کد خبر: ۹۴۰۹
۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۳
رییس سازمان دامپزشکی کشتار‌های غیربهداشتی، کشتار دام مولد و کشتار دام غیر حلال ازجمله اسب و الاغ را تایید کرد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: طی دو سال آینده پنج بیماری دامی اعم از آبله، تب برفکی، هاری، طاعون نشخوارکنندگان کوچک و شاربن در کشور ریشه‌کن خواهد شد.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از ایرنا، «سید محمد آقامیری» روز دوشنبه در نشست خبری خود به مناسبت هفته دولت با تشریح عملکرد سازمان دامپزشکی کشور، افزود: حدود سه ماه گذشته بیماری تب کریمه کنگو در کشور شیوع پیدا کرد که با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و اقدامات لازم از شیوع آن جلوگیری شد، به طوری که طبق آمار‌ها تاکنون ۶۷ نفر درگیر این بیماری و ۷ نفر فوت شدند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور درباره کشتار‌های غیربهداشتی اظهار کرد: انتظار می‌رود برای بهداشت عمومی و حفظ سلامت جامعه، مردم کشتار‌های غیرمجاز را به سامانه ۱۵۱۲ سازمان دامپزشکی کشور گزارش دهند.

رییس سازمان دامپزشکی: کشتار دام غیر حلال ازجمله اسب و الاغ تایید می‌شود

وی درباره کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در دولت سیزدهم گفت: در سال ۱۴۰۰، ۲۶۷ مورد کانون بیماری طاعون نشخوارکنندگان داشتیم که امروز تعداد این کانون‌ها به ۲۹ مورد رسیده است.

به گفته آقامیری، همچنین در سال گذشته ۷۱ میلیون راس دام علیه این بیماری واکسیناسیون شد، در حالی که از ابتدای سال تاکنون ۵۰ میلیون راس دام علیه این بیماری واکسینه شدند. تلاش داریم تا دو سال آینده این بیماری را ریشه‌کن کنیم.

نیاز سالانه کشور به واکسن دامی ۶۰۰ میلیون دز

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سالانه حدود ۶۰۰ میلیون دُز واکسن برای دام‌های موجود در کشور نیاز است، گفت: از این میزان ۹۱ درصد یعنی ۵۵۰ میلیون دز در داخل کشور تولید می‌شود و ۵۰ میلیون دُز وارداتی است.

وی اضافه کرد: در بخش طیور نیز حدود ۱۰.۵ میلیارد دُز واکسن نیاز است که حدود ۳.۵ میلیارد دز آن تولید داخل و ۷ میلیارد دُز وارداتی است.

به گفته آقامیری، ۱۲۰ میلیون دُز واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیاز داشتیم که توسط دو شرکت ۶۰ میلیون دز آن در داخل تولید شده است و این ۶۰ میلیون دُز از خروج ۲.۵ میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری می‌کند.

آقامیری تصریح کرد: برای تکمیل سیاست‌های خودکفایی در تولید واکسن، دامپزشکی مصمم هستیم از طریق مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی بذر واکسن را تولید و در اختیار شرکت‌های خصوصی و تولیدکنندگان قرار دهیم به طوری که اکنون یک واکسن نوترکیب در حال ثبت و بررسی داریم.

دیپلماسی اقتصادی با ۴۵ کشور دنیا در دستور کار است

وی با بیان اینکه به دنبال ایجاد روابط بین‌المللی هستیم، بیان کرد: تلاش داریم روابطمان را با کشور‌هایی به جز آن‌هایی که خط قرمز ما را رد می‌کنند، توسعه دهیم؛ بنابراین با ۱۴ کشور (کشور‌های اوراسیا) و کشور‌های عضو اتحادیه اروپا موافقت‌نامه‌هایی را امضا کرده‌ایم، البته هدف اصلی ما ایجاد روابط با بیش از ۴۵ کشور دنیا است و قصد داریم برای شرکت‌های داخلی بازاریابی انجام دهیم.

این مقام مسئول درباره صادرات گفت: با تلاش‌های دولت سیزدهم اکنون محصولات طیور به عراق، میگو و آبزیان به اتحادیه اروپا، ماهیان سردابی و گرمایی به اقلیم کردستان و ۴۰ تا ۴۵ هزار دام به قطر صادر می‌شود.

کاهش مدت زمان ترخیص نهاده‌های دامی به ۵ روز

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در گذشته زمان ترخیص نهاده‌های دامی از ۲۵ روز تا دو ماه طول می‌کشید، اما امروز زمان ترخیص را به پنج روز رسانده‌ایم و چنانچه در هر اداره‌ای بیش از پنج روز ارائه خدمات طول بکشد مسئول مربوطه عزل و به هیات‌های تخلفاتی ارجاع داده خواهد شد.

وی یکی دیگر از اقدامات سازمان دامپزشکی تشکیل کمیته ارزی عنوان کرد و افزود: با تشکیل این کمیته مشخص می‌شود تخصیص ارز برای کالا‌های دامپزشکی ازجمله دارو و واکسن چه میزان است و این محصولات با چه قیمتی وارد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان دامپزشکی کشور متولی قیمت‌گذاری نیست اظهار داشت:، اما برای ما مهم است که اگر قیمت یک کالا در دنیا ۱۰۰ دلار است، در ایران ۵۰۰ دلار نباشد.

کاهش قیمت کالا‌های دامپزشکی باوجود اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها

آقامیری تصریح کرد: با توجه به مردمی سازی یارانه‌ها نه‌تن‌ها افزایش قیمتی در کالا‌های دامپزشکی نداشتیم بلکه شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم.

وی با تاکید بر اینکه اجازه نمی‌دهیم عده‌ای از تحریم‌ها سوءاستفاده کنند، به تولیدکنندگان توصیه کرد: نسبت به قیمت‌گذاری محصولات دارویی دامپزشکی تجدیدنظر کنند، زیرا به‌زودی همه آن‌ها را رصد خواهند شد و اگر قیمت آن‌ها از اصول قیمت‌گذاری خارج باشد، با آن‌ها برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

تعیین زمان‌بندی برای ارائه خدمات دامپزشکی

رییس سازمان دامپزشکی زمان‌بر بودن خدمات دامپزشکی را یکی از مشکلات پیش روی خدمات گیرندگان در این بخش دانست و گفت: طی اقدامی تمامی برای تمامی خدمات احصا شده در سازمان‌های دامپزشکی، زمان‌بندی قائل شدیم تا مشخص شود متقاضی چه زمانی برای دریافت خدمات نیاز دارد

به گفته وی، همچنین ارتباط مستقیم مردمی با رییس سازمان قرار دادیم تا چنانچه کارمندان دامپزشکی تخطی یا تخلفی داشتند عزل و به هیات‌های بدوی تحویل ارجاع داده شوند.

تجهیز آزمایشگاه‌های دامپزشکی از اقدامات دولت سیزدهم

آقامیری به مجهز کردن آزمایشگاه‌های دامپزشکی در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: باقی مانده دارویی و سموم را از طریق آزمایشگاه‌های بخش خصوصی فعال خواهیم کرد، زیرا مردم ما مستحق دریافت بهترین و کم عارضه‌ترین پروتئین‌ها هستند و باید نظارت خود را در این بخش تشدید کنیم.

تشکیل کمیته مبارزه با کشتار غیرمجاز

وی با اشاره به تشکیل کمیته ملی مبارزه با کشتار‌های غیرمجاز گفت: این ستاد تشکیل و اقدامات آن مشخص شده و به‌زودی فعالیت خود را در تمام استان‌ها آغاز خواهد کرد و با همکاری استانداران، وزارت کشور و وزارت جهاد جلوی کشتار غیرمجاز گرفته خواهد شد و از مردم خواست کشتار‌های غیرمجاز را به سامانه ۱۵۱۲ سازمان دامپزشکی کشور گزارش دهند.

به گفته وی، این کشتار‌ها شامل کشتار‌های غیربهداشتی، کشتار دام مولد و کشتار دام غیر حلال ازجمله اسب و الاغ است که با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: عده‌ای در کنار خیابان و جاده اقدام به کشتار و فروش دام می‌کنند، گوشتی که در معرض هوا قرار بگیرد ۱۰۰ درصد غیربهداشتی است.

وی توصیه کرد: اگر مردم به سلامت خود اهمیت می‌دهند، تقاضا داریم گوشت‌هایی که خارج از ضوابط سازمان دامپزشکی کشتار می‌شوند را خریداری نکنند، زیرا آلودگی در این گوشت‌ها بسیار بالا است و احتمال درگیری با انواع بیماری‌ها وجود دارد.

تشکیل کمیته ملی ارتقای شیر بهداشتی

معاون وزیر جهاد کشاورزی از ایجاد کمیته ملی ارتقای شیر بهداشتی خبر داد و اضافه کرد: هدف نهایی این است که هزار دامداری طبق استاندارد‌های روز دنیا مدیریت بهداشتی شوند و شیر تولیدشده آن‌ها را ابتدا به صادرات و سپس به بازار‌های داخلی اختصاص دهیم و به‌مرور زمان نیز آن را به سایر دامدار‌های تعمیم دهیم.

آقامیری درباره واکسیناسیون دام عشایر گفت: دام‌های عشایر کوچ رو هستند و می‌توانند بیماری‌ها را از یک منطقه به منطقه دیگر منتقل کنند بنابراین در طرح جهاد دامپزشکی را از دام‌های عشایر شروع کردیم در این طرح سازمان عشایر و سپاه نیز در کنار ما هستند.

وی افزود: تمام واکسن‌هایی که عشایر در گذشته خریداری می‌کردند و کل خدمات بهداشتی که توسط جهاد دامپزشکی ارائه می‌شود، رایگان است.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر