کد خبر: ۸۰۰۵
۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
سعید محمد:
۱۴۸ میلیون دلار در مناطق آزاد تجاری و ۱۵ میلیون دلار در مناطق ویژه سرمایه‌گذاری شده که درمجموع به ۱۶۳ میلیون دلار رسید که ۱۷ درصد کل سرمایه‌گذاری خارجی کشور در سال ۱۴۰۰ را به خود اختصاص داده است.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: امروز ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان پروژه در قالب ۸۲ طرح به افتتاح رسید. این پروژه‌ها شامل ۳۹ پروژه صنعتی، ۳۹ پروژه عمرانی و ۴ پروژه کشاورزی است که در ۵ منطقه آزاد و ۷ منظره ویژه اقتصادی با اشتغالزایی ۸ هزار نفر ایجاد شد.

به گزارش خبرنگار اکوپل نیوز، سعید محمد در نشست خبری پیش از ظهر امروز پنجشنبه ۲۹ اردیبشهت ماه افزود: امروز ۸۲ پروژه عمرانی در ۵ منطقه آزاد کیش، قشم، انزلی، ارس و ماکو و ۷ منطقه ویژه اقتصادی به ارزش ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان شامل ۳۹ پروژه صنعتی، ۳۹ پروژه عمرانی و ۷ پروژه کشاورزی با اشتغالزایی ۸ هزار نفر مستقیم و غیرمستقیم به بهره برداری رسید.

۱۷ درصد سرمایه‌گذاری خارجی متعلق به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است

وی با بیان اینکه ۵۷۰۰ منطقه آزاد و ویژه در ۱۵۰ کشور جهان مشغول به فعالیت هستند، اظهار داشت: در ایران ۸ منطقه آزاد فعال شامل قشم، کیش، چابهار، اروند، انزلی، ماکو، ارس و فرودگاه امام و نیز ۷ منطقه آزاد تازه تاسیس شامل اردبیل، بانه مریوان، قصرشیرین، ایلام، بوشهر، زابل و اینچه برون وجود دارد که ۴۱ منطقه ویژه اقتصادی مجوز فعالیت دارند، ولی هنوز هیچ دستگاهی متولی راه اندازی آن‌ها نشده است.

مشاور رئیس جمهور درباره حجم سرمایه گذاری های صورت گرفته در مناطق آزاد کشور گفت: در سال گذشته، ۳۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی در مناطق آزاد و ۶۴ هزار میلیارد تومان در مناطق ویژه اقتصادی شکل گرفته است.

وی همچنین گفت: به لحاظ سرمایه گذاری خارجی نیز ۱۴۸ میلیون دلار در مناطق آزاد و ۱۵ میلیون دلار در مناطق ویژه سرمایه گذاری انجام شده است.

سعید محمد در خصوص صادرات از مناطق آزاد کشور گفت: سال ۱۴۰۰ یک میلیارد و ۹۶ میلیون دلار در مناطق آزاد و ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در مناطق ویژه اقتصادی صادرات داشتیم که مجموعاً به ۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

همچنین، ارزش واردات از مناطق آزاد یک میلیارد و ۱۰۶ میلیون دلار و ۳ میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ بوده است. به این معنی که تراز تجاری مناطق ویژه در سال ۱۴۰۰، ۱۱ میلیارد دلار مثبت بوده است.

وی تاکید کرد: ۷ درصد از کل کشفیات قاچاق کشور از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ادامه افزود: در سال ۱۴۰۰ مجموع واردات در مناطق آزاد یک میلیارد و ۱۰۶ میلیون دلار و مناطق ویژه اقتصادی ۳ میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار و مجموعاً ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده، تراز تجاری صادرات و واردات کشور در سال گذشته در کل مناطق آزاد و ویژه مثبت ۱۱ میلیارد دلار به سود صادرات بود که عمدتاً از مناطق ویژه بوده، اما تراز تجاری مناطق آزاد منفی ۱۰ میلیون دلار بوده است.

۱۷ درصد سرمایه‌گذاری خارجی متعلق به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است

مشاور رئیس جمهور تاکید کرد: از شهریور سال گذشته تاکنون ۱۰ میلیون و ۸۱۰ هزار متر مربع از اراضی مناطق آزاد که در قرارداد‌های ابهام دار واگذار شده بود معادل ۸۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به دولت بازگشته است.

سعید محمد همچنین در رابطه با موضوع گردشگری در منطقه آزاد بیان کرد: در نوروز امسال ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر گردشگر به مناطق آزاد سفر کردند که ۳۰ درصد نسبت به نوروز ۹۸ که آن زمان بیماری کرونا شیوع پیدا نکرده بود رشد گردشگر داشتیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی افزود: در حال حاضر مناطق آزاد ۲۰ و ویژه ۱۳ سال معافیت مالیاتی و گمرکی دارند، اما دی ماه سال قبلدر قانون مالیات بر ارزش افزوده باری مناطق آزاد و ویژه مالیات بر ارزش افزوده تصویب شد که از شورای عالی سران قوا درخواست کرده ایم تا این قانون اصلاح شود، چون کشور‌های اطراف ما مزیت‌های سرمایه گذاری بیشتری دارند مثلاً امارات ۵۰ سال معافیت مالیاتی اعطای زمین رایگان و اعطای تسهیلات ارزی معادل ۹۰ درصد سرمایه مورد نیاز را در دستور کار دارد که سبب کوچ سرمایه گذاران کشور‌های اطراف می‌شود.

محمد با بیان اینکه ایران تقریبا از تمام کریدور‌ها در حال حذف شدن است گفت: با این شرایط و این روند در سرمایه گذاری زیرساخت‌های حمل و نقل در حال حذف از تمام کریدور‌های منطقه‌ای هستیم از این رو اهتمام ویژه‌ای به راه‌هایی که به کریدور‌ها می‌رسند داریم و معتقدم با توجه به ظرفیت سرزمینی که در ایران وجود دارد می‌توانیم با سرعت به چرخه کریدور‌ها برگردیم در غیراینصورت از کریدور‌ها حذف خواهیم شد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به برنامه ریزی برای جذب گردشگر به مناطق آزاد در ایام جام جهانی قطر گفت: ۵ هتل ۵ ستاره در کیش طی دو ماه آینده افتتاح می‌شود، دو کشتی کروز ۱۵۰ و ۳۰۰ نفره وارد بندر کیش شده اند و سه کشتی دیگر در راه است. ترمینال پرواز‌های خارجی فرودگاه کیش با ظرفیت سالانه ۶ میلیون مسافر در دست ساخت است و اقدامات دیگری در این خصوص در دست انجام داریم.

ادامه دارد .../ ک

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر