کد خبر: ۵۶۴۹
۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲
در حالی که کماندو‌ها در حال پاکسازی طبقه دوم بودند، تعدادی از جنگجویان خارجی مرتبط با القاعده در سوریه شروع به شلیک به سمت نیرو‌های آمریکایی حاضر در صحنه عملیات کردند.

زمانی که هلیکوپتر‌های حامل حدود ۵۰ کماندوی آمریکایی ساعتی پس از نیمه شب در شمال سوریه فرود آمدند، کماندو‌ها با خانه‌ای رو به رو بودند که در آن تندرو‌ها و کودکان به سر می‌بردند.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از یورونیوز، وسایل راحتی کودکان در داخل یکی از اتاق‌ها بود، یک خرگوش عروسکی، یک تاب پلاستیکی آبی، یک تخت کوچک. اما در خانه وسایل دیگری هم یافت می‌شد، مثلا بمبی که مقامات آمریکایی می‌گویند ابوابراهیم الهاشمی القریشی برای منفجر کردن خود، خانواده و شاید دیگر نزدیکانش از آن استفاده کرد.

این یک «یورش جسورانه» به یک مقر افراط‌گرایان در شمال غرب سوریه بود، عملیاتی که ماه‌ها مورد مطالعه و بررسی بود. این موضوع نیز از ذهن طراحان عملیات دور نمانده بود که اگر فرصت خروج به کودکان داده شود، ممکن بود رهبر داعش به آن‌ها اجازه خروج از خانه را ندهد و در نتیجه عملیات، کودکان کشته شوند.

جزئیات عملیات کشتن رهبر داعش اعلام شد

انفجار انتحاری، در همان اوایل درگیری مسلحانه روز پنجشنبه رخ داد. این درگیری حدود ۲ ساعت به طول انجامید و تاکنون کشته شدن ۱۳ تن و از جمله ۶ کودک تایید شده است. مقامات نظامی آمریکایی اعلام کردند که هیچ کدام از کماندو‌های آن‌ها کشته و یا زخمی نشده است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا که دستور این حمله را صادر کرده بود گفت که جهان «از شر مردی خلاص شده» که «نیروی محرکه نسل کشی مردم ایزدی در شمال غربی عراق در سال ۲۰۱۴» بود، زمانی که قتل عام روستا‌های ایزدی شروع شد و هزاران زن و دختر جوان را از بین برد یا به بردگی فروخته شدند و مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند.

بایدن گفت: «به لطف شجاعت نیرو‌های ما، این رهبر تروریست دیگر وجود ندارد.»

آماده سازی عملیات

بعد از ماه‌ها برنامه‌ریزی مقدماتی عملیات، نیرو‌های اطلاعاتی ایالات متحده ابتدا باید محل اختفای القریشی را پیدا می‌کردند و سپس تمام تحرکات او را زیر نظر می‌گرفتند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که او به ندرت و شاید هرگز، طبقه سوم را جز برای حمام کردن در پشت بام ساختمان، ترک نمی‌کند.

مقامات آمریکایی با پیش‌بینی اینکه القریشی می‌تواند با یک انفجار انتحاری دست به خودکشی بزند، به مطالعه مهندسی ساختمان سه طبقه ساخته شده از بلوک پرداختند تا ببینند آیا در چنین انفجاری، ساختمان فرو می‌ریزد و همه ساکنان خانه کشته می‌شوند یا خیر.

جزئیات عملیات کشتن رهبر داعش اعلام شد

آن‌ها به این نتیجه رسیدند که ساختمان به اندازه کافی محکم است و کسانی که در کنار او نباشند، می‌توانند در انفجار انتحاری احتمالی، در امان باشند.

آن‌ها یک مدل از خانه را طراحی کردند و در ماه دسامبر آن را در «اتاق وضعیت»، اتاق فرماندهی و ارتباطات فوق امنیتی کاخ سفید، جایی که روسای جمهور و دستیاران امنیت ملی آن‌ها بحران‌ها را مدیریت می‌کنند، راه اندازی کردند.

طبقه دوم خانه توسط یکی از رهبران رده پایین داعش و خانواده‌اش اشغال شده بود. مقامات آمریکایی گفته‌اند که در طبقه همکف، خانواده‌ای دیگر ساکن بودند که با داعش ارتباط نداشتند و حتی از حضور القریشی در طبقه سوم خانه و یا اهمیت او بی‌اطلاع بودند.

حدود یک ماه پیش فرماندهان عملیاتی به بایدن اطمینان دادند که آن‌ها محل سکونت رهبر داعش را پیدا کرده‌اند.

داعش که زمانی بیشتر قلمروی عراق و بخش‌هایی از سوریه را کنترل می‌کرد، در تلاش برای بازسازی خود است و یک ماه پیش بلندپروازانه‌ترین عملیات خود طی سال‌های اخیر را با تصرف یک زندان در شمال شرق سوریه انجام داد. جایی که در آن حداقل ۳۰۰۰ زندانی داعشی نگهداری می‌شوند.

بایدن صبح روز سه شنبه با لوید آستین وزیر دفاع و ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش در دفتر بیضی شکل، اتاق کار رئیس جمهور، ملاقات کرد و فرمان اجرایی عملیات را صادر کرد. شامگاه چهارشنبه به وقت واشنگتن، بایدن در «اتاق وضعیت» حضور داشت و در جریان مستقیم مأموریت قرار گرفت.

عملیات

در میانه‌های شب، جمیل الددو در کمپ پناهندگان و در نزدیکی محل عملیات، صدای هواپیما و انفجاری را شنید او ابتدا فکر کرد که ممکن است بمب‌های بشکه‌ای «که قبلاً روی سر ما ریخته می‌شدند» باشند. منظور او بشکه‌های پر از مواد منفجره بود که نیرو‌های بشار اسد علیه مخالفان خود استفاده می‌کردند.

الددو به آسوشیتدپرس گفت: «لحظه‌های اول وحشتناک بود. هیچ کس نمی‌دانست چه اتفاقی می‌افتد.»

ایالات متحده حمله را از یک پایگاه ناشناس آغاز کرد و در ابتدا به ساکنان ساختمان گفته شد که از آن خارج شوند.

صدای مردی که با لهجه عراقی صحبت می‌کرد از بلندگو شنیده می‌شود: «خانه را ترک کنید، اگر نروید ما دستور شلیک داریم. ما با موشک به سمت خانه شلیک خواهیم کرد. هواپیما‌های بدون سرنشین نیز بر فراز خانه هستند.»

جان کربی سخنگوی پنتاگون گفت که ده نفر ساختمان را ترک کردند، یک زن و مرد از طبقه اول و هشت کودک از طبقه اول و دوم.

اندکی بعد انفجاری رخ داد که قسمت اعظم طبقه سوم را فرو ریخت، چندین تن کشته شدند که در میان اجساد، جسد القریشی نیز یافت می‌شد. ژنرال فرانک مک کنزی رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده گفت که انفجار بزرگتر از آن چیزی بود که از یک جلیقه انتحاری انتظار می‌رفت.

مقامات آمریکایی گفتند که از طبقه دوم، یکی از عناصر داعش که مقامات آمریکایی هنوز او را شناسایی نکرده‌اند و زنی که تصور می‌شود همسرش باشد، با کماندو‌های آمریکایی به تبادل آتش پرداختند که در نتیجه هر دو کشته شدند.

جزئیات عملیات کشتن رهبر داعش اعلام شد

مک کنزی گفت در حالی که کماندو‌ها در حال پاکسازی طبقه دوم بودند، تعدادی از جنگجویان خارجی مرتبط با القاعده در سوریه شروع به شلیک به سمت نیرو‌های آمریکایی حاضر در صحنه عملیات کردند. او گفت که کماندو‌های آمریکایی با تیراندازی از داخل یک هلیکوپتر، حداقل دو نفر از آن‌ها را کشتند.

او افزود که یکی از هلیکوپتر‌های ارتش آمریکا دچار نقص فنی قابل توجهی شد. خلبان در ابتدا هلی‌کوپتر را در منطقه‌ای دور از صحنه عملیات فرود آورد و سپس کماندو‌ها با مهمات هوایی به آن شلیک کردند تا مطمئن شوند «هیچ تجهیزات حساسی در سوریه باقی نمی‌ماند».

به گفته یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، زمانی که کار کماندو‌ها به پایان رسید، بایدن گفت: «خدا به نیرو‌های ما برکت دهد». جیک سالیوان مشاور امنیت ملی بایدن را در جریان پرواز طولانی شبانه آن‌ها برای خروج از سوریه قرار داد.

پایان ماجرا

در تصاویری که در پایان عملیات و از خانه منتشر شد، رد خون بر روی دیوار‌ها و کف خانه دیده میشد. اتاق خواب ویران شده بود، جایی که یک تخت چوبی کوچک و یک خرگوش عروسکی دیده می‌شد. روی یکی از دیوار‌های آسیب دیده، تاب آبی رنگ کودکانه همچنان آویزان و معلق بود.

در پایان ماجرا، هیچ گزارش فوری از سوی ایالات متحده در مورد تعداد و چگونگی مرگ کودکان وجود نداشت. کاخ سفید مرگ سه تن از کودکان را به انفجار القریشی نسبت داد، در حالی که پنتاگون از دو کودک صحبت می‌کرد. کاخ سفید و پنتاگون فعلاً توضیحی درباره تعداد کشته‌شدگان در نتیجه شلیک کماندوها در این عملیات نداده‌اند.

بایدن گفت که نیرو‌های آمریکایی یک حمله کماندویی خطرناک‌تر را به جای انجام یک حمله هوایی انتخاب کردند تا تلفات غیرنظامیان را به حداقل برسانند.

با این حال، ایالات متحده این عملیات را آغاز کرد، زیرا می‌دانست که رهبر داعش ممکن است با کشتن افراد بیگناه اطراف خود و همچنین خودش پاسخ دهد. مک کنزی گفت که ایالات متحده «مثل همیشه» بررسی خواهد کرد که آیا افراد بی گناهی توسط نیروهایش کشته شده اند یا خیر.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر