کد خبر: ۱۳۳۰
۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
ریل ۵۴ E ۱ نیز برای مترو کلان شهر تهران تولید شد تا کشور از واردات این نوع ریل بی نیاز شود.

برای اولین بار در کشور تلاشگران ذوب آهن اصفهان در کارگاه نورد ۶۵۰ یا همان کارگاه تولید ریل ملی موفق به تولید ریل ۵۴ E ۱ مطابق با استاندارد EN-۱۳۶۷۴ برای بهره برداری در مترو کلانشهر تهران شدند.

به گزارش مهر، مهرداد تولائیان معاون بهر برداری ذوب آهن اصفهان در این خصوص گفت: پیرو تولیدات ریلی ذوب آهن، از جمله ریل‌های ۶۰ E ۱ و U ۳۳ برای خطوط راه آهن، ریل S ۴۹ برای متروی بهارستان، ریل R ۱۸ برای معادن و ریل زبانه سوزن، ۱۲ مردادماه ریل ۵۴ E ۱ نیز برای مترو کلان شهر تهران تولید شد تا کشور از واردات این نوع ریل بی نیاز شود.

وی با اشاره به کیفیت مطلوب ریل ذوب آهن اصفهان که در خطوط ریلی کشور به کار گرفته شده است، افزود: ریلی که امروز تولید شد، پس از کنترل، بازرسی و بارگیری برای مترو تهران که حجم بالایی از مسافر را دارد و از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است، ارسال می‌شود.

ریل


علی عبدالله‌پور مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه نیز در این خصوص گفت: در گذشته از ریل ۶۰ E ۱ ذوب آهن اصفهان استفاده کرده ایم که از کیفیت بالایی برخوردار است و قطعاً با توجه به اینکه تولید ریل ۵۴ E ۱ نیز بر اساس استاندارد‌های بین المللی است، کیفیت بسیار مطلوبی دارد.

وی افزود: در متروی تهران تنها جهت تعمیرات و نگهداری سالانه به ۵۰۰ شاخه ریل ۵۴ E ۱ نیاز داریم که قطعاً شرکت ساخت نیز جهت توسعه خطوط ریلی متقاضی این محصول است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه، این مترو را اولین متقاضی ریل ۵۴ E ۱ از ذوب آهن اصفهان معرفی کرد و افزود: سایر مترو‌های کشور از جمله قطار شهری مشهد، متروی اسلامشهر و سایر شهر‌ها نیز به زودی متقاضی این ریل خواهند بود.

عبدالله‌پور، تولید ریل در ذوب آهن اصفهان در شرایط تحریم را یک اقدام بسیار ضروری و استراتژیک برای توسعه حمل و نقل ریلی دانست و گفت: قبلاً ریل مترو از کشور اتریش وارد می‌شد که با شدت گرفتن تحریم‌ها، به ناچار از کشور‌های روسیه و ترکیه ریل وارد کردیم که از آن کیفیت برتر برخوردار نبود هزینه تعمیر و نگهداری را نیز افزایش داد.

وی افزود: در شرایط تحریم که مشکلات مالی نیز وجود دارد، دغدغه تأمین ریل یکی از مهمترین مسائل ما است و به تدریج تأمین آن حتی از کشور‌های روسیه و ترکیه هم سخت شد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه افزود: تولید ریل در ذوب آهن اصفهان نه تنها صرفه جویی اقتصادی دارد و مانع خروج ارز از کشور می‌شود، بلکه دغدغه ما برای تأمین ریل را از بین برد و مهمتر از همه اینکه، وابستگی ما در حمل و نقل ریلی را به سایر کشور‌ها کاهش داد.

محمد امین یوسف زاده مدیر مهندسی نورد ذوب آهن نیز گفت: در ادامه برنامه تولید ریل در نورد ۶۵۰ و تکمیل سبد ریل کشور، هدف ما در این ماه تولید ریل ۵۴ E ۱ بود که امروز ۱۲ مردادماه تست شد و مطابق استاندارد EN ۱۳۶۷۴ به هدف رسیدیم.

وی با اشاره به سابقه ذوب آهن در تولید ریل S ۴۹ برای متروی بهارستان اصفهان، اظهار داشت: از خصوصیات این ریل که مخصوص مترو هست و در مترو تهران به کار می‌رود، استحکام و مقاومت بیشتر است که میزان تحمل بار مسافری بالایی را دارد.

وی افزود: سفارشی که در حال حاضر داریم کمتر از هزار تن است. تولید انبوه این ریل کلید خورد و با توجه به استفاده از این ریل در مترو تهران، قطعاً سفارش‌های بعدی را هم خواهیم داشت.

علیرضا مهرابی سرپرست کارگاه ۶۵۰ نیز اظهار داشت: نسبت به ۶۰ E ۱ ابعاد کوچک‌تری دارد، به همین دلیل تولید آن سخت‌تر است.

وی با اشاره به اینکه ریل تولیدی ذوب آهن همه مشخصات یک پروفیل قابل ارسال برای مصرف را دارد، افزود: در نورد رسیدن به ابعاد پروفیل ۵۴ E ۱ سخت‌تر از سایر ریل‌ها است به همین دلیل پروسه طراحی این ریل زمان بسیاری برده و سپس تراش غلتک صورت گرفت تا در نهایت به جمع بندی نهایی برای تولید رسیدیم.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر