کد خبر: ۳۱۲۱
۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷
وزیر خارجه عربستان مذاکرات دو کشور را "دوستانه" ارزیابی کرد و بر "جدی" بودن تمایل این کشور برای حل اختلافات با جمهوری اسلامی تاکید کرد.

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان از تمایل این کشور برای تنش‌زدایی در مناسبات دیپلماتیک با ایران سخن گفت. وزیر امور خارجه عربستان همچنین به احتمال گشایش کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده اشاره کرد.

به گزارش اکوپل نیوز به نقل از دویچه وله، فیصل بن فرحان آل سعود، برای دیدار و گفتگو با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و رابرت مالی، رئیس دفتر ایران در وزارت امور خارجه آن کشور به واشنگتن سفر کرده است.

در همین رابطه، روزنامه "فاینانشال تایمز" گفت‌وگویی با او در خصوص مذاکرات عربستان با جمهوری اسلامی ایران داشته است.

وزیر خارجه عربستان: مذاکرات با ایران

وزیر امور خارجه عربستان در مصاحبه با روزنامه یاد شده به درخواست رسمی جمهوری اسلامی درباره بازگشایی کنسولگری خود در جده خبر داد.

او احتمال بازگشایی دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در جده را منتفی ندانست. افزون بر آن، گفته می‌شود که جمهوری اسلامی تصمیم دارد دفتر نمایندگی خود در سازمان همکاری‌های خلیج فارس را در آن شهر بازگشایی کند.

فیصل بن فرحان در عین حال تاکید کرده است که پیشرفت مذاکرات بین دو کشور عربستان و جمهوری اسلامی به چنان سطحی نرسیده است که بتوان از عادی سازی مناسبات دیپلماتیک دو کشور سخن گفت.

باید یادآور شد که تاکنون چهار دور گفتگو بین مقامات دو کشور برگزار شده است. دور چهارم این مذاکرات پس از شروع دوره زمامداری ابراهیم رئیسی صورت گرفته است.

مناسبات دیپلماتیک دو کشور در سال ۲۰۱۶ و پس از حمله به دفاتر نمایندگی عربستان در تهران و مشهد، رو به تیرگی نهاد و دو کشور اقدام به تعطیلی دفاتر نمایندگی خود نمودند.

وزیر امور خارجه عربستان همچنین تاکید کرده است که ریاض در حال حاضر هنوز شرایط را برای بازگشایی کنسولگری خود در مشهد مهیا نمی‌بیند.

فیصل بن فرحان مذاکرات دو کشور را "دوستانه" ارزیابی کرد و بر "جدی" بودن تمایل این کشور برای حل اختلافات با جمهوری اسلامی تاکید ورزید.

وزیر امور خارجه عربستان در مصاحبه با فاینانشال تایمز تصریح کرد که این کشور خواستار مذاکره با کسانی است که در دولت ایران صاحب نفوذ و قدرت هستند.

فیصل بن فرحان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت روحانی را "فاقد نفوذ و قدرت در سیاست‌های منطقه‌ای ایران" دانسته است.

به سخن دیگر، وزیر امور خارجه عربستان از مذاکره با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دولت رئیسی استقبال کرده است.

گزارش خطا
خبرهای مرتبط
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر