کد خبر: ۱۳۹۰
۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
علیرضا زاکانی:
باید بدانیم که نزدیک ۴۰ درصد امکانات در پنج منطقه ما خلاصه شده است و عملا ۱۵ منطقه محروم و یک عقب افتادگی تاریخ در این عرصه و شرایط سختی دارند.

نامزد انتخابات شهرداری تهران گفت: باید به موضوع توزیع عادلانه خدمات و شرایط پیشرفت در سطح شهر و پایتخت توجه کرد و مد نظر قرار داد.

به گزارش اکوپل نیوز، علیرضا زاکانی به عنوان یکی از نامزد‌های جدی تصدی پست شهردار تهران روز یکشنبه در دومین جلسه اعضای شورای ششم شهر به ارائه برنامه‌های خود برای شهرداری پرداخت و از سوی دیگر، قرار است تا ساعتی دیگر اعضای شورا برای انتخاب شهردار رای گیری کنند.

وی خطاب به اعضای شورای شهر تهران افزود: آنچه که در شهر اسلامی با نگاه درست مد نظر قرار می‌گیرد، عدالت در تقسیم خدمات، تامین آرامش روحی و امنیت معنوی، ظهور و اعتلای مظاهر اسلامی، عمران، حفظ طبیعت و صفای طبیعی است که باید همه با هم مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: آنچه که بنده به عنوان یک ایده آل دنبال می‌کنم، این است که همت کنیم بر ساخته‌های گذشته بیفزاییم تا الگویی برای جهان اسلام بسازیم و بتوانیم در این الگو، هویت خود که همان هویت ایرانی و اسلامی است را با مردم محور کردن و هوشمند شدن شهر را در محیطی پاک و سالم، آرام و با نشاط فراهم کنیم.

زاکانی اظهار داشت: شهرداری را هدفدار، هوشمند، چابک و سریع در ارائه خدمات، منضبط و پاسخگو، با کارکنان توانمند و مسئولیت پذیر و با امکان بالای خدمت به مردم را در مجموعه شهرداری فراهم کنیم و به طبع شهروند ما شهروندی آگاه، تندرست و ارزشمند و فداکار و مولد و مسئولیت پذیر خواهد بود اگر ما متحول شویم و خود را در مسیر درست بسازیم و در خدمت مردم قرار بگیرم.

به گفته زاکانی، آنچه که مهم است این است که الزاماتی را فراهم کنیم و این الزامات ۱۲ گانه برای ما ضروری است.

وی ادامه داد: همه مسئولان و اجزا باید با هم هم داستان شوند چرا که امکان ندارد بر یک افق به تفاهم برسیم و در فضای تشتت شهر را به سمت توسعه سوق دهیم.

زاکانی با بیان اینکه توجه توامان به زیر ساخت‌ها و کالبد شهری یک ضرورت است، گفت: دقت و هوشمند سازی و بهره مندی از همه ظرفیت‌های فناوری و زیر ساخت‌هایی که هم قابلیت و کارآمدی را رشد دهیم و هم از فساد پیشگیری کنیم و همه داشته هایمان را بر مداری قرار دهیم که با یک وحدت نظر در حوزه حکومت و حاکمیت بر انسجام این تحول دنبال شود.

وی یادآور شد: برهم انباشتگی مشکلات تهران در ابعاد مختلف برای ما مشکلاتی ایجاد کرده که جز با اهتمام همه امکانات و شرایط نمی‌توانیم یک جهش و گام بلندی را در رفع موانع و تحقق اهداف در تهران داشته باشیم.

این نامزد تصدی شهرداری تهران گفت: بی شک در این عرصه ما نیازمند همکاری و همیاری همه مردم بر محور نخبگان هستیم و پیش نیاز این تحول، میدان دادن به مردم و به عرصه آوردن آنان برای یک تحول بزرگ در ابعاد روحی و کالبدی شهر است.

۴۰ درصد امکانات شهر تهران در پنج منطقه است

وی ادامه داد: همه ارکان حکومت بسیج شوند که از این تحول یک الگو برای جهان اسلامی بسازند و این امر میسر نیست مگر آنکه مردم به میدان بیایند و این تحول و تغییر در یک قاعده اجتماعی در گستره ملی باید رخ دهد که نمونه بارز آن دفاع مقدس و بسیج ملی است که همانگونه که امام فرمود اگر بسیج نبود جنگ شکل دیگری به خود می‌گیرد.

زاکانی گفت: مدرسه به معنای رشد و جایگاهی است که در آن رشد و تعالی افراد باید به طور جدی مطرح شود و باید همه شهر را به کارخانه، مولد، پویا و با نشاط تبدیل کنیم و باید به یک حکمرانی مشارکت پذیر برسیم که همه مردم هم در اجرا، هم در تصمیم گیری و هم در نقش آفرینی مشارکت دارند و یک تحول اساسی شکل گیرد.

وی گفت: اساس خدمت، پیشرفت و آبادانی است و باید حرکت در مسیری که همه ظرفیت‌ها را بتوانیم بسیج کنیم را در شهرداری مورد توجه قرار دهیم.

زاکانی ادامه داد: اکنون بیش از ۶۰ هزار نیرو فعال در شهرداری و بیش از ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر با واسطه با شهرداری در ارتباط هستند و با محور آن‌ها و بهره مندی از توان آن‌ها باید این شهر ساخته شود.

وی خاطرنشان کرد: ما هم توجه به شهر باید داشته باشیم و هم توجه به شهروند و هم دقت در شهرداری که آغاز این راه در شهرداری است، اما در نهایت محور قرار دادن شهروند، زمینه رشد و ترقی را فراهم خواهد ساخت.

زاکانی افزود: توجه به این است که ما از اسناد بالادستی و امکانات و اقتضائات موجود به بهترین نحو بهره بگیریم و اگر مقصود ما یک الگو برای جهان اسلام و جامعه جهانی است، بدون شک نیازمند شهری هستیم که در آن آرامش، عدالت و تعالی مد نظر قرار گیرد و این آن چیزی است که باید به عنوان هدف جدی ما مد نظر قرار گیرد.

وی هشت عنوان را محور برنامه‌های خود معرفی کرد و گفت: بازآفرینی شهر، علم و فناوری در مدیریت شهر، ارتقای کالبدی و تحقق بازآفرینی شهری، اقتصاد شهری و نقش افرین ملی و بین المللی تهران مقصود و مراد ماست و وقتی صحبت از بازآفرینی شهری می‌کنیم با وضعیتی مواجه هستیم، وقتی در ۲۲ منطقه پی جویی وضعیت موجود را می‌کنیم، می‌بینیم که در ۳۳.۸ در یک منطقه سرانه فضای وجود دارد در منطقه درگیر ۲.۶ که هیچ نسبتی میان آن‌ها برقرار نیست.

وی گفت: وقتی از زیر ساخت‌های فرهنگی دم می‌زنیم، باید بدانیم که نزدیک ۴۰ درصد امکانات در پنج منطقه ما خلاصه شده است و عملا ۱۵ منطقه محروم و یک عقب افتادگی تاریخ در این عرصه و شرایط سختی دارند.

زاکانی یادآور شد: برای ما عدالت موضوعیت دارد و عدالت به مثابه شرایط برابر در زیست بوم زندگی، اعطای فرصت به مسئولان و اعطای فرصت رشد برابر برای همه است.

وی ادامه داد: خدمات شهری و کیفیت در منظر شهر و کالبد، دقت در استحکام کالبد، آرامش و توجه به خصوصیاتی که در دل تهدیدات خود، برای جامعه فرصت‌های جدی هم خلق کرده اند برای ما بسیار مهم است و امروز از ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار در شهر صحبت می‌کنیم که یک تهدید یا فرصت بی نظیر است.

این نامزد تصدی شهردار تهران گفت: ما چهار هزار و ۵۰۰ هکتار را یاد می‌کنیم که هم از ریزدانگی، غیر قابل استحکام و تاب آوری در برابر مشکلات رنج می‌برد، اما از یاد نبریم که ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار هم داریم.

وی گفت: ما نمی‌توانیم صحبت از خدمت کنیم با ظلمی که در حق شهروندان می‌کنیم و این صحبت نافی خدمات شهرداران گذشته نیست؛ همه ما دیده ایم که تهران چه شهری بود و امروز چه شهری شد و چگونه در سراسر جهان توجه ویژه به تهران می‌شود، ۱۲ سال تلاش آقای قالیباف شرایطی را ایجاد کرد که بدانیم که امروز نیاز فوق العاده بالاتر است.

به گفته زاکانی، در شهرداری باید به دنبال عدالت شهری و عدم ظلم به ذینفعان شهری باشیم و نباید به مسیری برویم که شهر قابل پیش بینی باشد و شهر در جهت رونق و کوشش قابل پیشبینی و برنامه ریزی باشد.

وی افزود: توجه ما به این است که توجه بنیادینی که دنبال می‌کنیم و عزیزان شورای شهر آن را تسریع و دقت می‌کنند، سمت و سویی داشته باشد که با حرکت جهادی شهری را بیافریند که در آن تحقق عدالت و به ازای آن اعتماد عمومی را برای ما فراهم کند.

زاکانی گفت: اقبال مردم به شهرداری به عنوان یک نهاد اجتماعی و خدمتگذاری خانه خود حساب کرده اند و خود را میدان دار و اثرگذار بر آن دیده اند و نیازمند گام‌های بلندی است که باید برداشت و شهر را رنگ و روی دیگری برای آن ایجاد کرد.

وی افزود: آنچه مهم است حاکمیت آرامش در سطح شهر برای شهروندان است و لذا هر نوع آلودگی در حوزه ترافیک و هوا وجود داشت، آلودگی صوتی، بحث جمع آوری آب‌های سطحی و نظافت محیطی، آلودگی‌های بصری که در سطح شهر دیده می‌شود، ناهمواری‌ها و ایجاد شرایطی که حرکت در شهر را مشکل می‌کند برای شهروندانمان، کمبود پارکنیگ که به اعتماد بنده نیازمند یک نهضت پارکنیگ سازی داریم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون کنار خیابان‌ها که با هزینه بالایی زیرسازی و معبر عمومی شده در واقع به پارکنیگ تبدیل شده است که زیر ساخت لازم را ندارد و معبر عمومی را هم دچار مشکل کرده است.

وی افزود: بحث فضا‌های نا ایمن شهری که نمونه آن ۱۲ هزار هکتار بافت ناپدار است، ایجاب می‌کند که شبانه روز خواب نداشته باشیم و در شهری به سر می‌بریم که تهدید‌های مختلفی در آن وجود دارد.

زاکانی گفت: اگر صحبت از آرامش می‌کنیم، باید از طریق مطلوبیت بخشی به منظر عمومی و کاهش آلودگی‌های سطح شهر و کیفیت بخشی به آن را فراهم کنیم؛ باید زمینه زیست مناسب در سطح شهر فراهم شود، از ترکیب وسایل مختلف برای در دسترس قرار گرفتن و استفاده از سیستم‌های هوشمند، استفاده کنیم و بسیاری از مسائلی که نیازمند دقت فیزیکی نیست و ما در توسعه حمل و نقل شهر نیازمند توسعه ترکیبی هستیم و امروز ۲۵۵ کیلومتر زیر ساخت ایجاد شده در مترو یک امکان بسیار بزرگی است که نیاز داریم از این امکان با تکمیل آن در وضع موجود و با ایجاد شرایطی که خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ فراهم کند، که به نحو احسن از شرایط استفاده کنیم و زیر ساخت‌های جدید را فراهم کنیم.

وی افزود: امکانات گسترده‌ای نیاز دارد و نیاز به اولویت سنجی جدی است و آنچه که امروز مورد اولویت قرار می‌گیرد، دقت بههمین حوزه است، ۳۶۴ واگنی که نیازمند تعمیر است و امکاناتی که به این ظرفیت باید افزود و هم نیازمند تکمیل خطوط نیمه کامل هستیم و به ویژه خط ۶ و ۷ و هم افزایش ظرفیت بهره مندی از همین خطوط موجود هستیم و باید بیندیشیم و به ظرفیت سازی در سایر خطوطی که گاه کلنگ خوره و گاه هم اتفاقی رخ نداده است.

زاکانی گفت: در کنار آن توجه به اتوبسرانی و ظرفیتی‌های بزرگی که به عنوان نیاز در سطح شهر مطرح است و امکان توجه به آن وجود ندارد. در پایان دوره مدیریت شهری گذشته یک هزار و ۲۰۰ اتوبوس در شهر فعال بوده و امروز صحبت از بیش از ۴۰۰ اتوبوس که این برای شهر فاجعه است.

وی افزود: دقت در استفاده از ظرفیت و هوشمند سازی ظرفیت‌هایی که بتوانیم نسبت به افزایش این ظرفیت‌ها اقدام کنیم که باید ایجاد شرایطی که برای بخش خصوصی ایجاد می‌شود، از آنان خدمات خریداری و میزان خدمات را در سطح شهر افزایش داد.

به گفته زاکانی، نیازمند یک سری اقدامات اساسی هستیم که در سطح شهر انجام دهیم، بخشی ناظر بر سطح ناهموار و مختلفی است که لکه‌های مختلف برای شهروندان آزاردهنده است یا با توسعه روشنایی در معابر، امکان تردد آسانتر برای شهروندان ایجاد کنیم.

وی یادآور شد: اکنون ۵۴ هزار ظرف جمع آوری زباله در مناطق است و هر کدام یک آهنگی می‌زنند و بی توجه به بهداشت آن‌ها و حضور زباله گرد‌ها که یک فاجعه انسانی و زیست محیطی است. نیاز به آموزش، نهضت و قیام برای تسریع در حرکت دارد.

این نامزد تصدی شهردار تهران گفت: چهره شهر با تکدی گری، معتادان متجاهر و مسائل مختلفی که اگر بنا باشد در مورد آن‌ها صحبت کنیم، به سرعت می‌گویند که بهزیستی مسئول آنهاست، بهترین مسیر برای اینکه به سمت یک مدیریت واحد برویم و شهرداری به عنوان دبیر آن عمل کند.

وی افزود: اگر فرهنگ شهروندی و مدیریت پسماند داشته باشیم و این سرمایه هفت هزارو ۵۰۰ تُن سرمایه به هدر نمی‌رود.

به گفته زاکانی، حوزه فناوری بزرگترین جهش دهنده ما است و می‌تواند به سرعت با همین وضع موجود ما را به سمتی برود که عدالت در دسترسی‌ها فراهم کند و از ظرفیت‌های موجود بتوان به بهترین نحو استفاده کرد و از یک فرهنگ عمیق و اقتصاد پایدار شهر را برخوردار کرد؛ کار‌هایی در گذشته انجام شده، اما کافی نیست و باید به شدت در آن سرمایه گذاری کرد و دسترسی‌ها را افزایش داد.

وی ادامه داد: از بزرگترین کار‌هایی که شهرداری می‌تواند انجام دهد با استفاده از فناوری ها، شرایط را به سمت تسهیلگری در حوزه سرمایه گذاری و اجرای کار‌ها و طرح‌ها پیش ببرد و اگر همین میزان را ذخیره کنیم و از ظرفیت‌ها بهره گیریم می‌توان بخش قابل توجهی را بازیابی کرد و توسعه داد.

زاکانی افزود: می‌توان شرایط را به سمتی برد که هم اتاق شیشه‌ای شکل بگیرد و هم ظرفیت‌های موجود را به کار گرفت؛ امکان ندارد موفق شویم مگر آنکه مردم را به میدان آوریم. پذیرش چنین مشارکتی بزرگترین ظرفیت در دسترس شهرداری است و اگر آن محقق شد، می‌توان توان را به چندان برابر گسترش داد.

وی گفت: کالبد کنونی شهر زیبنده شهر ما نیست و تفاوت‌های جدی در شمال و جنوب شهر هست و این سازگاری با جایگاه شهر ما ندارد و امروز از ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار صحبت می‌کنیم و چهار هزار و ۲۰۰ هکتار بافت فرسوده و شهرداری که در آینده خواهد آمد باید به سمتی کار‌ها را پیش ببرد که رنگ و روی شهر تغییر کند و مردم رفاه و استحکام را تجربه کنند.

زاکانی ادامه داد: اثری که تهران می‌تواند در کشور بگذارید بی نظیر است و درعمل باید این را پیاده کرد و اگر هزینه‌های مردم را کاهش دهیم، کیفیت حمل و نقل را افزایش دهیم و در نظافت و آراستگی را برای مردم داشته باشیم، در تعاملات اجتماعی و روابط انسانی و هم شهریان دیگران را بر خود مقدم بدانند و همکاری کنند و مواد متعدد ناظر بر فرهنگ و اجتماع را نظارت کنیم، می‌توانیم یک ارتقای جدی و اثر گذار داشته باشیم.

وی افزود: موضوع مواجه با کرونا جدی است و از امروز قرارگاه کرونا را فعال کنیم و شهرداری با ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند در خدمت مردم قرار گیرد و این ظلم است که مردم دارند پر پر می‌شوند و خیلی افراد در حال ارائه خدمات اداری هستند مردم مبتلا می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند، اما میزان تزریق واکسن کافی نیست.

زاکانی گفت: باید به بهترین نحو مشارکت را در ارتقای مشارکت و از ظرفیت‌های قانونی استفاده کنیم، تبصره ۱۲، ظرفیت بزرگی برای ما خلق کرده که سوال کردیم و متوجه شدم که دولت ۱۰ سال از که حقوق خود را در زمینه توسعه حمل و نقل پرداخت نمی‌کند یعنی از ظرفیت‌هایی جدی موجود استفاده و فرصت‌های جدید را خلق کنیم و نیازمند به یک امکان پایداری در بودجه هستیم.

وی افزود: طرق مختلفی هم برای تامین مالی مد نظر قرار گرفته و در ۲۲ روش قابل انجام است.

باید شرایط شهر و تحولات در شهر را به سمت و سویی ببریم که مردم خود را صاحب شهر بدانند و خود را در تصمیم سازی و حرکت و اقدام پیشتاز قرار دهند و ناظران خوبی هم برای ما خدمتگذاران خودشان باشند.

زاکانی گفت: شهرداری تهران به مثابه شهرداری کل کشور است، باید در این افق فکر و تلاش کنیم. باید نقش ملی و بین المللی خود را هم بپذیریم و نباید در درون خودمان دچار روزمرگی شویم در درهم تنیدگی مشکلات خود را غرق کنیم.

وی افزود: با تحولاتی که ایجاد می‌کنیم، کام مردم را شیرین کنیم و عقب افتادگی‌های موجود را با عموم مردم و پیوستگی بین مردم و حکومت به سمت و سویی ببریم که ما حصل آن هم وضع مطلوب و شرایط ایده آل را پی جویی کنیم و هم واقع امر زحماتی که امروز کشیده شده را پاس بدانیم و خدمتگذاران را قدر بدانیم و این نمی‌شود مگر اینکه شهرداری تحول را از درونه خود آغاز کند و ما بتوانیم از این ظرفیت بزرگ به نحو مناسب استفاده کنیم.

وی همچنین گفت: جا دارد از مردم قم پوزش بطلبم که رفیق نیمه راه شدم و نتوانستم تا پایان دوره نمایندگی در خدمت آنان باشم و امیدوارم در هر عرصه دیگری که شد، فرصت خدمتگذاری برای آنان داشته باشم.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر