کد خبر: ۵۶۲۸
۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۳
ماهواره کوثر بعد از ۲ سال تلاش به همت کنسرسیومی از هشت شرکت دانش بنیان و خصوصی در شرکت دانش بنیان امید فضا به مرحله آزمایش و تجمیع رسید.

ماهواره کوثر به عنوان اولین ماهواره بخش خصوصی در روز ملی فناوری فضایی با حضور منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته و حسن سالاریه رییس سازمان فضایی کشور رونمایی محتوایی شد.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از ایرنا، ماهواره کوثر بعد از ۲ سال تلاش به همت کنسرسیومی از هشت شرکت دانش بنیان و خصوصی در شرکت دانش بنیان امید فضا به مرحله آزمایش و تجمیع رسید.

بنابر اعلام فناوران این ماهواره در ایران کمتر از یک سال آینده نظار گر موفقیت آمیز ماهواره کوثر به فضا خواهیم بود و تا سال ۱۴۰۴ ایران به فناوری تصویربرداری در مدار ۵۰۰ کیلومتری سطح زمین و عملیات تصویر برداری کشاورزی دست می‌یابیم.

کوثر؛ اولین ماهواره بخش خصوصی رونمایی شد

برای طراحی و ساخت این ماهواره ابتدا مدل سازی و مدل پیش پروازی انجام شد و همچنین تحلیل‌های حرارتی برای بررسی عملکردی زیر سیستم‌ها و نیز تحلیل‌های استحکامی اجرا شد.

این ماهواره در وزن ۳۰ کیلوگرم و عمر عملکردی ۲ سال طراحی شده است. رزولوشن تصویربرداری رنگی این ماهواره ۳.۴ متر و رزولوشن تصویربرداری نزدیک مادون قرمز ۵.۵ متر است. نرخ تصویربرداری رنگی کوثر ۶ فریم در ثانیه و نرخ تصویربرداری نزدیک مادون قرمز ۲۸ فریم در ثانیه تولید می‌کند.

مراسم رونمایی محتوایی از ماهواره کوثر در حاشیه سومین دورهمی بزرگ فعالان فضایی کشور در صندوق نوآوری و شکوفایی کشور برگزار شد.

رونمایی محتوایی ماهواره کوثر در قالب ویدئویی از مراحل تجمیع قطعات و پرتاب آن به مدار زمین و نحوه عملکرد آن ارایه شد.

در این مراسم مهدی اسماعیلی نماینده مجلس شورای اسلامی، سردار مهدی فرحی جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و جمعی از فعالان دانش بنیان و بخش خصوصی حوزه فعال حضور داشتند.

دولت سیزدهم به صنعت فضا اعتقاد راسخ دارد

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان فعال در حوزه فضا در این مراسم گفت: دولت سیزدهم به توسعه صنعت فضا اعتقاد راسخ دارد و ما در این حوزه در عرصه جدیدی حرکت می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، حسین شهرابی فراهانی روز پنجشنبه در سومین دورهمی بزرگ فعالان فضایی کشور در صندوق نوآوری و شکوفایی کشور به رونمایی محتوایی ماهواره کوثر در این نشست اشاره کرد و افزود: ماهواره کوثر محصول کنسرسیوم هشت شرکت دانش بنیان و خصوصی است که در این مراسم محتوای آن رونمایی شد.

وی تصریح کرد: محققان شرکت دانش بنیان امید فضا، بازار ملی حوزه فضا را اولویت اول خود قرار نداده اند بلکه بازار بین المللی اولویت است چرا که مفهوم فضا، بین المللی بودن آن است.

این فعال در حوزه فضا ادامه داد: هدف ما در این شرکت با محوریت ارایه ماهواره‌های ارزان و مردمی شدن صنعت فضایی است.

شهرابی فراهانی یادآور شد: در ایران نسبت به دنیا با یک فاصله ۱۰ تا ۱۵ ساله به فعالیت بخش خصوصی در صنعت فضایی نگاه می‌کنیم، چرا که محوریت بخش خصوصی در حوزه فضا در دنیا ۱۵ سال پیش کلید خورده است.

وی خاطرنشان کرد: این نشست که هر ساله به بهانه روز ملی فضایی برگزار می‌شود این ظرفیت را دارد که ماهانه به صورت گردهمایی بخش خصوصی این حوزه برگزار شود.

گزارش خطا
برچسب ها: ماهواره
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر