کد خبر: ۶۲۸۱
۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
صندوق توسعه ملی آمادگی دارد، در صورت تعریف مگاپروژه‌های گردشگری که نیازمند ارز هستند، مشارکت کرده و آمادگی دارد با توجه به توانایی ارزی خود، سرمایه گذاری خارجی و یا داخلی در طرح‌ها را ضمانت کند.

رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی با تأکید بر حمایت صندوق توسعه ملی از حوزه گردشگری، گفت: صندوق توسعه ملی آمادگی خود را برای مشارکت در مگاپروژه‌های گردشگری که نیازمند ارز هستند را اعلام و در صورت لزوم، ضمانت سرمایه گذاری این بخش را بر عهده می‌گیرد.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از روابط عمومی صندوق توسعه ملی، آیین "امضای تفاهم نامه صندوق توسعه ملی با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی" با حضور مهدی غضنفری رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی، سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و معاونان دو سازمان مربوطه در حضور جمعی از خبرنگاران در محل صندوق توسعه ملی برگزار شد.

مهدی غضنفری با بیان اینکه با تبدیل عواید نفت به عنوان یک سرمایه تجدید ناپذیر به توسعه صنعت گردشگری به عنوان صنعتی پویا و تجدید پذیر ثروت عظیمی نصیب مردم کشور می‌شود، گفت: صنعت گردشگری پتانسیل و قدرت بازدهی بالایی دارد و ایران نیز از ظرفیت‌های قابل توجهی در گردشگری برخوردار است، ضمن آنکه اقتصاد باید از وابستگی به نفت جدا شود و بهترین راه، رونق گردشگری است که از این روش، ثروت بزرگی نصیب مردم می‌شود.

تخصیص ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به صنعت گردشگری/ آمادگی صندوق توسعه ملی برای ورود به مگاپروژه‌های گردشگری

رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به ورود صندوق توسعه ملی به مگا‌پروژه‌های گردشگری، افزود: صندوق توسعه ملی آمادگی دارد، در صورت تعریف مگاپروژه‌هایی که نیازمند ارز هستند، مشارکت کرده و آمادگی دارد با توجه به توانایی ارزی خود، سرمایه گذاری خارجی و یا داخلی در طرح‌ها را ضمانت کند.

وی با بیان اینکه صندوق آمادگی لازم برای قبول نقش‌های جدید را دارد، گفت: صندوق در طول ۱۰ سال گذشته بیشترین نقش تسهیلات‌دهی را داشته است، ولی هم اکنون آمادگی لازم برای خرید سهام، سرمایه‌گذاری و بکارگیری شیوه‌های جدید سرمایه گذاری دارد.

رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی، با تأکید بر اهرمی کردن منابع صندوق اظهار داشت: در صورت مشارکت بانک‌های عامل به نسبت یک به یک و یا یک به دو، شاهد افزایش تسهیلات دهی به این بخش و به تبع آن رشد اشتغالزایی گردشگری در کشور خواهیم بود.

همچنین، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به حمایت رهبر معظم انقلاب از سهم ۴۰ درصدی صندوق توسعه ملی از منابع نفتی بودجه گفت: فرمایشات رهبر معظم انقلاب نشان از حمایت و مراقبت ایشان از استقلال کشور دارد.

ضرغامی در ادامه با اشاره به همدلی و همراهی بالای دکتر غضنفری نسبت به حوزه گردشگری اظهار داشت: صنعت گردشگری به عنوان صنعت پیشران حوزه فرهنگی و اشتغال می‌تواند دغدغه‌های کشور را تا حد بسیاری رفع و رونق اقتصادی را به همراه داشته است.

ضرغامی با تأکید بر افزایش سرمایه‌گذاری جهانی در حوزه سرگرمی و گردشگری به راه اندازی ۲۰ میز گردشگری اشاره کرد و افزود: اکو توریسم در ایران از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است؛ و همواره گردشگری صنعت پیشران اخواهد بود و مطالعات نشان داده که در سال‌های آینده سرمایه‌گذاری در بخش گردش و سرگرمی نتیجه بخش است و این حوزه‌ها همواره فعال و موفق خواهند بود.

وی با بیان اینکه برخی نگرانی‌ها مانع از ورود سرمایه گذاران به این بخش شده است، گفت: در ابتدا باید نگرانی سرمایه گذاران را برطرف کنیم؛ لذا در طول ۶ ماه اخیر این اطمینان از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به بازیگران و عوامل اصلی حوزه گردشگری برای ایجاد سرمایه گذاری داده می‌شد.

ضرغامی ضمن تقدیر از حرکت صندوق برای ورود به بخش گردشگری تصریح کرد: با تزریق ۲۰ هزار میلیارد ریال صندوق و اعتبار بالای صندوق و آورده دو برابری بانک‌ها برای ورود به این بخش، شاهد جذب رقم ۶ هزار میلیارد تومان در بخش گردشگری و جهش قابل قبولی در این بخش باشیم.

همچنین در این جلسه سید علیرضا میرمحمدصادقی، معاون بانکی و اعتباری و عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی، اظهار داشت: به طور متوسط طی سال‌های مختلف از سال ۹۴ تاکنون قریب ۴۸ هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده که از این میزان ۲۶ هزار میلیارد ریال منابع صندوق جذب شده است.

وی با اشاره به اختصاص ۶ تا ۷ درصد منابع صندوق به بخش گردشگری افزود: با امضای این تفاهم نامه به دنبال درگیرکردن منابع بانک‌ها هستیم به طوری که بانک‌هایی که منابع بیشتری اختصاص دهند در اولویت صندوق قرار دارند.

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی، با بیان اینکه در طول یکسال آینده قادر به تامین ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار بخش گردشگری خواهیم بود، گفت: این رقم سه برابر رقم تخصیص یافته در سال ۱۴۰۰ است و با انعقاد این تفاهم نامه و درگیر کردن منابع بانک‌ها شاهد رونق بالای صنعت گردشگری در کشور خواهیم بود.

سعید اوحدی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، نیزبا اشاره به تاثیر رشد چند برابری اعتبار صندوق توسعه ملی در بخش گردشگری و تحقق توانمند سازی تولید داخلی طبق منویات مقام عمظم رهبری اظهار داشت: امروز این واقعیت که صنعت گردشگری به عنوان یک بخش فرابخشی و پیشران در اقتصاد قادر به فعال سازی دیگر بخش‌های اقتصادی است؛ اثبات شده است.

وی گردش مالی صنعت گردشکری در جهان را ۳ تریلیون دلار در سال عنوان و تصریح کرد: به طور قطع توزیع عادلانه ثروت در صنعت گردشگری محقق می‌شود.

وی با اشاره به وجود بیش از ۷۰۰ طرح نیمه تمام گردشگری و آسیب به ۹۰ درصد این صنعت در زمان کرونا، افزود: با توجه به افت شدید صنعت گردشگری به طور قطع امضای این تفاهم نامه، اتفاق خوبی برای این صنعت بوده و اشتغالزایی مستقیم ۴۰ هزار نفر و غیر مستقیم ۲۰ هزار نفر در این صنعت را به همراه دارد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، اعطای تسهیلات برای سرمایه در گردش واحد‌های گردشگری را از دیگر نقاط مثبت امضای این تفاهم نامه عنوان کرد و افزود: تا قبل از این، فقط برای ساخت و راه اندازی هتل‌ها تسهیلات پرداخت می‌شد، ولی از این پس برای بازسازی و تجهیز هتل‌ها نیز تسهیلات پرداخت می‌شود که این امر تحولی در استاندار‌های این صنعت ایجاد خواهد کرد.

وی امکان ارایه تسهیلات به طرح‌های نیمه کاره را از دیگر مفاد این تفاهم نامه عنوان و اظهار داشت: بر این اساس پروژه‌هایی که تا پایان سال ۹۹ تسهیلات دریافت و به دلیل افزایش نرخ ارز قادر به تکمیل طرح خود نشده اند، قادر به دریافت مجدد تا ۷۰ درصد تسهیلات مصوب خواهند بود که تحولی در حوزه گردشگری ایجاد خواهد کرد.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر