کد خبر: ۹۴۳۶
۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور:
ماهواره خیام می‌تواند تصاویری با دقت یک متر از کلیه سطوح اراضی کشور ارائه کند، بنابراین ارائه تصویر با دقت یک متر برای اجرای کاداستر بسیار تاثیر گذار است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: تصاویر ارائه شده توسط ماهواره خیام می‌تواند مبنایی برای اجرای درست حد نگاری و پیش زمینه‌ای برای نقشه‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باشد.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از میزان، ماهواره سنجش از دور (Remote-sensing) «خیام» توسط موشک سایوز روسیه صبح روز سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱، به منظور جمع‌آوری اطلاعات و تصاویر از سطح زمین به وضوح یک متر به فضا پرتاب شد.

این ماهواره با وزن ۶۰۰ کیلوگرم و در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین در حال چرخش است، همچنین عمر عملیاتی ماهواره خیام پنج سال اعلام شده و از نوع سنجش از راه دورو متعلق به جمهوری اسلامی ایران است.

از جمله کاربرد‌ها و ماموریت‌های ماهواره خیام ارتقاء توانایی مدیریت و برنامه ریزی کشور در حوزه‌های مختلف کشاورزی، مقابله با ساخت و ساز‌های غیرمجاز، پایش دقیق منابع آبی کشور، مقابله با جنگل خواری، پایش مخاطرات زیست محیطی، پایش مرز‌های کشور، پایش تغییرات کاربری و پایش معادن و اکتشافات معدنی، مدیریت حوادث غیرمترقبه و … است.

با توجه به اینکه ماهواره “خیام” یک ماهواره سنجش از دور با قابلیت تصویربرداری با دقت یک متر است و این تصاویر در حوزه‌های کشاورزی، کنترل شهری، پایش اراضی و کاربری‌های مختلف کاربرد بسیار بالایی دارد بنابراین تصاویر دریافت شده از این ماهواره می‌تواند در زمینه اجرای کاداستر، نقشه برداری هوایی، صدور اسناد و… به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور کمک کند.

داده‌های هوایی ماهواره خیام به صدور اسناد حدنگاری کمک می‌کند

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره تاثیر پرتاب ماهواره خیام در زمینه اجرای حدنگاری و صدور اسناد اظهار کرد: یکی از کاربرد‌های ماهواره خیام بحث نقشه برداری هوایی است به طوری که استفاده از داده‌های هوایی این ماهواره می‌تواند در زمینه صدور اسناد کمک شایانی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور کند.

وی افزود: ماهواره خیام می‌تواند تصاویری با دقت یک متر از کلیه سطوح اراضی کشور ارائه کند، بنابراین ارائه تصویر با دقت یک متر برای اجرای کاداستر بسیار تاثیر گذار است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: تصاویر ارائه شده توسط ماهواره خیام می‌تواند مبنایی برای اجرای درست حد نگاری و پیش زمینه‌ای برای نقشه‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باشد.

حسن بابایی در ادامه اظهار کرد: ماهواره خیام در زمینه صحت سنجی عملکرد نقشه بردار‌ها و مطلع شدن از انجام ساخت و ساز در زمین‌ها نیز تاثیرگذار است.

وی بیان کرد: جزئیات دقیق تری از بازه زمانی چرخش این ماهواره نداریم، اما بلافاصله پس از اینکه پرتاب ماهواره خیام رسانه‌ای شد مکاتبه‌ای با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای استفاده از داده‌های این ماهواره انجام دادیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در مکاتبه با زارع پور وزیر ارتباطات مقرر شد به محض اینکه تصاویر در دسترس قرار گرفت و پالایش انجام شد یک دسترسی برای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نظر گرفته شود تا در زمینه جهت نگاری از داده‌ها استفاده کنیم.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر