- حیات اقتصاد کشور مرهون تلاش کارآفرینان است
- بیانیه سپاه در رابطه با حمله نظامی به اسرائیل
- فیلم؛ پهپادهای انتحاری ایران در مسیر اسرائیل
- حمله نظامی ایران به اسرائیل آغاز شد
- «گنبد آهنین» اسرائیل چیست و چطور کار میکند؟
- دادگاهی در آرژانتین ایران را مسئول حمله تروریستی آمیا شناخت
- پنتاگون: اسرائیل از حمایت کامل آمریکا در برابر حمله نظامی ایران مطمئن باشد
- حمله نظامی ایران به اسرائیل جمعه انجام میشود
- موتورسیکلت «قرارهای یواشکی» رئیس جمهوری سابق فرانسه حراج میشود
- کارت سوخت ۲۰ میلیونی دروغ است
- جزئیات عفو ۲ هزار و ۱۲۷ محکوم
- ثبت نام خودروهای سایپا بدون قرعه کشی ویژه عید فطر ۱۴۰۳
- عکس؛ صورت کبود شده محمود احمدی نژاد
- بازیگران نمایش «عددهای نشده» معرفی شدند
- اطلاعیه قوه قضاییه در رابطه با بازرسی از رسانه فردای اقتصاد
- دلیل اعتراض کشاورزان اروپایی چیست؟
به گزارش اکوپل نیوز به نقل از ایسنا، اوایل شیوع کرونا نگرانی را میشد در چهره مردم دید، همه به دنبال ماسک و الکل بودند، به یکدیگر تذکر میدادند که مراقبت باشید، فاصله را رعایت کنید و ماسک بزنید، اما امروز بعد از گذشت حدود ۵۴۰ روز از آن روزها به شهر که نگاه میکنی، گویی کرونایی در کار نیست، همه در رفت و آمد و خرید و گشت و گذارند و سوال اینجاست که نکند کرونا رفته و ما خبر نداریم.
قطعا نمیتوان زندگی را تعطیل کرد، اما باید زندگی کردن با کرونا را یاد گرفت، شرایط قرمز است، اما تاکسیها چهار مسافر سوار میکنند، صندلیهای اتوبوسها پر است و بعضا در ساعات شب هم جای خالی در اتوبوسها نیست، آنها هم که صندلی گیرشان نیامده در فضای بین صندلیها ایستاده اند و این وضعیت هر روز همه اتوبوس هاست.
طبق پروتکلهای بهداشتی شرایط قرمز، تاکسیها باید دو مسافر در صندلی عقب سوار کنند و برای اینکه متضرر نشوند، قدری کرایههای تاکسی افزایش یافت تا با حذف یک مسافر، رانندگان به لحاظ مالی زیان نبینند، اما این روزها نه تنها دو نفر سوار نمیکنند، بلکه سه نفر سوار میکنند و همان کرایه افزایش یافته را هم از مسافر طلب میکنند.
رانندگان اتوبوس که کم مانده در برخی ساعات مسافر را روی سقف سوار کنند، نیز دغدغهای درخصوص شرایط قرمز ندارند و تا جایی که راه بدهد مسافر سوار میکنند، در حالی که رعایت فاصله گذاری اجتماعی بویژه در فضاهای بسته عمومی مثل اتوبوس همواره تذکر داده شده است، اما مسافران به راحتی کنار هم مینشینند.
البته بخش عمدهای از این وضعیت محصول بی تفاوتی مردم و عادی انگاری کروناست، آنها از کنار ویروسی که بدون اغراق میتوان گفت، وحشی شده ساده میگذرند.
آنها میگویند چارهای جز تردد با اتوبوس ندارند و اشکال از اتوبوسرانی است که تعدادی از اتوبوسها را در برخی خطوط کاهش داده! و همین امر باعث شلوغی اتوبوسها شده است.
البته بخشی از این وضعیت هم به بی تفاوتی راننده بازمی گردد که نگرانی نسبت به سوار کردن مسافران بیشمار و نشستن و ایستادن آنها کنار هم ندارد و حتی در برخی موارد علامت نشستن ممنوع هم روی صندلیها دیده نمیشود که حداقل به صورت غیرمستقیم به یاد مردم بیاورد که کرونا هنوز هم بین ماست.
معاون بهداشتی دانشگاه علومپزشکی اراک، با اشاره به افت شدید رعایت پروتکلهای بهداشتی از سوی اصناف و مردم، گفت: میزان رعایت پروتکلها در کشور به رقمی حدود ۴۰ تا ۴۲ درصد رسیده و در استان مرکزی نیز این میزان حدود ۴۴ درصد است.
دکتر علی علیمحمدی تصریح کرد: بارها در جلسات ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان مرکزی تاکید و مصوب شد که شهرداری اراک با کمک فرمانداری نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر با جدیت ورود کند، ولی متاسفانه بخشی از شرایط موجود حاصل عملکرد مسئولان است در حالی که لازم است که شرایط قرمز کرونایی دغدغه مندانهتر تحت کنترل قرار گیرد.
وی با بیان اینکه بخشی از آنچه امروز شاهدیم نیز به بی تفاوتی و عادیانگاری مردم باز میگردد، افزود: متاسفانه مردم نسبت به شرایط خطرناک موجود کم توجه شدهاند.
نکته قابل توجه که در روزهای اخیر در روند کاری اتوبوسهای شهر اراک دیده شده، غیرفعال شدن فراکارتهاست که باعث شده مردم کرایه اتوبوس را نقدا پرداخت کنند! در واقع در این شرایط قرمز کرونایی همه چیز دست به دست داده است که هم تجمعات بیشتر شکل گیرد و هم پول نقد که عامل مهم انتقال بیماری هاست در یکی از شلوغترین وسایل حمل و نقل شهری دست به دست شود و کرونا را دست به دست کند.
سرپرست سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری اراک در خصوص وضعیت فعلی تاکسیها و اتوبوسهای این شهر گفت: اینکه پروتکلهای بهداشتی در ناوگان حمل و نقل عمومی اراک رعایت نمیشود درست نیست، اخیرا کارشناسان مرکز بهداشت از ناوگان حمل و نقل عمومی بازدید داشتند و پس از بررسی اعلام کردند که مشکلی از حیث عدم رعایت پروتکلها نیست و اتوبوسها همچنان هرشب گندزدایی و ضدعفونی میشوند.
رضا عزیزمحمدی تصریح کرد: تعداد اتوبوسها نیز در سطح شهر کم نشده است و حتی اخیرا هفت تا هشت دستگاه به ناوگان اضافه شده و با بهسازی ناوگان که در حال انجام است تا مهرماه ۱۰ تا ۱۵ دستگاه دیگر به ناوگان اضافه میشود تا در صورت بازگشایی مدارس مشکلی در تردد بروز نکند.
وی در خصوص شلوغی بیش از حد برخی اتوبوسها در ساعاتی از روز و شب اظهار کرد: در برخی ساعات پیک شبانه به شکل محدود، شاهد شلوغی اتوبوسها هستیم و البته کاری نمیتوانیم کنیم، نمیتوان جلوی مردم را گرفت تا سوار نشوند و قطعا برخورد این چنینی واکنش مردم را نیز به همراه خواهد داشت، ولی امیدواریم با افزایش تعداد اتوبوسها این مسئله رفع شود.
عزیزمحمدی در خصوص قطع بودن سیستم فراکارت اتوبوسها نیز بیان کرد: فعالیت این سیستم حاصل همکاری و قرارداد یک شرکت با شهرداری اراک بوده است که فعلا این قرارداد به مشکل برخورده و در مرحله داوری قرارداد قرار داریم، البته کارتهایی که تا پایان ماه شارژ دارند قابل استفاده هستند.
وی با اشاره به پیگیری سازمان به جهت راهاندازی یک سیستم هوشمند در ناوگان حمل و نقل شهر اراک که شامل کارت پول هم میشود، گفت: این سیستم در مسیر انجام مراحل قانونی است و به زودی مناقصه آن برگزار میشود تا خدمات گستردهتری به مسافران ناوگان ارائه شود.
سرپرست سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری اراک در خصوص وضعیت تاکسیها تصریح کرد: بازرسان مرکز بهداشت و مسئولان کنترل خط به صورت مستمر از وضعیت تاکسیها بازدید دارند، اما اگر تخلفی از سوی رانندهای صورت میگیرد شهروندان حتما کد تاکسی را به مسئول کنترل خط یا ایستگاههای بازرسی فعال در سطح شهر ارائه کنند و مطمئن باشند که حتما شکایات مورد بررسی قرار میگیرد و با متخلفان برخورد خواهد شد.
عزیزمحمدی تاکید کرد: مسلما فعالیتها و اقدامات بدون عیب و نقص نیستند و گاهی اتفاقاتی خارج از کنترل رخ میدهد، اما نزدیک به ۹۰ درصد خطوط تاکسی در اراک فاقد مشکل هستند و پروتکلها را رعایت میکنند، ولی در صورت وجود شکایت با اعلام آن به مسئول کنترل خط، قطعا رسیدگی لازم انجام میشود.
قطعا برای کنترل کرونا همکاری بی قید و شرط مردم لازم است و باید هشدارهای جدی برای سلامت مردم داد، اما زمانی که مردم مسئولانه رفتار نمیکنند، این مسئولین هستند که باید از اهرمهای بازدارنده استفاده کنند، شاید ممانعت از سوار شدن بیش از حد مردم به اتوبوسها واکنشهایی به همراه داشته باشد، اما قطعا اگر توجیه لازم صورت گیرد یا تعداد اتوبوسهای سطح شهر افزایش و زمان انتظار کاهش یابد، واکنش خاصی از سوی مردم رخ نمیدهد.
اگر با تاکسیهای سطح شهر مثل تاکسیهای ابتدای خیابان محسنی که در همین لحظه سه مسافر در صندلی عقب سوار میکنند، برخورد شود و از این تخلف آشکار چشم پوشی نشود قطعا میتوان سروسامانی به این وضعیت آشفته ناوگان حمل و نقل مسافر شهر اراک و وضعیت قرمز کرونایی داد.
مسافران در مقابل اعتراض به سوار شدن چهار مسافر در تاکسیهای اراک این پاسخ را از راننده میشنوند " کرایه نفر چهارم را حساب کن، تا سوار نکنم! " در حالی که براساس مصوبه موجود، در حال حاضر هم مسافران این اضافه هزینه را پرداخت میکنند، اما باز هم باید جمعتر بنشینند تا نفر چهارم هم سوار شود، در واقع معلوم نیست در شرایط موجود، تکلیف اضافه پرداخت مسافران که همچنان به امید خلوتتر شدن تاکسیها انجام میشود چه میشود و در این میان، کرونا هم که همچنان مسافر مجانی تاکسیها و اتوبوس هاست!