کد خبر: ۷۲۸۱
۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۸
براساس پیامی که وزارت دفاع روسیه منتشر کرد مسکووا، سرگروه ناوگان دریای سیاه روسیه، درحال بکسل شدن به طرف بندر بود که "آب‌های متلاطم" باعث شد غرق شود.

وزارت دفاع روسیه می‌گوید یک ناو جنگی این کشور که روز چهارشنبه در اثر انفجار آسیب دیده بود غرق شده است.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از بی بی سی، براساس پیامی که وزارت دفاع روسیه منتشر کرد مسکووا، سرگروه ناوگان دریای سیاه روسیه، درحال بکسل شدن به طرف بندر بود که "آب‌های متلاطم" باعث شد غرق شود.

این کشتی با ۵۱۰ خدمه یک هدف نمادین و مهم نظامی بود و هدایت حملات دریایی روسیه به اوکراین را به عهده داشت.

اوکراین ادعا کرده بود که کشتی را با موشک زده است، اما روسیه هیچ اشاره‌ای به حمله نکرد.

ناو جنگی «موسکووا» روسیه غرق شد

در طول روز پنجشنبه گزارش‌های ضد و نقیضی از مسکو، کی‌یف و واشنگتن درباره آنچه برای کشتی اتفاق افتاده - اینکه آیا هنوز می‌سوزد یا غرق شده - منتشر شده بود.

وزارت دفاع اوکراین گفت که این کشتی بعد از اصابت موشک‌های نپتون به آن در حال غرق شدن است، اما وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد "آتش روی ناو مسکووا کنترل شده و این ناو هنوز شناور است. "

وزارت دفاع روسیه پیش از این تایید کرده بود که مخزن مهمات ناو در دریای سیاه منفجر شده است. جان کربی سخنگوی پنتاگون هم تایید کرد که این ناو آسیب جدی دیده است.

در بیانیه‌ای که رسانه‌های روسیه منعکس کردند آمده بود که آتش‌سوزی باعث انفجار در ناو جنگی "مسکووا" شد و همه ملوانان کشتی را ترک کردند.

در این بیانیه آمده بود: "مهمات ناو مسکووا در نتیجه آتش‌سوزی در کشتی منفجر شده است... کشتی به شدت آسیب دیده است. کلیه خدمه خارج شده اند. علت آتش‌سوزی در دست بررسی است. "

آن بیانیه اشاره‌ای به علت آتش‌سوزی نمی‌کرد.

اما ماکسیم مارچِنکو فرماندار اودسا در اوکراین روز چهارشنبه گفته بود که این کشتی که سرفرمانده ناوگان دریای سیاه روسیه است هدف موشک‌های اوکراینی قرار گرفته و آسیب شدیدی دیده است.

اولکسی آرستوویچ، دستیار ریاست جمهوری اوکراین، هم گفت که امدادگران روس نتوانسته‌اند به کشتی برسند. او گفت که ممکن است این کشتی تا ۵۱۰ خدمه داشته باشد.

در روز اول حمله روسیه به اوکراین یک یگان کوچک از نیرو‌های نظامی اوکراین در جزیره "مار" از دستور این ناو برای تسلیم سرپیچی کرد و در پاسخ به درخواست آن گفت "برو به جهنم".

فرانک گاردنر؛ خبرنگار بی‌بی‌سی در امور امنیتی

نابودی ناو مسکووا هم به لحاظ نظامی و هم به لحاظ روانی ضربه مهمی به ارتش روسیه محسوب می‌شود.

مسکووا یک ناو جنگی قدیمی و متعلق به دوران شوروی است با قابلیت پرتاب موشک‌های کروز است و از سال ۲۰۰۰ ناو فرماندهی روسیه در دریای سیاه بوده است.

این کشتی ۱۲۵۰۰ تنی بخشی از ناوگان روسیه بوده که در جنگ اوکراین در دریا و بنادری مانند اودسا به اوکراین آسیب زیادی وارد کرده است.

اوکراینی‌ها هم به خاطر برخورد این ناو با مدافعان جزیره مار در دریای سیاه آن را خیلی خوب می‌شناسند. این همان ناوی است که مدافعان این جزیره در پاسخ به درخواست تسلیم به آن گفتند: "برو به جهنم. "

بنابراین هر اتفاقی که باعث وقوع آتش‌سوزی در این ناو شده باشد (اوکراین می‌گوید بر اثر برخورد دو موشکی بوده که نیروهایش شلیک کرده)، نابودی این ناو عظیم برای اوکراینی‌ها نوعی عدالت شاعرانه محسوب می‌شود.

به لحاظ عملی هم این واقعه باعث فاصله گرفتن بیشتر کشتی‌های جنگی روسیه از سواحل اوکراین برای حفظ امنیت‌شان خواهد شد.

پیش از این انفجار در یک کشتی آبی خاکی روسیه هم به عملیات مخفی نیرو‌های اوکراین نسبت داده شده بود.

اطلاعاتی درباره این رزم ناو

رزمناو مسکو (مسکووا) در اوایل دهه ۱۹۸۰ و در زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق ساخته شد.

این کشتی اصلی از پروژه ۱۱۶۴ آتلانت نیروی دریایی شوروی سابق بود. در ابتدا "اسلاوا" نام داشت، اما بعدا به مسکوا (مسکو) تغییر نام داد.

تسلیحات اصلی این کشتی جنگی موشک‌های ضد کشتی (P-۱۰۰۰ Vulkan) است.

این رزمناو که در سال ۲۰۰۰، به فرماندهی ناوگان دریای سیاه تبدیل شد در عملیات نظامی روسیه در سوریه که درسال ۲۰۱۵ آغاز شد، نقشی کلیدی داشت.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر