کد خبر: ۷۰۳
۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
حجت‌الاسلام والمسلمین قمی: از اقامه عزای پررونق سیدالشهدا یک‌قدم کوتاه نخواهیم آمد لذا تمام ایران حسینیه خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی: از اقامه عزای پررونق سیدالشهدا یک‌قدم کوتاه نخواهیم آمد و تعظیم شعائر حسینی امسال باید بیش از هر زمان دیگری باشد لذا تمام ایران حسینیه خواهد شد.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در سیزدهمین همایش مدیران هیئات محوری و برگزیده کشور و سومین همایش بانوان فعال در عرصه هیئت‌ها در قم، این‌گونه همایش‌ها را مایه هم‌اندیشی در مسیر هم‌افزایی برای ارائه خدمات بهتر در ایام محرم و صفر برشمرد و اظهار داشت: ما مصمم هستیم تا تمام دشواری‌هایی که در مسیر اعتلای فرهنگ حسینی وجود دارد را به جان بخریم و از همان زمان که با عنایت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام وارد هیئت مذهبی و از عزاداران حسینی محسوب شدیم، به‌نوعی مسئولیت را بر عهده گرفتیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه سعادت؛ عشق، عمر و لذت واقعی شیعیان در دستگاه سیدالشهدا علیه‌السلام خلاصه می‌شود تصریح کرد: خدمت در دستگاه سالار شهیدان توفیق می‌خواهد لذا برای خدمت گذاری و اهتزاز پرچم حسینی، نهایت تلاش خود را به کارخواهیم برد و در این راه از ثروت، عمر و جان خود دریغ نخواهیم کرد چراکه سعادتی بالاتر از خدمت به دستگاه اباعبدالله علیه‌السلام وجود ندارد.

محمد قمی

حجت‌الاسلام محمد قمی با اشاره به اینکه سازمان تبلیغات مفتخر به نوکری خدمتکاران دستگاه اباعبدالله است، اذعان داشت: این مدال خدمت گذاری را رهبر معظم انقلاب بر گردن ما آویخته و این عزت را با هیچ‌چیز معاوضه نخواهیم کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به مسئولان و خدمت گذاران هیئات مذهبی گفت: شیعیان و عاشقان سالار شهیدان از مواهب و نعمت‌های روضه بهره‌مند می‌شوند لذا در قبال این نعمات مسئولیت‌هایی دارند و هیچ‌گاه نباید از این موضوع غافل شویم که ما موالیان اهل‌بیت، اهالی ولایت الهی و اهالی محبت به سیدالشهدا نسبت به دستگاه اباعبدالله الحسین علیه‌السلام مسئولیت‌پذیر هستیم؛

خدمات ما در قیاس با مواهب و نعمات این دستگاه بسیار ناچیز است لذا خدمت گذاران و عاشقان همیشه به این خاندان بدهکار هستند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه امروز ترجمه یا لیتنا کنا معک این است که دستورات نایب امام زمان بر زمین نماند، عنوان داشت: آیه ۵ سوره ابراهیم «ذَکرْهُمْ بِأَیامِ اللَّهِ» اشاره به ایامی دارد که بهترین موقف برای بهره‌مندی‌هاست، این در حالی است که باید به این نکته توجه داشت که «وَ مَنْ یعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ» و «ذَکرْهُمْ بِأَیامِ اللَّهِ» باهم پیوند دارند همچنین نباید از این موضوع غافل شد که این محرم و صفر است که بهترین موقف برای بهره‌مندی‌ها و عامل حیات اسلام است لذا تعظیم شعائر حسینی تعظیم شعائر الله است و باید اذعان داشت که تعظیم شعائر الهی در محرم و صفر به اوج خود می‌رسد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی با بیان اینکه عدم برپایی ایستگاه‌های صلواتی و رونق اقامه عزا در بعضی از هیئات در سال گذشته باعث ایجاد بغض گلوگیر و غمی جانکاه برای محبان آل الله شد ابراز داشت: قشر متدین و هیئتی‌ها به دنبال انجام مسئولیت و ادای تکلیفشان هستند و نهایت تلاش خود را به کار می‌برند تا رفع تکلیف نکنند، همچنین ما ملتزم به تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی و نایب امام زمان هستیم، اما پای مسئولیتمان؛ تشخیص مصادیق آن، اجرای آن به بهترین نحو و تحقق آن در ظرف زمانی محرم استوار و راسخ ایستاده‌ایم.

وی ادامه داد: سال گذشته تعدادی از هیئات مذهبی به دلیل عدم امکانات تعطیل شدند، اما امسال نخواهیم گذاشت این اتفاق رخ دهد به سراغ آن‌ها خواهیم رفت و رفع موانع خواهیم کرد تا همه مجالس با رعایت کامل دستورالعمل‌ها برقرار شود.

باید برای برگزاری روضه‌های خانگی که سال گذشته تعطیل شد نیز تمهیداتی اندیشید چراکه روضه‌های خانگی در اعتلای فرهنگ جامعه بسیار تأثیرگذارند.

همچنین باید به این نکته توجه داشت که اقامه عزای سیدالشهدا هیچ‌گاه به سازمان و نهادی احتیاج نداشته است لذا خادمین حسین برای برگزاری باشکوه مراسم سیدالشهدا علیه‌السلام باید به میدان بیایند چراکه خداوند به‌واسطه اهل‌بیت علیهم‌السلام به آن‌ها آبرو داده و می‌توانند در بسیاری از مواقف گره‌گشا باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تبیین این موضوع که این اقامه عزا میراث امام سجاد علیه‌السلام، حضرت زینب سلام‌الله علی‌ها و بانوان داغ‌داری است که در زیر آفتاب برای سیدالشهدا مویه کردند و نوحه سر دادند تأکید کرد: امسال باید هیئتی‌ها و محبان سالار شهیدان با تمام توان برای برطرف کردن مشکلات و موانع برگزاری باشکوه مراسم عزاداری محرم و صفر به میدان بیایند و از آبروی خود هزینه کنند تا نگذارند حتی یک هیئت تعطیل شود.

دوباره تأکید می‌کنم امام‌حسینی‌ها مسئولیت‌پذیر هستند و این مسئولیت‌پذیری ربطی به سن و جایگاه اجتماعی ندارد. متدینین همان‌طور که سال گذشته با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نشان دادند از همه بهتر تابع قانون و قوانین هستند لذا امسال نیز می‌توانند با اندیشیدن تمهیداتی، هیئت‌ها، روضه‌های خانگی و ایستگاه‌های صلواتی که سال گذشته تعطیل شدند را دوباره به بهترین شکل راه‌اندازی کنند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: اباعبدالله علیه‌السلام سرچشمه و معدن حکمت است و عاشقان او نیز حکیم و مدبرند؛ این قشر با تمام این اوصاف پای حق ایستاده‌اند و کوتاه نخواهند آمد چراکه اقامه عزای سیدالشهدا و تعظیم شعائر حسینی عین حق است.

وی افزود: اگر در دولت بعد توفیق خدمتگزاری مسئولان به دستگاه ابی‌عبدالله بیشتر بود چیزی از وظایف نوکران اهل‌بیت علیهم‌السلام کم نمی‌شود بلکه وظایف آن‌ها سنگین‌تر نیز خواهد شد.

قمی با تأکید بر اینکه امسال ایران را یکسره حسینیه خواهیم کرد ادامه داد: نهاد‌های دولتی باید برای اقامه عزای سیدالشهدا با تمام ظرفیت خود به میدان بیایند دستورالعمل‌ها و قوانین بهداشتی را رعایت می‌کنیم، اما از اقامه عزای پررونق سیدالشهدا یک‌قدم کوتاه نخواهیم آمد، تعظیم شعائر حسینی امسال باید بیش از هر زمان دیگری باشد و نباید این مهم در ایام کرونا افول یابد بلکه باید اوج بگیرد همچنین باید در کنار مزین کردن اماکن به بیرق، سیاهی و کتیبه از طریق فضاسازی صوتی و پخش نوحه و مرثیه‌سرایی؛ تعظیم شعائر انجام شود.

باید از مساجد، حسینیه‌ها، ادارات، پادگان‌ها و نهاد‌های دولتی و حاکمیتی صدای نوحه و عزاداری به گوش رسد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بابیان اینکه امسال، ولایتمدار‌ها و هیئتی‌ها یک عملیات مشترک دارند و آن تعظیم شعائر حسینی است یادآور شد: باید از سیره حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله علی‌ها درس گرفت.

بعد از رحلت پیامبر اکرم صلی اله علیه و آله این بانوی بزرگوار در خانه عزاداری می‌کردند، اما طومار آن‌ها که در مقابل ولایت ایستادند را زمانی پیچید که همراه زنان دسته عزاداری راه انداختند و بر سر مزار شهدای احد رفتند و مرثیه سر دادند و روشنگری کردند تا نشان دهند برای غنیمت و ثروت دنیا عده‌ای چگونه در جنگ پیامبر اسلام را رها کردند لذا هیئات نیز امسال می‌توانند با تأسی به آن بانوی بزرگوار، بیشتر برنامه‌های خود را به عزاداری در خارج از هیئات و راه‌اندازی دسته اختصاص دهند.

قمی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: تمام فرمایشات و رهنمود‌های رهبری را باجان و دل انجام خواهیم داد حال اگر رهبر معظم انقلاب دستور دادند که هیئت‌ها موضوع خانواده را جدی بگیرند، امسال باید به بهترین نحو این کار انجام شود چراکه مداحان با اهل‌بیت علیه‌السلام که بهترین خانواده عالم هستند مأنوس‌اند.

حضرت آقا بار‌ها خطاب به مداحان کشور فرمودند که در مورد ترویج فرهنگ خانواده فعالیت کنند اینجاست که حس مسئولیت‌پذیری هیئتی‌ها و قشر متدین نمی‌گذارد امر نایب امام زمان به روی زمین بماند، مهم‌ترین و اصلی‌ترین اولویت امسال، همان‌طور که گفته شد تعظیم شعائر حسینی به بهترین نحو است، اما در این بستر رسیدگی به درد دردمندان، حل مشکلات محله، خدمت به محرومان و توجه به مسئاله خانواده و جمعیت را هم در برنامه‌هایمان قرار می‌دهیم.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر