کد خبر: ۷۱۱۲
۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۵
آژانس بین المللی انرژی اتمی:
آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد که ایران تمام ماشین‌آلات تولید قطعات سانتریفیوژ را از تاسیسات کرج به مجتمع نطنز منتقل کرده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در گزارشی ادعا کرد که ایران تمام ماشین‌آلات تولید قطعات سانتریفیوژ را از تاسیسات کرج به مجتمع نطنز منتقل کرده است.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از ایرنا، آژانس در گزارش محرمانه‌ای برای کشور‌های عضو شورای حکام که به رویت خبرگزاری رویترز رسیده نوشته است که بازرسان آژانس چهارم آوریل (۱۵ فروردین) ۲۰۲۲ تأیید کردند که این تجهیزات در نطنز تحت مهر و موم آژانس قرار دارند و فعال نیستند.

ایران تجهیزات تولید قطعات سانتریفیوژ را به نطنز منتقل کرد

این تحول به گزارش رویترز ۶ هفته پس از برپایی تاسیسات دیگری در اصفهان برای ساخت همان قطعات انجام شده است، اما با توجه به توافق صورت گرفته مبنی بر اینکه آژانس درحال حاضر به داده‌های دوربین‌هایش در سایت‌های هسته‌ای ایران دسترسی ندارد، امکان تائید تولید اجزای سانتریفیوژ‌ها در تاسیسات اصفهان وجود ندارد.

در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده است که این سازمان اتمی نمی‌تواند بدون دسترسی به داده‌ها و اطلاعات ضبط شده توسط دوریین‌هایش تایید کند که تولید اجزای سانتریفیوژ‌ها در کارگاه اصفهان آغاز شده است یا خیر.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی که اسفند گذشته در مورد راستی آزمایی اجرای برجام به اعضای شورای حکام ارائه داد اعلام کرد که متعاقب مشورت‌های سازنده مدیرکل با محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱، ترتیبات جدیدی در زمینه نظارت و بازرسی در چارچوب برجام در زمینه نصب مجدد دوربین‌ها در کارگاه تسای کرج توافق شد و متعاقبا ایران اطلاع داد قصد دارد به جای کرج در مکان جدیدی در اصفهان به تولید لوله‌های روتور سانتریفیوژ بپردازد و آژانس نیز در ۲۲ ژانویه تمهیدات نظارتی خود در این مکان را نصب کرد.

محمدرضا غائبی سرپرست نمایندگی دائم ایران نزد سازمان‌های بین المللی مستقر در وین همان زمان تصریح کرد: تا زمانیکه ایران مجددا به اجرای برجام بر نگردد اطلاعات مربوطه در اختیار آژانس قرار نخواهد گرفت و نزد ایران ذخیره می‌شود.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر