کد خبر: ۱۸۴۸
۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۷
رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) با ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی رهبری طالبان در کابل دیدار داشته است.

رسانه‌ها از دیدار مخفیانه ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا با ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی رهبری طالبان خبر می‌دهند. همزمان رئیس ستاد مشترک ارتش آلمان از افزایش خطر حملات انتحاری داعش در کابل خبر داد.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از دویچه وله، رسانه‌ها از دیدار مخفیانه ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) با ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی رهبری طالبان در کابل خبر داده‌اند.

در صورت درستی این خبر، این نخستین دیدار یک مقام بلندپایه آمریکایی با طالبان از هنگام تسخیر کابل در ۱۵ ماه اوت است. مقام‌های سازمان سیا هنوز در مورد این خبر اظهار نظر نکرده‌اند.

دیدار مخفیانه رئیس سیا با معاون طالبان

همزمان دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا تلاش می‌کند تا شهروندان آمریکایی و همکاران محلی آنان را تا ۳۱ اوت از افغانستان بیرون بکشد.

در همین حال ابرهارت تسورن، رئیس ستاد مشترک ارتش آلمان روز سه‌شنبه ۲۴ اوت (۲ شهریور) ضمن تأکید بر وخیم‌تر شدن وضعیت کابل گفت: «ما پیام‌هایی را از منابع آمریکایی و همچنان ارزیابی‌های خودمان به دست آورده‌ایم که نشان می‌دهند شمار رو به ازدیادی از مهاجمان انتحاری دولت اسلامی (داعش) تلاش می‌کنند وارد کابل شوند».

او نفوذ جنگجویان داعش به کابل را یکی از بزرگترین خطرات وضعیت فعلی قلمداد کرد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل امروز جلسه ویژه‌ای را برای بررسی اوضاع افغانستان برگزار کرد. کمیسر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت که رفتار با زنان در افغانستان «خط قرمز بنیادین [ما]است».

میشل باچله از طالبان خواست تا به تعهدات پایبند باشند و به حقوق زنان و دختران و اقلیت‌های قومی و مذهبی احترام بگذارند و از انتقام‌جویی دست بکشند.

باچله گفت: «حالا کاملا به عهده طالبان است که نشان دهد چطور به این تعهدات خود در واقعیت عمل می‌کند».

او افزود: «چگونگی رفتار طالبان با زنان و دختران یک خط قرمز اساسی است». او خواهان «احترام به حق آزادی، تحصیل، کار و آزادی بیان شد».

افزایش کمک اتحادیه اروپا به افغانستان

در همین حال اتحادیه اروپا گفته است که کمک‌های بشردوستانه به افغان‌ها را به بیش از ۲۰۰ میلیون یورو افزایش می‌دهد.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه پیش از نشست سران گروه ۷ گفت که ۲۰۰ میلیون یورو (۲۳۵ میلیون دلار) از بودجه اتحادیه اروپا به افغان‌های نیازمند تخصیص داده می‌شود. این رقم چهار برابر کمکی است که قرار بود امسال به افغانستان داده شود.

فون در لاین افزود که این کمک‌ها به مردم داخل افغانستان و آوارگان اختصاص داده می‌شود.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر