کد خبر: ۱۰۶۸۳
۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۶
جوش خارش ژوک در پوست‌های روشن‌تر قرمز، پوسته پوسته یا فلس مانند ظاهر می‌شود، در حالی که در پوست‌های تیره ممکن است خاکستری یا قهوه‌ای به نظر برسد.

روزنامه سان در گزارشی به خارش ژوکیا تینیا کروریس (tinea cruris) پرداخته که یکی از شایع‌ترین عفونت‌های قارچی پوست در ناحیه آلت تناسلی، داخل ران‌ها و باسن است و اغلب ورزشکاران به آن مبتلا می‌شوند.

این عفونت به صورت سطحی و همراه با خارش است و باعث ایجاد جوش‌های قرمز رنگ و حلقه‌ای شکل در نقاط گرم و مرطوب بدن می‌شود.

دکتر سارا ولش، متخصص زنان، چگونگی جلوگیری از «خارش ناگهانی» را توضیح می‌دهد؛ از جمله اینکه از چه لباس زیری استفاده کنید، هر چند وقت یک‌بار دوش بگیرید و اگر زیاد عرق می‌کنید باید مراقب علایم آن باشید.

به گفته سلامت لاین، بثورات (جوش) خارش ژوک در پوست‌های روشن‌تر قرمز، پوسته پوسته یا فلس مانند ظاهر می‌شود، در حالی که در پوست‌های تیره ممکن است خاکستری یا قهوه‌ای به نظر برسد.

ولش توضیح می‌دهد که چگونه گرمای هوا می‌تواند سلامت شما را «تضعیف کند»، به خصوص اگر لباس‌های تنگ بپوشید.

چطور از «خارش ژوک» جلوگیری کنیم؟

این پزشک ۳۴ ساله خاطرنشان می‌کند که تعریق کاملا طبیعی است و نکات مفیدی را در مورد چگونگی جلوگیری از عرق کردن کشاله ران با افزایش دما به اشتراک می‌گذارد؛ از دفعات شست‌وشو تا نوع لباس‌هایی که باید انتخاب کنیم.

۱- چند لایه لباس بپوشید

اولین کاری که بسیاری از مردم با افزایش دما انجام می‌دهند، خودداری از پوشیدن چند لایه لباس است، اما به گفته دکتر ولش، وقتی صحبت از هوای گرم می‌شود، در واقع بهتر است چند لایه لباس بپوشیم.

او می‌گوید: «ممکن است قابل قبول به نظر نرسد، اما وقتی صحبت از لباس تابستانی به میان می‌آید، "بیشتر پوشیدن" بهتر است.»

دکتر ولش با تاکید بر اینکه نوع لباس‌هایی که می‌پوشیم بسیار مهم است، توصیه می‌کند که: «به جای اینکه پوست خود را برهنه کنید، لباس‌های آزاد با رنگ‌های روشن انتخاب کنید.»

پارچه کتان به علت قابلیت تنفس بالا بهترین انتخاب خواهد بود. این پارچه پوست ما را در برابر نور مستقیم خورشید محافظت و از سوختن آن جلوگیری می‌کند.

به گفته این پزشک، «اگر با لباس‌های تنگ در قطار‌های شهری شلوغ رفت و آمد می‌کنید یا در خانه تهویه هوای مناسب ندارید، ممکن است متوجه شوید که مانند ادل به خارش ژوک یا عفونت قارچی مبتلا شده‌اید».

دکتر ولش خاطرنشان می‌کند که تعریق، پاسخ طبیعی بدن ما به گرماست، زیرا وقتی عرق ما تبخیر می‌شود، پوست خنک می‌شود.

۲- از پوشیدن لباس‌هایی با مواد مصنوعی اجتناب کنید

پنبه، بامبو و کتان دوستان شما در طول موج گرما هستند.

دکتر ولش می‌گوید: «از پوشیدن لباس زیر با پارچه‌های دارای الیاف مصنوعی خودداری کنید. در صورت امکان، لباس‌های زیر نخی یا بامبوی طبیعی را جایگزین کنید و از پوشیدن لباس‌های تنگ نایلونی یا لباس‌های فرم‌دهی تا جایی که می‌توانید اجتناب کنید.»

اگر برای جلوگیری از سایش ران‌ها که بسیاری از ما در هوای گرم دچار آن می‌شویم شلوارک می‌پوشید، سعی کنید از مرطوب‌کننده‌های ضد سایش استفاده کنید، زیرا با این روش امکان جریان یافتن هوا نیز بیشتر می‌شود.

۳- به‌طور منظم بدن خود را بشویید

اگر بیش از حد عرق می‌کنید، بهتر است گاه گاه بدن خود و به خصوص ناحیه اندام تناسلی را بشویید.

دکتر ولش می‌گوید: «اگر تعرق شما بیش از حد معمول است، مهم است که بدن خود را بشویید تا از ماندن عرق روی پوستتان جلوگیری کنید؛ بنابراین حتما هر روز دوش بگیرید یا در پایان روز دستگاه تناسلی‌تان را با آب بشویید.»

او ادامه می‌دهد: «دقت کنید! حتی در صورت تعریق زیاد از صابون‌های بسیار معطر یا شامپو‌های بدن استفاده نکنید، زیرا می‌توانند سلامت واژن شما را مختل کرده و باعث عفونت قارچی شوند.»

سایر نکات برای خنک ماندن

برخی از روش‌های مورد علاقه دکتر ولش برای خنک ماندن بسیار ساده هستند به این ترتیب که تنها چیز مورد نیاز مقداری آب و فریزر است.

او می‌گوید: «ریختن آب خنک روی مچ دست واقعا می‌تواند به شما کمک کند تا آرام شوید یا یک پارچه مرطوب و خنک را پشت گردنتان قرار دهید.»

اگر برای خوابیدن مشکل دارید، دوش مختصر با آب «خنک» (نه یخ) می‌تواند به کاهش دمای بدن شما کمک کند: «ما از دوستان استرالیایی شنیده ایم که مرطوب کردن روبالشی و قرار دادن آن داخل فریزر و برداشتن آن درست قبل از خواب نیز می‌تواند به تحمل شب‌های سوزان تابستانی کمک کند.»

چطور از «خارش ژوک» جلوگیری کنیم؟

اگر بیش از حد عرق کنید چه اتفاقی می‌افتد؟

عرق کردن می‌تواند احساس شرم‌آور یا ناخوشایندی به همراه داشته باشد. به خصوص در محل کار، افزایش تعریق حتی می‌تواند باعث چروک شدن ران‌ها یا پوست زیر سینه‌ها شود، زیرا پوست مرطوب زمانی که با لباس ساییده می‌شود بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرد.

عرق کردن طبیعی است، اما تعریق بیش از حد می‌تواند باعث ایجاد برخی مشکلات شود به خصوص در «محیط‌های مرطوب و تاریک» مانند زیر سینه‌ها یا اطراف کشاله ران.

مراقب این موارد باشید و اگر به چیزی شک کردید، با متخصص پزشکی مشورت کنید.

دکتر ولش می‌گوید: «عفونت‌های مخمری عاشق محیط‌های مرطوب و تاریک هستند. به طور معمول قارچ‌ها و باکتری‌ها در محیط واژن با تعادلی خاص زندگی می‌کنند، اما زمانی که میزان قارچ افزایش یابد، می‌تواند باعث بروز عفونت شود.»

اگر در تابستان با لباس‌های تنگ ورزش می‌کنید، ممکن است دچار واژینوس باکتریایی شوید که اغلب با عفونت قارچی اشتباه گرفته می‌شود. اگر متوجه بوی متمایز «ماهی»، ترشح «خاکستری و آبکی» شدید، به احتمال زیاد عفونت باکتریایی است.

بثورات حرارتی در کشاله ران همچنین می‌توانند به دلیل انسداد مجاری عرق ایجاد شوند و باعث قرمزی، تاول‌های واضح خارش‌دار یا احساس سوزش شوند.

گزارش خطا
برچسب ها: سلامتی
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر