کد خبر: ۸۸
۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۹
محمود واعظی:
برجام همان برجام قبل است. در برجام قبل مسائل منطقه‌ای و موشکی نبوده و الان هم نیست.

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور روز چهارشنبه در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: از مردم عزیزمان تشکر می‌کنم که با همه جوسازی‌ها و فضاسازی‌هایی که هم رسانه‌های معاند و هم برخی از کشور‌ها علیه انتخابات داشتند و متاسفانه برخی هم در داخل با آن‌ها تحت عنوان تحریم انتخابات همراهی کردند، اما انصافا با وجود شیوع کرونا و شرایطی که بود کار بزرگی انجام دادند.

به گزارش اکوپل نیوز، رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: هم در دولت و هم در همه نهاد‌های جمهوری اسلامی سپاسگزار مردم هستیم که به ندای رهبرشان پاسخ مثبت دادند و در انتخابات حضور یافتند.

در برجام قبل مسائل منطقه‌ای و موشکی نبوده و الان هم نیست

الحمدالله رئیس جمهور منتخب هم با رای خوبی انتخاب شدند. رئیس جمهور منتخب هم رئیس جمهور کسانی است که به جناب آقای رئیسی رای دادند و هم رئیس جمهور کسانی هستند که به رقبای ایشان رای دادند و هم رئیس جمهور تمام مردم ایران از جمله کسانی است که رای ندادند.

دکتر واعظی با بیان اینکه وظیفه تک‌تک اعضای دولت است که تا روز ۱۳ مرداد همه تلاش خود را به کار گیرند تا یک انتقال قدرت آرام داشته باشیم، اظهار داشت: همه گزارش‌ها، اطلاعات، تجربیات و حتی برنامه‌هایی که برای آینده طراحی شده، باید صادقانه و شفاف در اختیار شخص رئیس جمهور منتخب و مجموعه‌ای که ایشان دارند و در آینده وزرا و همکارانی که در دولت سیزدهم خواهند داشت، قرار گیرد.

وی ادامه داد: حتی باید گام دیگری برداریم و به گونه‌ای اقدام کنیم که در ماه‌های اول و تا وقتی که دولت سیزدهم جا می‌افتد، مقدماتی فراهم شده باشد که راحت‌تر بتوانند کار انتخاب معاونین و مسئولین دولت و وزرای مختلف را انجام دهند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه در رابطه با مسائل داخلی و خارجی و نیز مسائل اقتصادی همه باید به رئیس جمهور منتخب و همکاران ایشان کمک کنیم، تصریح کرد: طبیعی است تا وقتی شرایط فشار‌های خارجی برقرار است، دولت سیزدهم هم مشکل دارد. امیدوار هستیم مردم هم با توجه به روحیه‌ای که بعد از انتخابات بر جامعه حاکم شده، همراهی کنند تا کار‌ها به خوبی جلو برود.

دکتر واعظی خاطرنشان کرد: از همه جناح‌های سیاسی که در انتخابات رقابت کردند خواهش می‌کنم، از امروز دیگر بحث رفاقت و همکاری مطرح است. همه تفکرات و گروه‌های سیاسی باید خودشان را در خدمت رئیس جمهور محترم و منتخب و همچنین دولت سیزدهم قرار دهند. هر چه که به دولت سیزدهم و رئیس جمهور منتخب کمک کنیم، قطعا به مردم خودمان کمک کرده‌ایم.

وی ادامه داد: امیدوارم که با روحیه همدلی، همفکری، انسجام و وحدت در آینده مشکلات مردم کمتر شود و ان‌شاالله مشکلات فعلی هم از بین برود.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به اینکه دیپلمات‌ها می‌گویند یکی از موانع به نتیجه رسیدن مذاکرات وین خودداری آمریکا از ارائه تضمین عدم تکرار خروج از برجام است، گفت: در برجام نیز همانند همه معاهدات بین‌المللی لازم نیست هر عضوی مادام‌العمر عضو آن معاهده باشد. در همه معاهدات بین‌المللی ساز و کار‌هایی اندیشیده می‌شود که اگر یکی از اعضا خواست از آن معاهده خارج شود بتواند.

دکتر واعظی اضافه کرد: البته آنچه در دوران ترامپ اتفاق افتاد، اتفاقی غیرمعقول و معمول و اقدامی بود که به هیچ وجه قابل دفاع نبود. به همین دلیل تیم مذاکره کننده از همان روز اول این مساله را به عنوان موضوعی که باعث تضعیف برجام شده و به دنبال آن تعهدات هم اجرایی نشده، به عنوان یک موضوع اصلی مطرح کردند و تا الان هم مذاکرات پیش رفته و خوشبختانه برخی از کشور‌های عضو هم همکاری کردند و دارند به یک ساز و کار‌هایی می‌رسند.

وی ادامه داد: رویکرد ما این است که نباید به گونه‌ای باشد که اگر یک روزی به هر دلیلی ببینیم که برجام برای ما منافع ندارد، خود ما را هم محروم کند و متعهد به برجامی شویم که منافع کشور ما را حفظ نمی‌کند. بر این اساس دارد روی یک ساز و کاری توافق می‌شود که شرایط ترامپ تکرار نشود.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره اظهارنظر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که برجام را ابزاری برای اعمال فشار در راستای رسیدگی به سایر مسائل مرتبط با ایران عنوان کرده بود، اظهار داشت: موضعی که ایران از روز اول مذاکرات داشت این بود که برجام قابل باز کردن و مذاکره مجدد نیست. الان روی بازگشت به تعهدات داریم مذاکره می‌کنیم نه در ارتباط با اینکه برجام جدیدی نوشته شود.

دکتر واعظی تصریح کرد: برجام همان برجام قبل است. در برجام قبل مسائل منطقه‌ای و موشکی نبوده و الان هم نیست؛ لذا به نظر می‌رسد این مباحثی که در آمریکا مطرح می‌کنند برای افکار عمومی داخلی خودشان است که بتوانند مذاکرات را ادامه دهند و در عمل و در مذاکرات جایگاهی ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که واکنش ایران به اقدام وزارت دادگستری آمریکا در مسدود کردن دامنه برخی وب‌سایت‌های رسانه‌های ایرانی چیست؟ خاطرنشان کرد: اولا این اقدامی که آمریکا انجام داده خلاف اصولی است که همواره تحت عنوان آزادی بیان به آن افتخار می‌کنند. این کار یعنی محدود کردن آزادی بیان، یعنی از ابزار‌های دیگری استفاده می‌کنند که دیدگاه‌های دیگر به افکار عمومی منتقل نشود.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: این موضوع از نظر دولت ایران محکوم است و اگر نمونه‌های مشابهی از طرف آن‌ها در ایران باشد، ما هم برخورد مشابه می‌کنیم. از همه ابزار‌های قانونی و بین‌المللی استفاده می‌کنیم تا عمل متقابل انجام شود و محکوم شوند. این سیاست نادرست آمریکا در این شرایط که مذاکره برای برجام جریان دارد سیاست غیرسازنده‌ای است.

واعظی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تصمیم کشورمان نسبت به پایان یافتن موعد یک ماهه توافق ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: آقای دکتر عراقچی دوشنبه صبح به ایران برگشتند و گزارشی را هم خدمت آقای رئیس جمهور و هم رئیس جمهور منتخب ارائه دادند. دیروز هم در دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی مفصل بحث داشتند که یکی مباحث آنان همین مساله بود. مقرر شد شورای‌عالی امنیت ملی در اولین جلسه خود نسبت به این موضوع تصمیم‌گیری کند.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل خارج شدن نیروگاه هسته‌ای بوشهر از مدار چه بوده گفت: نیروگاه اتمی بوشهر نیز مثل هر تاسیسات دیگری، در بخش تجهیزات فنی دچار مشکل و خرابی‌هایی می‌شود که برای رفع آن‌ها باید به طور طبیعی از مدار خارج شده و ایرادات برطرف شود. آقای دکتر صالحی در جلسه امروز دولت گزارشی از فعالیت‌های تیم فنی ارائه کرد که در حال برطرف کردن مشکل هستند.

واعظی در پاسخ به این سوال که با وجود وعده دولت برای واکسیناسیون حداقل ۱۴ میلیون نفر تا پایان خرداد، در حال حاضر سالمندانی که دوز اول واکسن خود را تزریق کرده‌اند هم برای تزریق دوز دوم دچار سردرگمی هستند، دولت برای رفع این مشکل چه تدبیری اندیشیده است؟ تصریح کرد: نمی‌دانم چه کسی تعهد کرده بود که تا خرداد ۱۴ تا ۱۵ میلیون نفر را واکسینه کند، من چنین چیزی نشنیدم.

وی ادامه داد: در ستاد ملی مقابله با کرونا برنامه‌ای را تنظیم کردیم که تا پایان این دولت بر اساس آن برنامه پیش برویم و مهم‌ترین محورش این بود افرادی که مسن هستند و به نوعی بیماری کرونا روی آن‌ها از نظر فوت بیشتر اثر دارد، روی آن‌ها اقدام کنیم؛ لذا اول افراد بالای ۸۰ سال، بعد ۷۵ سال و ۷۰ سال همه را واکسینه کردیم و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند نیز در نوبت بعدی هستند.

رئیس دفتر رئیس جمهور خاطرنشان کرد: طبق توافقی که با کشور‌های مختلف برای خرید واکسن کرده بودیم، همچنین از کواکس، پیگیری‌ها برای واردات واکسن انجام شد. در این دو سه هفته اخیر مشکلی در یکی از این کشور‌ها به وجود آمد و به دلیل اینکه موج کرونا در شهر‌های آن‌ها بالا گرفت، تصمیم گرفتند و از ما خواستند که دو سه هفته به آن‌ها فرصت دهیم تا بتوانند واکسیناسیون داخلی خود را در آن شهر‌ها انجام دهند.

دکتر واعظی گفت: به هر حال چاره‌ای جز تفاهم با آن‌ها نداشتیم، تفاهم کردیم و به همین دلیل هفته گذشته با تاخیر یک میلیون دوز واکسن به کشور رسید و واکسیناسیون بلافاصله بر اساس همان برنامه‌ای که برای دو هفته متوقف شده بود، ادامه پیدا کرد. یک خبر خوب هم به شما بدهم که یک میلیون دوز واکسن دیگر، امشب بارگیری و فردا صبح وارد کشور می‌شود.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی و توافقی که با کشور‌های مختلف شده است، فکر می‌کنم تا پایان تیر بین مثلا ۶ تا ۸ یا ۹ میلیون دوز دیگر واکسن از خارج وارد می‌کنیم. خبر خیلی خوب این است که دو تا از واکسن‌های داخلی ما همه مراحل آن طی شده است. واکسن کو برکت و واکسن کو پاستور که با قوت هر چه از واکسن‌های داخلی تولید شود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور اظهار داشت: خبر خوب دیگر این است که واکسن‌های دیگری که در فاز دوم هستند، تا الان خیلی خوب کارشان پیش رفته است. امیدوار هستیم در آینده دو واکسن دیگر هم به این دو واکسن قبلی اضافه شود.

یک خبر خوب دیگر هم این است که واکسن روسی را یکی از شرکت‌های ایرانی تمام کار‌های آن را برای تولید در داخل انجام داده است. کشت و تولید آن در داخل ایران انجام می‌شود و این واکسن هم انشاءالله از هفته‌های آینده برای استفاده در واکسیناسیون به بازار می‌آید.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر