کد خبر: ۸۱۲۲
۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:
بر اساس برآورد‌های این نهاد، در اواسط ماه مه تهران مجموع ذخایر اورانیوم غنی شده خود را به ۳۸۰۹.۳ کیلوگرم افزایش داده است

یک گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) که روز دوشنبه ۳۰ مه (۹ خرداد) منتشر شده است نشان می‌دهد ذخایر اورانیوم غنی‌ شده در ایران اکنون به بیش از ۱۸ برابر حدی رسیده است که توافق هسته‌ای موسوم به برجام مجاز شمرده بود.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از یورونیوز، بر اساس برآورد‌های این نهاد، در اواسط ماه مه تهران مجموع ذخایر اورانیوم غنی‌ شده خود را به ۳۸۰۹.۳ کیلوگرم افزایش داده است که فاصله زیادی با سقف ۲۰۲.۸ کیلوگرم مجاز شمرده شده در برجام دارد. همچنین ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌ شده ایران از ۱۸۲.۱ کیلوگرم به ۲۳۸.۴ کیلوگرم رسیده است.

ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۸ برابر حد مجاز رسیده است

این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد تخمین زده است که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی ایران از ۳۳.۲ کیلوگرم به «مقدار قابل توجه» ۴۳.۱ کیلوگرم افزایش یافته است.

آژانس همچنین گفته است که علی‌رغم تلاش‌های این نهاد برای دستیابی به اطلاعات بیشتر، ایران هنوز درباره منشا ذرات اورانیوم یافت‌ شده در سه سایت اعلام‌ نشده خود پاسخ قانع‌کننده‌ای نداده است.

در این گزارش قید شده است: «ایران در رابطه با یافته‌های آژانس در آن مکان‌ها توضیحاتی را ارائه نکرده است که بتوان آن‌ها را معتبر دانست. مسائل پادمانی مربوط به این سه مکان هنوز [حل‌نشده]باقی مانده است.»

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر