- حیات اقتصاد کشور مرهون تلاش کارآفرینان است
- بیانیه سپاه در رابطه با حمله نظامی به اسرائیل
- فیلم؛ پهپادهای انتحاری ایران در مسیر اسرائیل
- حمله نظامی ایران به اسرائیل آغاز شد
- «گنبد آهنین» اسرائیل چیست و چطور کار میکند؟
- دادگاهی در آرژانتین ایران را مسئول حمله تروریستی آمیا شناخت
- پنتاگون: اسرائیل از حمایت کامل آمریکا در برابر حمله نظامی ایران مطمئن باشد
- حمله نظامی ایران به اسرائیل جمعه انجام میشود
- موتورسیکلت «قرارهای یواشکی» رئیس جمهوری سابق فرانسه حراج میشود
- کارت سوخت ۲۰ میلیونی دروغ است
- جزئیات عفو ۲ هزار و ۱۲۷ محکوم
- ثبت نام خودروهای سایپا بدون قرعه کشی ویژه عید فطر ۱۴۰۳
- عکس؛ صورت کبود شده محمود احمدی نژاد
- بازیگران نمایش «عددهای نشده» معرفی شدند
- اطلاعیه قوه قضاییه در رابطه با بازرسی از رسانه فردای اقتصاد
- دلیل اعتراض کشاورزان اروپایی چیست؟
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزئیاتی از رانش زمین در بزرگراه همت را اعلام کرد.
به گزارش اکوپل نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، علی بیت اللهی جزئیاتی از رانش زمین را که امروز ۳۱ فروردین حوالی ساعت ۹ صبح در مسیر شرق به غرب اتوبان همت در مجاورت تقاطع با بزرگراه چمران رخ داد، تشریح کرد.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه کمی بعد از بروز این حادثه تیم تخصصی مرکز تحقیقات در محل حادثه حضور بهم رساند، گفت: از سمت حاشیه شمالی اتوبان همت در مسیر شرق به غرب اتوبان همت مجاوزت تقاطع با بزرگراه چمران حرکت دامنه به وقوع پیوست و حرکت توده خاکی باند کندرو ضلع شمالی اتوبان را نیز در برگرفت و سبب کندی حرکت و بروز ترافیک شد.
بیتاللهی ادامه داد: ابعاد توده حرکت کرده در جهت شیب حدود ۲۰ متر و پهنای آن حدود۷ تا ۱۵ متر (به صورت متغیر) تخمین زده شده است.
وی توضیح داد: بررسی میدانی نشان میدهد که این بخش از دامنه خاکی مشرف به یال شمالی بزرگراه دارای شیب تند بوده و پوشش سطحی آن خاک تحکیم نیافته است. همچنین حرکت توده خاکی بهگونهای بوده است که درخت بزرگی را نیز با خود جابجا کرده است.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: ضخامت خاک لغزیده حدود ۰.۵ تا ۳ متر تخمین زده شد که بر این اساس حجم خاک جابجا شده حدود ۴۰۰ مترمکعب تخمین زده میشود.
بیت اللهی در بیان علل وقوع حادثه رانش اتوبان همت گفت: دو عامل شیب بالا و جنس زمین و خاک منطقه در وقوع زمین لغزش از عوامل اصلی بودند.
وی توضیح داد: جنس خاک اگر از نوع تحکیم نیافته باشد در اثر نفوذ آب سطحی، اشباع و سنگین شده و در اثر نیروی وزن خود و احتمالا تاثیر ارتعاشات محیطی ناشی از ترافیک در مجاورت آن، به پائین حرکت میکند.
در زمین لغزش اتوبان همت، آب ناشی از آبیاری فضای سبز و درختان در دامنه، در بروز این رخداد تاثیر مهمی داشته است، اینکه سیستم زهکش در این مسیر عمل کرده و یا نه به دلیل مدفون شدن سرلولههای زهکش نمیتوان اظهار نظر کرد، اما جمع شدن آب در پای دامنه وجود آب و بیش از حد پایداری دامنه را تائید میکند.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بیان پیشنهادهای مرکز تحقیقات برای پیشگیری از بروز حوادث مشابه اعلام کرد: ابعاد حادثه زمین لغزش بزرگراه همت، کوچک و بسیار محدود و فاقد تلفات جانی بود، اما درس مهمی برای مدیریت شهری از دیدگاه مدیریت بحران داشت. اینکه کوچکترین انسداد مسیر در اثر حرکت دامنهای در معابر اصلی سبب ترافیک شدیدی میشود.
وی افزود: ناپایداری دامنهها در زلزلههای تاثیرگذار بطور مکرر در ایران اتفاق افتاده است و بنابراین پیشنهاد میشود تا دامنههای خاکی پرشیب از نظر پایدار بازبینی (کنترل سیستم زهکش، وجود سازههای نگهبان) بهویژه در طرفین معابر اصلی مورد بررسی و بازدید دورهای قرار گیرد. همچنین در آبیاری فضای سبز دامنههای پرشیب بهویژه دامنههای چمن کاری شده و خاکی، آب کمتری استفاده شود و در این خصوص آموزشها و تاکیدات لازم به کارگران داده شود.
گفتنی است مختصات نقطه حادثه عرض جغرافیائی ۳۵.۷۵۰۹۹۲ و طول ۵۱.۳۹۱۵۱۱ درجه و ارتفاع از سطح دریا حدود ۱۴۴۰ متر است.
همچنین موقعیت توده حرکت کرده از تقاطع همت-چمران، ۴۹۰ متر به سمت شرق در امتداد همت و در یال شمالی آن بزرگراه واقع است.