کد خبر: ۱۸۶۸
۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱
در جریان انفجار فرودگاه کابل ۴ تن از نظامیان آمریکایی کشته و ۳ تن دیگر زخمی شده‌اند.

وزارت دفاع آمریکا عصر پنج‌شنبه از وقوع دو انفجار در نزدیکی فرودگاه کابل، پایتخت افغانستان خبر داد.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از یورونیوز، بنا بر اعلام جان کربی سخنگوی پنتاگون، اولین انفجار در نزدیکی یکی از ورودی‌های فرودگاه کابل موسوم به «ابی گیت» و انفجار دوم نیز در فاصله کوتاهی از انفجار اول، مقابل هتل بارون روی داده است.

او وجود تلفات میان غیرنظامیان افغان و نیرو‌های آمریکایی را تایید کرد.

گزارش‌های تائید نشده نیز حاکی از شنیده شدن صدای تیراندازی پس از این انفجار‌ها است.

مقامات آمریکا و دیگر کشور‌های غربی طی روز‌های گذشته نسبت به احتمال حمله داعش به فرودگاه کابل همزمان با تخلیه اتباع خارجی و گروهی از افغان‌ها هشدار داده بودند.

در اولین واکنش‌ها به این حادثه، امرالله صالح معاون اول رئیس‌ جمهور پیشین افغانستان، در گفتگویی اختصاصی با یورونیوز، طالبان را مسئول این حادثه دانست.

او گفت: «من به عنوان کسی که سابقه استخباراتی و اطلاعاتی دارم [می‌توانم بگویم که]ما از دو سه روز قبل می‌دانستیم که طالبان با یک رشته بمب‌گذاری‌ها، به عنوان این که داعش می‌خواهند بمب‌گذاری کنند [می‌خواستند]فاجعه میدان هوایی را ختم کنند. در عقب این بمب‌گذاری‌ها خودشان هستند.»

کشته شدن ۴ نظامی آمریکایی در انفجار فرودگاه کابل

طالبان انفجار فرودگاه را محکوم کرد

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر طالبان در قطر ضمن محکوم کردن انفجار‌های روز پنج‌شنبه در فرودگاه کابل، شمار کشته‌ها و زخمی‌های این حادثه را به ترتیب ۱۳ و ۵۲ نفر اعلام کرد.

او گفت: «ما این حادثه وحشتناک را بشدت محکوم می‌کنیم و هر اقدامی برای محاکمه عاملان آن انجام خواهیم داد.»

گفته می‌شود که در میان کشته شدگان این حادثه، کودکان نیز دیده می‌شوند.

کشته شدن چهار نظامی آمریکایی

وال استریت ژورنال به نقل از یک منبع نزدیک به سفیر آمریکا در کابل اعلام کرد که در جریان انفجار فرودگاه کابل ۴ تن از نظامیان آمریکایی کشته و ۳ تن دیگر زخمی شده‌اند.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که این حادثه به دست یک عامل انتحاری انجام شده است.

رسانه‌های داخلی افغانستان تصاویری از زخمی‌های این حادثه که به کمک مردم به مراکز درمانی منتقل می‌شوند، منتشر کرده‌اند.

کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان آخرین اخبار انفجار‌های کابل است.

وزارت دفاع بریتانیا نیز گفت که در تلاش است تا «فورا» از جزئیات حادثه و تاثیر آن بر روند خروج اتباع خارجی و افغان‌ها از فرودگاه کابل مطلع شود. در پی این حادثه بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا دستور تشکیل جلسه بحران داد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز اعلام کرد که به دلیل «وضعیت امنیتی» جدید در افغانستان، دیوید مارتینون سفیر فرانسه در کابل این کشور را ترک خواهد کرد.

کشته شدن ۴ نظامی آمریکایی در انفجار فرودگاه کابل

طرح استفاده از پایگاه نظامی بگرام برای ادامه عملیات تخلیه

لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه کنگره آمریکا اعلام کرد که به دولت جو بایدن پیشنهاد داده است به دلیل شرایط امنیتی نامناسب فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی، از پایگاه نظامی بگرام برای ادامه عملیات تخلیه نیرو‌های آمریکایی و اتباع افغانستان استفاده کنند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد که عملیات این کشور برای تخلیه نیرو‌ها از افغانستان با وجود حمله «وحشیانه» تروریست‌ها ادامه خواهد یافت.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز اعلام کرد که همچنان در عملیات بین‌المللی تخلیه صد‌ها نفر از افغانستان مشارکت خواهد کرد.

گوترش حمله به فرودگاه کابل را محکوم کرد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل حمله «تروریستی» به فرودگاه کابل را محکوم کرد.

در بیانیه‌ای که توسط استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل برای خبرنگاران خوانده شد، آمده است: «این حادثه بی ثباتی وضعیت در افغانستان را نشان می‌دهد؛ اما عزم ما را تقویت می‌کند، زیرا ما همچنان به ارائه کمک‌های فوری در سراسر این کشور برای حمایت از مردم افغانستان ادامه می‌دهیم.»

آمریکا حدود شش هزار نظامی را برای کمک به روند خروج اتباع این کشور و افغان‌هایی که طی ۲۰ سال گذشته با کشور‌های خارجی همکاری داشتند به فرودگاه کابل اعزام کرده است.

مهلت تعیین شده برای خروج نظامیان آمریکا از افغانستان، سه‌شنبه آینده ۳۱ اوت (۹ شهریور) به پایان می‌رسد.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر