- بازگشت به جوانی ستارههای فیلم «فارست گامپ»
- جنیفر لوپز: پورتوریکو «جزیره زباله» نیست
- فرزند «الکساندرا داداریو» به دنیا آمد
- چرا ایرانیها تمایل به سرمایهگذاری در فلزات گرانبها دارند؟
- قیمت طلا ممکن است به مرز ۳ هزار دلار برسد
- رهبر انقلاب: مقابله با استکبار یک فریضه است
- راههای مقابله با افسردگی در زمستان چیست؟
- انقلاب در ارتباطات فضایی با دستیابی به ارتباط لیزری
- علی لاریجانی: مسأله نفوذ در ایران جدی است
- انسانها چه موقع بوسیدن یکدیگر را آغاز کردند؟
- سربازان کره شمالی با «یونیفورمهای روسیه» آماده جنگ با اوکراین هستند
- رهبر انقلاب: پشت رژیم صهیونیستی را یک جبههی شرارت پُر کرده است
- پیام حسن یزدانی به دیوید تیلور
- با حکم پزشکیان؛ زاکانی نماینده ویژه در حوزه آسیبهای اجتماعی ماند
- آیت الله مکارم شیرازی: افزایش قیمت بنزین باعث گرانی میشود
- وزیر کار: دستمزد کارگران معدن زغالسنگ تغییر میکند
وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: براساس دستور وزیر صمت مقرر شده است فروش خودرو از این پس نه از طریق قرعه کشی در شرکتهای خودروسازی، بلکه در سامانه فروش یکپارچه خودرو و به صورت شفاف انجام شود.
به گزارش اکوپل نیوز به نقل از وزارت صمت، این وزارتخانه در توضیح دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت به سازمان حمایت آورده است: در اجرای بند «۵» دستور هشت مادهای رئیس جمهوری (موضوع نامه شماره ۱۶۱۸۹ مورخ ۱۵ اسفندماه سال ۱۴۰۰) در خصوص چگونگی عرضه خودرو، برای ایجاد شفافیت و افزایش رضایتمندی مردم مبنی بر اینکه در اسرع وقت اصلاح و شفافسازی لازم در آن صورت گیرد، مقرر شد تا زمان ایجاد توازن در عرضه و تقاضای خودرو که میتواند به حذف تدریجی قرعه کشی منجر شود، تمهیدات لازم برای قرعه کشی متمرکز خودرو توسط سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان حداکثر تا تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه امسال، فراهم شود و همه خودروسازان از تاریخ ۱۸ اردیبهشتماه، هرگونه عرضه خودرو را با هماهنگی آن سازمان و تنها از طریق سامانه متمرکز قرعه کشی انجام دهند تا ضمن ایجاد شفافیت موردنظر، امکان عرضه عادلانهتر برای تمامی خودروهای تولیدی فراهم شود.
براساس این گزارش، هدف از دستور ابلاغشده به سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، تنها جلوگیری از تضییع حقوق مردم در همین مدت محدود ادامه روند قرعهکشی فروش خودرو و حفظ حقوق خریداران واقعی است ضمن اینکه اصلاح ساختار یک رویه صنعتی آن هم در موضوعی مانند تولید خودرو، فرآیندی یک شبه یا یک ماهه نیست، بلکه روندی حداقل میانمدت و نیازمند برنامهریزی، تأمین قطعات و آمادگی خط تولید برای افزایش تولید است؛ اگرچه که با توجه به حساس بودن این موضوع برنامهریزی برای انجام آن در کوتاهترین زمان مدت، انجام شده است.
نکتهای که باید به آن توجه کرد این است که اکنون تنها برخی خودروسازها آنهم به صورت موازی اقدام به فروش خودرو از طریق قرعهکشی میکنند که با این دستور وزیر صمت، ضمن شفاف شدن روند فروش خودروی آنها، سایر خودروسازها نیز مکلف به عرضه خودرو از طریق «سامانه فروش یکپارچه خودرو» میشوند.
علاوه بر این؛ افزایش تولید خودرو همچنان راهبرد اصلی وزارت صمت است، اما شفاف سازی عرضه خودرو (چه قرعهکشی و چه غیر قرعه کشی) مسیر دیگری است که باید همه خودروسازان آن را انجام دهند، زیرا مردم از عرضه غیر شفاف خودرو ناراضی هستند و عرضه فعلی آن منجر شده تا واسطهها و سوداگران موجب تلاطم بازار شوند.
امروز برخی رسانهها نامهای از سوی وزیر صمت خطاب به رئیس سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان منتشر کردند مبنی بر اینکه حذف قرعهکشی در فروش خودرو از دستور کار وزارت صمت خارج شده که مرکز ارتباطات این وزارتخانه آن را تکذیب کرد.