کد خبر: ۷۵۰۵
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۳
پس از پایان یافتن دوازده ساعت رای‌گیری و محدودیت خبری، نتایج نظرسنجی از کسانی که رای دادند منتشر شد که از پیروزی آقای مکرون حکایت دارد. خانم لوپن هم شکست را پذیرفت.

نظرسنجی از کسانی که در دور دوم انتخابات رای دادند نشان می‌دهد امانوئل مکرون اولین کسی است که در بیست سال گذشته دو دوره پشت سر هم در فرانسه به ریاست‌جمهوری می‌رسد. امانوئل مکرون حدود ۵۸ درصد آرا را به دست آورده و خانم لوپن هم شکست را پذیرفته است.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از بی بی سی، پس از پایان یافتن دوازده ساعت رای‌گیری و محدودیت خبری، نتایج نظرسنجی از کسانی که رای دادند منتشر شد که از پیروزی آقای امانوئل مکرون حکایت دارد. خانم لوپن هم شکست را پذیرفت.

با اعلام این پیش بینی، غریو شادی کسانی که در پای برج ایفل پاریس جمع شده بودند به هوا خاست، اما در ستاد انتخاباتی مارین لوپن حال و هوایی دیگر حاکم شد و حتی صدای هو کردن برخی شنیده شد. خانم لوپن از کسانی که به او رای دادند تشکر کرد و گفت: "فرانسه بیش از حد فراموش شده، اما ما فرانسه را فراموش نمی‌کنیم. "

«امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه ماند

خانم لوپن با توجه به بهتر شدن نتیجه رقابتش با امانوئل مکرون در مقایسه با پنج سال پیش، همین نتیجه را "پیروزی" دانست.

با اینکه هنوز نتیجه نهایی اعلام نشده، اما شارل میشل رئیس شورای اروپا پیروزی آقای مکرون را در توئیتر تبریک گفت.

تبریک بوریس جانسون نخست‌ وزیر بریتانیا هم در توئیتر منتشر شد.

وزیران دولت آقای مکرون از این پیش‌بینی با احتیاط استقبال کردند. ژان ایو لودریان وزیر خارجه گفت "فرانسه به جان خودش نیفتاد"، اما الیویه وران وزیر بهداشت گفت هر چند "نمی‌خواهد پیروزی را خراب کند"، با اینحال شمار کسانی که به مارین لوپن رای دادند اسباب "نگرانی" است.

بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، فرانسوی‌های زیادی تا لحظات آخر تصمیم نگرفته بودند که آیا رای بدهند یا به چه کسی رای بدهند. نارضایتی از عمکرد امانوئل مکرون در دوره ریاست‌جمهوری‌اش رو به افزایش بوده است.

با اینحال بر اساس آخرین نظرسنجی پیش از رای‌گیری، آقای مکرون با اختلاف ۱۰ درصد از مارین لوپن پیش بود.

دور اول انتخابات که دو هفته پیش برگزار شد، با پیشتازی آقای مکرون با ۲۷/۸ و در رتبه دوم مارین لوپن با ۲۳/۲ درصد آرا به پایان رسید و کار به رقابت مستقیم دو نامزد در دور دوم کشید.

مارین لوپن ۵۳ ساله از حزب راست افراطی "اجتماع ملی" در سال ۲۰۱۷ هم در دور دوم از آقای مکرون شکست خورد، با فاصله زیاد، با تقریبا ۳۳ به ۶۶ درصد آرا. اگر همین پیش‌بینی به عنوان نتیجه نهایی اعلام شود خانم لوپن توانسته فاصله رای خود با آقای مکرون به تقریبا نصف دوره قبل کاهش دهد.

هر دو نامزد در دور دوم محتاج حمایت رای‌دهندگانی بودند که در دور اول به نامزد‌های دیگر، بخصوص ژان لوک ملانشون رای دادند که با ۱/۲ درصد اختلاف پشت سر مارین لوپن، سوم شده بود.

فضای انتخاباتی امسال در فرانسه پرتنش بود و مخالفان امانوئل مکرون او را متکبر و رئیس‌جمهور ثروتمندان خواندند و مارین لوپن هم به روابط نزدیک با مسکو متهم شد.

حدود ۴۹ میلیون نفر در فرانسه واجد شرایط رای دادن بودند.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر