه کشور اروپایی رفتارشان در مذاکرات این طور بوده که وقتی از تحریم صحبت می‌شود آن را به آمریکا حواله می‌دهند و در این موضوع non paper‌های شما و آمریکا عمل می‌کند و اتحادیه اروپا به عنوان واسطه اقدام می‌کند.

در موضوع هسته‌ای وقتی صحبت می‌شود اروپایی‌ها می‌گویند موضوع مورد نگرانی ماست و در همه موضوعات مربوط به آن آماده گفتگو هستیم. اما انتقاد ما این است که اروپایی‌ها هیچ ابتکار جدید، سازنده و رو به جلویی در مذاکرات ارایه ندادند البته تلاش کردند در مذاکرات هفته‌های اخیر منطقی و سازنده ورود پیدا کنند. حتی امروز دیگر فرانسه نقش پلیس بد را در مذاکرات بازی نمی‌کند.

وی افزود: چین و روسیه تلاش دارند هم در ۱+۴ نقش سازنده و مثبت ایفا کنند هم گاهی در نقل و انتقال پیام‌هایی که آمریکایی‌ها برای موضوع مذاکرات دارند، فعال هستند. البته برخی از کشور‌های همسایه ما هم در این موضوع با نگاه به تسریع در رسیدن به توافق سعی می‌کنند حامل پیام‌ها از طرف آمریکایی به ایران باشند. البته طرف آمریکایی تا کنون به صورت non paper پیشنهادات خودش را در موضوعات فنی به ایران ارایه داده است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: امروز در نقطه‌ای قرار داریم که باید نتیجه کار کمیته‌های سه گانه را در یک تعامل سیاسی با همه طرف‌ها مورد توجه قرار دهیم و تصمیم بگیریم که چه چیزی در مقابل چه چیزی اتفاق می‌افتاد. در عین حال طرف آمریکایی از طرق مختلف پیام‌هایی را به ما می‌دهد که خواهان سطحی از مذاکرات مستقیم با ایران است.

مذاکرات ما با ۱+۴ به طور مستقیم است و مذاکرات با آمریکا از طریق non paper و آقای مورا و یکی دو کشور عضو برجام در وین است.

از این رو اینکه بعضا در برخی از کانال‌های مجازی منتشر می‌شود که ایرانی‌ها در حال مذاکره مستقیم با آمریکا هستند، صحت ندارد، اما در عین حال اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا لازمه اش این باشد که سطحی از گفتگو‌ها را با آمریکایی‌ها داشته باشیم این را هم نادیده نخواهیم گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: تنظیم، تقویت و تعمیق روابط ایران با کشور‌های همسایه اولویت اساسی در ابتکارات و سیاست‌گذاری‌های کشور است. گرچه بنا به دلایل مختلف تا کنون این اولویت مهم و ظرفیت عظیم به طور کامل مورد بهره برداری قرار نگرفته است و ارزش افزوده تقویت مناسبات کشور با پانزده کشور همسایه در تقویت منافع ملی بر توسعه پایدار و همه جانبه منطقه‌ای کمتر دیده می‌شود.

یکی از اولویت‌های اساسی مطرح شده از ابتدای شروع به کار دولت جدید اولویت بخشی به همکاری و تعامل با همسایگان است. دولت سیزدهم با این اولویت در تعامل و گفتگو با همسایگان در تلاش است تا با حداکثر سازی ظرفیت‌های موجود به فعلیت رساندن ظرفیت‌های معطل مانده و بهینه سازی روابط دو جانبه با کشور‌های همسایه را تا تحقق این هدف به طور جدی پیگیری کند. اولویت بخشی به همکاری با همسایگان دارای مفاهیم عام جغرافیایی، حقوقی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.

وی ادامه داد: در مفهوم عام و موسع حقوقی همسایگی علاوه بر مولفه جغرافیا و مرز دارای گزینه‌های حقوقی و بین المللی است. ایران نیاز مبرمی به عملیاتی کردن مزیت‌های نسبی بالفعل خود در یک محیط پایدار منطقه‌ای دارد یعنی وجود ثبات سیاسی و امنیتی به شکلی باشد که هم در سطح راهبردی و هم تاکتیکی برنامه‌ها و اولویت‌های اساسی کشور را محقق ساخت.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اتفاق نظری وجود دارد که با وجود این ظرفیت بالقوه محیط پیرامونی ایران به دلایل مختلف از جمله بی ثباتی سیاسی و برخی مداخله‌های خارجی کماکان ناپایدار است و این عامل باعث عدم توسعه یافتگی فزاینده یا طبیعی منطقه شده است.

وابستگی سیاسی و امنیتی برخی کشور‌های منطقه و زمینه نفوذ پذیری در منطقه ابزاری برای مداخله‌های خارجی ایجاد کرده است از این رو بخش مهمی از راهبرد سیاست خارجی ایران در سطح منطقه‌ای معطوف به کمک به پایدار کردن این محیط ژئوپلیتیک، ژئو اکونومیک و ژئوکالچر است.

این خبر تکمیل می‌شود.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر