کد خبر: ۹۳۲۳
۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶
معاون اول قوه قضاییه:
افتخار می‌کنیم بگوییم درب زندان‌های کشور به روی همه جهانیان باز است و می‌توانند بیایند و ببینند که ایران با زندانیان امنیتی و زندانیان عادی چگونه برخورد می‌کند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: طبق گزارش ها، میزان اشتغال زندانیان در فروردین امسال نسبت به سال گذشته ۱۰۹ درصد افزایش پیدا کرده است

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق در اولین جشنواره تجلیل از کارکنان ساعی زندان‌های سراسر کشور با تبریک روز کارمندگفت: روز کارمند را به همه کارمندان سراسر کشور تبریک عرض می‌کنم و ضمن تبریک هفته دولت یاد و خاطره شهید رجایی و باهنر را گرامی می‌دارم.

وی با اشاره به سالگرد درگذشت شهید سید اسدالله لاجوردی بیان کرد: یاد و خاطره این شهید را گرامی می‏داریم، شهیدی که به تعبیر مقام معظم رهبری مرد پولادین بود.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه شهید لاجوردی هم قبل و هم بعد از انقلاب زندگی خود را وقف نظام اسلامی کرده بود، گفت: شهید لاجوردی در سال ۴۲ به توصیه بزرگانی، چون شهید بهشتی و مطهری هیئت موتلفه را تشکیل داد و در مسیر اندیشه‌های سیاسی و مبارزاتی حضرت امام خمینی (ره) گام برداشت و موفق بود و در نهایت شهادت نصیبش شد.

کسانی که مدعی حقوق بشر هستند می‌توانند بیایند و از زندان کشور بازدید کنند

وی بیان کرد: به حق خدمت کردن در سازمان زندان‌ها به عنوان زندانبان افتخار است چرا که زندانبانی جزو سخت‌ترین مشاغل مطرح دنیا است.

وی درباره اصلاح مجرمان گفت: سخن از اصلاح مجرمان مربوط به فلسفه مجازات است که در طول تاریخ، نگرش‌های متعددی راجع به آن مطرح است و امروز هم به عنوان کیفرشناسی راجع به آن بحث می‌کنند.

وی با طرح این سوال که چرا فردی را زندانی می‌کنیم؟ گفت: موضوع فلسفه مجازات در مکاتب مختلف بررسی شده است، ولی دیدگاه مکتب اسلام راجع به اصلاح مجرمان، دیدگاه جامعی است و هدف از مجازات مجرمان بازاجتماعی کردن مجرم و آماده کردن او برای یک زندگی سالم در کنار تنبیه بزهکار و تشفی بزه دیده است.

وی افزود: در نظام جمهوری اسلامی ایران، مسئولان زندان‌ها در این مسیر اصلاح و باز اجتماعی کردن زندانیان برمی دارند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق در جریان این مراسم تاکید کرد: افتخار می‌کنیم بگوییم درب زندان‌های کشور به روی همه جهانیان باز است و می‌توانند بیایند و ببینند که ایران با زندانیان امنیتی و زندانیان عادی چگونه برخورد می‌کند و این مسئله از جمله افتخارات نظام زندان بانی کشور قلمداد می‌شود.

وی افزود: کسانی که مدعی حقوق بشر هستند می‌توانند بیایند و از زندان کشور بازدید کنند.

معاون اول قوه قضاییه در ادامه با بیان اینکه اصلاح مجرمان باید محور انجام کار‌ها در طول برنامه‌ها باشد اظهار کرد: بر اساس سند تحول قضایی موضوع اصلاح مجرمان به عنوان ماموریت ششم در این سند پیش بینی شده است؛ لذا در مسیر این برنامه‌ها باید برنامه‌های فرهنگی و برنامه‌های مربوط به اشتغال زندانیان سرلوحه کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نظام حرفه آموزی و اشتغال زندانیان باید متحول شود و به صورت جهشی در این بخش حرکت کنیم، گفت: البته در حال حاضر اقدامات خوبی در همین مسیر انجام می‌شود.

وی افزود: استفاده از مشارکت‌های مردمی و برجسته کردن اداره تعاون زندانیان در امر اشتغال باید به عنوان یک برنامه مهم مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: طبق گزارش ها، میزان اشتغال زندانیان در فروردین امسال نسبت به سال گذشته ۱۰۹ درصد افزایش پیدا کرده است و این افتخاری برای سازمان زندان هاست و در اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به سال گذشته ۶۷ درصد و خرداد ماه نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد اشتغال افزایش پیدا کرده است و همچنین بر اساس آمار، میزان پرداختی دستمزد به زندانیان در سه ماهه سال جاری در مقایسه با سال گذشته سه برابر افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: تعداد زندانیان، رای باز افزایش پیدا کرده که همواره مورد تاکید است. وقتی گفته می‌شود که زندانیان از نهاد‌های ارفاقی از جمله آزادی مشروط و تعلیق مجازات استفاده می‌کنند، هدف این نیست که افراد شرور از این نهاد‌های ارفاقی استفاده کنند و به هیچ وجه قانون اجازه نمی‌دهد.

وی افزود: قانون نهاد‌های ارفاقی را در نظر گرفته است، اما افرادی که آرامش مردم را بر هم میزنند و اعمالی مانند موبایل قاپی و کیف قاپی انجام می‌دهند، با آن‌ها به جد برخورد می‌شود.

وی افزود: تعداد رسیدگی‌های الکترونیکی، تعداد ملاقات‌های تصویری الکترونیکی و زندانیان تحت مراقبت الکترونیکی افزایش پیدا کرده که یکی از برنامه‌های قوه قضاییه است.

وی افزود: امیدواریم تا پایان سال به طور میانگین میزان اشتغال زندانیان نسبت به سال قبل ۵۰ درصد رشد پیدا کند.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر