کد خبر: ۵۷۰۴
۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸
میزان بهره‌مندی واقعی به نسبت هزینه‌های خانوار در سوخت در دهک اول در مقایسه با دهک دهم ۳۳ برابر کمتر است و این شکاف عجیب طبقاتی است که هر روز بیشتر می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه میزان بهره‌مندی واقعی به نسبت هزینه‌های خانوار در سوخت در دهک دهم (ثروتمند) در مقایسه با دهک نخست (پایین) ۳۳ برابر است، گفت: تغییر در شیوه پراخت یارانه بنزین باید با رعایت ملاحظات اجتماعی و اقتصادی انجام شود.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از ایرنا، مالک شریعتی با تاکید بر اینکه بنزین کالای عمومی است تصریح کرد: دلیل اینکه دشمن به‌تازگی به سیستم هوشمند سوخت حمله کرد به این دلیل بود که این کالا برای همه مردم اهمیت دارد.

وی با اشاره به نظام یارانه‌ای گفت: در پژوهشی که در سال‌های گذشته برای خانوار‌ها در حوزه انرژی انجام شده، میزان بهره‌مندی خانوار‌ها از حامل‌های انرژی و یارانه به دهک‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت که بر اساس آن تقریبا دهک اول که کم درآمدترین دهک است به نسبت دهک دهم ۱۱ برابر کمتر از یارانه انرژی بهره‌مند بوده است.

ثروتمندان ۳۳ برابر دهک اول، یارانه سوخت می‌گیرند

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: این در حالی است که میزان سهم حامل‌های انرژی در سبد هزینه خانوار‌ها در دهک پایین‌تر سه برابر دهک بالاتر است. با یک محاسبه نتیجه این است که میزان بهره‌مندی واقعی به نسبت هزینه‌های خانوار در سوخت در دهک اول در مقایسه با دهک دهم ۳۳ برابر کمتر است و این شکاف عجیب طبقاتی است که هر روز بیشتر می‌شود.

شریعتی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اطلاع رسانی به موقع در خصوص اختلال در سامانه هوشمند سوخت بیان کرد: در ماجرای حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت انتظار این بود که شورش و بحران ایجاد شود، اما اطلاع‌ رسانی خوب، دقیق و به موقع به مردم باعث شد تا مشخص شود این حمله سایبری از خارج از کشور بوده و می‌خواهند مردم را علیه نظام تحریک کنند از همین رو مردم با وجود آنکه در چند روز به سختی افتادند و صف‌های چند برابری ایجاد شد، اما آرامش خود را حفظ کردند و حتی شایعات گرانی بنزین روی مردم اثر نگذاشت.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر