کد خبر: ۷۰۶۳
۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۳
اسکندر مومنی:
باید ببینیم ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان به شکل یک اقدام عملی است یا خیر؟ ولی در هر صورت ایران از کاهش تولید و کشت مواد مخدر در افغانستان استقبال می‌کند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: باید ببینیم ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان به شکل یک اقدام عملی است یا خیر؟ ولی در هر صورت ایران از کاهش تولید و کشت مواد مخدر در افغانستان استقبال می‌کند.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از صدا و سیما، اسکندر مومنی درباره پیامد‌های ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان افزود: در عمل باید دید این تصمیم گرفته شده عملیاتی می‌شود یا همانند ۲۰ سال پیش است؟

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از هر گونه کاهش تولید و کشت مواد مخدر در افغانستان استقبال می‌کند و تمام رایزنی‌های لازم را با مجامع بین المللی در گذشته و حال انجام داده است که به موضوع کشت جایگزین، معیشت مردم و کاهش تولید مواد مخدر در افغانستان بپردازد.

ایران از کاهش تولید و کشت مواد مخدر در افغانستان استقبال می‌کند

مومنی گفت: باید ببینیم این تصمیم به شکل یک اقدام عمل مشاهده میشود و یا خیر؟

وی خاطر نشان کرد: بر اساس آمار سازمان ملل در سال ۲۰۰۰ میلادی تولید مواد مخدر در افغانستان به زیر ۲۰۰ تن و سطح زیر کشت هم حدود ۷ هزار هکتار رسید، ولی با حضور کشور‌های ناتو و آمریکائی‌ها و حمایت آن‌ها در کمتر از دو دهه تولیدی مواد مخدر به بیش از ۹ هزار تن رسیدکه به میزان ۵۰ برابر افزایش پیدا کرد.

وی تصریح کرد: آمریکائی‌ها یک ویرانی عظیم در افغانستان بر جا گذاشتند همچنین بر اساس مستندات آمریکائی‌ها و هواپیما‌های ناتو قاچاق مواد مخدر می‌کردند و به توسعه کشت دامن زدند تنها موافقت و تشویق به کشت مواد مخدر نبود بلکه کمک‌های فنی، تکنولوژیکی و در اختیار قرار دادن بذر‌های پر بازده و اصلاح بذر‌ها داشتند که موجب تولید حجم عظیم مواد مخدر در افغانستان شدند.

تولید بیش از ۹۰ درصد تریاک جهان در افغانستان

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بر اساس آمار رسمی سازمان ملل و نماینده طالبان، بیش از ۹۰ درصد تریاک جهان در افغانستان تولید می‌شود.

اسکندر مومنی افزود: به دلیل این که آمریکایی‌ها از منطقه دور هستند و تبعات این اتفاق مستقیم به آن‌ها بر نمی‌گشت بنابراین کشت مواد مخدر در افغانستان را توسعه دادند و این شرایط را به عنوان ابزاری برای تحکیم پایه‌های خود و ایجاد ناامنی در منطقه استفاده کردند.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر