کد خبر: ۸۱۸۰
۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۲
نکته قابل توجه این است که شهروندان ایرانی با خرید ۷۱۱ واحد مسکن از ترکیه در صدر خریداران خارجی خانه در ماه فوریه سال ۲۰۲۲ قرار گرفتند.

اکوپل نیوز - مریم السادات موسوی؛ طی چند سال اخیر، سرمایه گذاری در کشور ترکیه با استقبال ویژه ای از سمت خارجی ها به خصوص مردم ایران رو به رو شده است. یکی از عوامل این موضوع أخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری و خرید ملک در ترکیه می‌باشد علی ایحال این گزارش قصد دارد به بررسی میزان سرمایه گذاری مسکن در ترکیه توسط خارجی ها علی الخلوص ایرانیان بپردازد.

سرمایه گذاری مسکن در ترکیه

براساس داده‌های سازمان آمار ترکیه، تعداد خرید خانه در ترکیه توسط ایرانیان روند افزایشی داشته و به شرح نمودار ذیل می باشد:


سرمایه گذاری مسکن در ترکیه
نکته قابل توجه این است که شهروندان ایرانی با خرید ۷۱۱ واحد مسکن از ترکیه در صدر خریداران خارجی خانه در ماه فوریه سال ۲۰۲۲ قرار گرفتند؛ همچنین عراقی‌ها با خرید ۶۳۳ واحد و روس‌ها با ۵۰۹ واحد در رتبه های بعدی خریداران خارجی ملک طی ماه فوریه سال ۲۰۲۲ در ترکیه بوده‌اند.

سرمایه گذاری مسکن در ترکیه

سرمایه گذاری مسکن در ترکیه
سهم ایرانیان از خرید خانه در ترکیه از ۹ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۴۹ درصد در سال ۲۰۲۱ رسیده است، بعلاوه در دومین ماه سال ۲۰۲۲ میلادی (فوریه) ۷۱۱ خانه توسط ایرانیان در ترکیه خریده شده که کل خانه‌های فروش رفته به اتباع خارجی در این ماه ۴۵۹۱ خانه بوده است، در نتیجه سهم ایرانیان حدود ۱۵% بوده است.

طبق اعلام مقامات رسمی کشور ترکیه، در سال ۲۰۲۲ أخذ شهروندی کشور ترکیه از طریق خرید ملک حداقل با ۲۵۰،۰۰۰ دلار امکان‌پذیر است. بر اساس جستجوی گوگل نیز متوسط قیمت مسکن ترکیه ۸۹۲ دلار برآورد شده است.

یعنی برای خرید آپارتمان ۵۰ متری در ترکیه می بایست حدود یک میلیارد و صد میلیون تومان هزینه گردد، این در حالی است که برای خرید این آپارتمان در تهران می‌بایست یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان بپردازیم و قیمت دلاری مسکن در اسفندماه ۱۴۰۰ معادل ۱۳۲۲ دلار می باشد.

حال این حجم از این قبیل معاملات منجر به خروج سرمایه هنگفتی می گردد که ساماندهی آن نیاز به تأمل بیشتری دارد.

*مدرس دانشگاه و دانشجوی دکتری اقتصاد

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲|
در انتظار بررسی: ۰|
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۶ - ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
1
0
عالی
پاسخ
جواد شافعی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۱ - ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
1
0
بسیار جامع و خوب
پاسخ